Jump to content

Rätt köp?


kai

Recommended Posts

Hur påverkas värdet på en fastback om den har konverterats från en 289 manuell till 302 automat. Kan det vara ett vettigt köp?

Tacksam för synpunkter

Mvh Kai

Link to comment
Share on other sites

Är det den här bilen?: http://www.blocket.se/vi/11842651.htm?ca=14_s

Personligen skulle jag tycka att det vore bättre om originalmotorn och lådan satt kvar, men å andra sidan går det knappast att skilja en 289 från en 302 från utsidan. Man måste i princip börja läsa gjutnummer och datumkoder för att se skillnaden.

Bilen i länken ovan (om det nu var rätt gissat av mig) har inte heller haft pony-inredning från början. Då hade den haft annan instrumentering (5 runda mätare) med träimitation och ratt med träimitation. Om man ska var petig så tycker jag även att panelerna vid sidorna och bakom baksätet är lackade i för blank färg (original var det halvmatt, ungefär samma glans som galonet på sätena).

Man måste nog känna efter själv hur pass viktigt man tycker att exakt originalskick är. Hur mycket avvikelserna påverkar priset tycker jag också är svårt att säga. Bilen ovan tycker jag ser jättesnygg ut på bilderna, och jag gillar även färgen och inredningen. I mina ögon hade det dock varit ett plus om den hade haft original pony-inredning och om originalmotorn och originallådan hade suttit i, men det är ju bara vad jag tycker....

Link to comment
Share on other sites

Chassi skylten rätt, rätt pris minus pengar för motorrum, motor-

byte. :)

Det är igentligen inget att bråka om motorn är bytt till likvärdig

typ 302 om bilen varit utrustad med 289 original, är det däremot

bytt från 6a till 8a så spelar det stor roll för priset. :?

Men kolla noga av ID plåten före köp. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...