Jump to content

Byta ignition switch 71


Mustang

Recommended Posts

Tre (3) oförklarliga stopp ( på två (2) år, motorn bara dog i 90kmh, märkte det knappt men när man gav gas så hände inget, i med neutral och dra på startmotorn så startade den igen.

Beställde en ny tändnings switch som jag tänkte att skulle lösa problemet och fick en snabbt levererad men tyvärr för mustang 70 som inte passar 71-72. (* se sista raden om 70-switchen)

Ny rätt modell levererades lika snabbt från usa och nu skulle den bytas.

Min Chilton bok är försvunnen... månne hund_fan har ätit upp den..eller...

Googlade "change ignition switch mustang 71"och helt inkredible kom en sida upp som fixar allt: http://www.mustangmonthly.com/howto/173 ... _switches/

Ford changed the Mustang's locking steering column again in '71-'73 models, moving the ignition switch farther down the column. A long linkage ties the ignition lock cylinder with the ignition switch way down the column. Replacement is a piece of cake.

Pis of kaka...ok bilderna visar att du bara behöver loss de två bultarna som håller switchen... men komma åt den är väl problemet, den sitter ju så vitt ja kan se, på övre sidan långt ner på själva rattstången som sitter fast med ett antal 9/16 bultar.

Nu till själva frågan: Om man lossar de nedre bultarna (3st) och de 4st i själva fästet, kan man då bara böja ner ?! rattstången och komma åt switchen. Gör inget mer ikväll, måste hämta långa 9/16" hylsor från garaget.

*/Någon som behöver en switch till -70 mustang, hör av er innan jag returnerar den till usa.

Nu har sommaren kommit... varmt och närmare 100% luftfuktighet !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...