elboy cmc 388 July 3, 2007 Report July 3, 2007 Hej då jag inte åker min mustang så får jag åka en gamal saab 9000 som nu ratten fastnar till på dock endast när man svänger högeroch då undrar jag vad det kan vara `? Har smörjt allt leder mm från ratten ner till torpedväggen men undrar sitter det något lager i denna se bild? Eller vad kan det vara=? Citera
Olov July 3, 2007 Report July 3, 2007 Jag har saabverkstad...så om jag får veta vilken årsmodell det är så ska jag fixa fram en skiss på rattstången... Citera
ThomasFB July 3, 2007 Report July 3, 2007 Troligtvis "slipring" till airbagen som kärvar fast. Om det dessutom kvider då du styr är det troligt att spiralen krånglar. Lyser airbaglampan redan? Citera
elboy cmc 388 July 3, 2007 Author Report July 3, 2007 Hej det är en 96a och airbag lampan lyser inte. Den fastar och sen blir det ett lite knäpp och så går det bra att svänga vidar men andå en olustig kännsla att det tar i mot Citera
Olov July 4, 2007 Report July 4, 2007 Verkar som om det är "slipringen" som kärvar.. den du har på bilden.. därigenom går alla kablar till tuta och airbag mm... jag frågade lite på våran support hos saab och det var inget som dom visste av..... kan ju vara lite "spännande" att vara och rota i dom där...bäst det är så får man en höger av airbagen ... och det är nog inte kul.. Citera
ThomasFB July 4, 2007 Report July 4, 2007 Jo, går att byta, eller rätta till. Ratten måste bort, och därmed måste du ta bort airbagen först. => Batterikabeln av en halvtimma, sen är det bara att börja rota.Antingen sitter spiralen bakom själva ratten, fästad med 3 (?) skruvar eller sen blir den kvar på rattstången, vet inte hur just denna Saab ser ut. Det är en rund mojäng som innehåller en platt, bred kabel. Du ser den på din bild genast under ratten. Citera
Olov July 4, 2007 Report July 4, 2007 Jo, går att byta, eller rätta till. Ratten måste bort, och därmed måste du ta bort airbagen först. => Batterikabeln av en halvtimma, sen är det bara att börja rota.Antingen sitter spiralen bakom själva ratten, fästad med 3 (?) skruvar eller sen blir den kvar på rattstången, vet inte hur just denna Saab ser ut. Det är en rund mojäng som innehåller en platt, bred kabel. Du ser den på din bild genast under ratten.stämmer .... men se till att du tagit av pluspolen... och ha den av minst en halvtimme... Citera
Recommended Posts