Jump to content

Recommended Posts

Tjennare, har presenterat mig innan, men det var relativt längesedan :)

Jag har ägt en ford mustang mach 1 2003 nu i en månad och den går skitfint bortsett från några småproblem som jag har märkt,

Motorn (4.6l 32v dohc) gör ifrån sig ett "tick" mellan 1500-2300 varv, har sökt info på mach1 forum o liknande, men aldrig riktigt fått svar på vad det är, utan mest att nästan alla mach 1or gör det, någon sa att man skulle byta olja osv, men är det någon som vet vad detta "tick" är?

Ljudet är precis som en klocka som tickar bara det att det är ett tick, den tickar inte längre stunder:)

Sen ett annat problem, om jag lyssnar på steron på hög volym under en längre tid låt säga halvtimme -timme och stänger av motorn och sedan startar bilen igen, är det precis som batteriet inte orkar, att den kämpar igång precis som en gammal bil på vintern, är det batteri eller stift eller ngt som jag borde byta ?

sista frågan, är det någon som vet om det är någon speciell kylarvätska man skall ha till bilen ?

tck på förhand för svar

Ticket kan bero på många saker:

Spridarna kan väsnas.

Läcka mellan grenrör och topp.

Ventil tick.

Ta ett rör eller en hård slang och försök att använda denna som ett stetoskåp för att på så sätt lokalisera mer exakt varifrån ticket kommer.

Sannolikt är ditt batteri dåligt om den har svårt att starta. Tyvärr inge ovanligt på sommarbilar då dom gärna står med batteriet inkopplat under vintern.

Kylarvätska brukar funka med den vanliga blå om du har den idag. Har du en ljusgul vätska (nästan klar) är det Motorcraft Vc7 du ska komplettera med. Vi har det för omgående lev.

Håller med "Grufan"....dit batteri har ingen kraft. Hinner återhämta sig under natten (?!). :shock:

Om problemet blir värre och värre så är det batteriet. Om icke - så kan det vara att det laddar dåligt.

Enkelt att kolla - de flesta bildelsfirmor som säljer batterier har proffsig mätare för detta.

Å du - glöm inte att pruta....bra marginaler på batterier...så 10 % är minimum. :P