Jump to content

.:Hjälp med demontering C4:.


Recommended Posts

Hej, är precis nybliven ägare av en 67'ans HT och känner mej som "a million bucks". Dock finns lite att göra på bilen och har tänkt fixa så mycket som möjligt själv, men eftersom jag är newbie på amerikanska bilar skulle jag behöva lite hjälp med växellådsproblemet. Lådan behöver enligt expertis renoveras (saknar bl a treans växel när oljan kommer upp i arbetstemperatur). Har bokat jobbet hos firma, men de vill ha endast lådan (och inte hela bilen) till sej vilket betyder att jag måste demontera den själv.

I min eufori över att äntligen få äga en mustang har jag endast fixat uppställningsgarage och kan alltså inte skruva där. Därför undrar jag om ni vet någon firma i Dalarna som kan fixa demontering och montering. Vågar inte heller försöka helt själv utan tidigare erfarenhet - man vill ju inte förstöra mer än vad som redan är :?

Tack på förhand

/anders

Link to comment
Share on other sites

OK, kan berätta att det ordnade sej med demonteringen. Lite sunt förnuft och god hjälp av polaren ordnade biffen. Väntar nu otåligt på att lådan blir färdig så man kan återmontera. Några tips från coachen, viktigt att tänka på?

/anders

Link to comment
Share on other sites

När lådan ska monteras ska convertern (turbinen) monteras på lådan först. Vrid något varv på convertern när du monterar den, så känner du hur dom olika axlarna "klickar i" och convertern åker några steg inåt (bakåt i bilen). Om du är osäker på om du fått in convertern rätt så kontrollmät måttet mellan flexplattan (= "svänghjulet" på en bil med automat) och motorblockets bakkant och jämför med hur långt convertern ligger in i växellådans svep. Det ska ALLTID vara ett spel mellan flexplattan och convertern (innan du har dragit fast dom fyra muttrarna som sitter på converterns pinnbultar, alltså) annars är något fel.

Jag hoppas du förstår hur jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Tack Ronnie, tack för tipsen. Det är verkligen superschysst med ett forum där man hjälper varann. Jag återkommer med rapport om hur det gick samt uppdatering av min profil med bild på skönheten.

/anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...