August 20, 200717 yr comment_42937 I går tog jag Mustangen och hälsade på en bekant , efter en trevlig eftermiddag (kikade på hans nyförvärv, en Ford GT 40 `suck`) åkte jag hemåt, när jag nästan var hemma började jag känna en svag brandlukt, jag svänger in på gården stänger av motorn,då ser jag att det ryker under huven. När jag öppnar huven ser jag att det brinner i ac-kompressorn, när jag efter att ha släckt branden och tittar på förödelsen så smälter drivremmen av.Nu är bilen heldöd.Jag är helt nybliven Mustangägare (3 veckor) så jag är lite novis.Tips, hjälp och förslag emottages ödmjukast Bilen är en -96 GT cab.mvh Anders(0223-45643)
August 20, 200717 yr comment_42944 Kan pumpen ha skurit med följd att kopplingen i remskivan brunnit upp, den som slår till och från när acn är igång?
August 20, 200717 yr comment_42953 Du kan normalt köra bilen en halv minut utan drivrem. Testa om du får igång den. Är drivremmen borta så ska inte ac-kompressorn kunna påverka på något sätt.
August 21, 200717 yr Author comment_42995 Hej igen !Tack för svaren.Har konstaterat att acn skurit och kopplingen brunnit upp.Det jag funderar över är att inte startmotorn slår till, måste remmen sitta på för att det ska fungera ? Kan det vara någon givare eller nåt som löst ut för att man inte ska kunna starta motorn utan rem ?mvh Anders
August 21, 200717 yr comment_43003 Om inte ens startmotorn går runt har det inte med acn att göra. remmen kan man köra utan (en kort sträcka pga vattenpumpen). Sannolikt har startsolenoiden brunnit lite också.Det sitter ett startrelä i säkringsboxen i motorrummet. det reläet aktiverar solenoiden på startmotorn. Startreläet är följande(TOM plats)(Tuta)(Start Relä)(Dimljus)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.