Jump to content

Recommended Posts

Hej jag skulle behöva lite expert hjälp. Det fösta jag bytte koppling mm på min mustang gt 02 nu i helgen. Var noga me att göra alla delar rena från olja. Tryckplattan och kopplingen var ny samt lager. När allt detta satt på plats så var det dags för provkörningen och då hugger kopplingen när man ska försöka att smyga iväg. Min fundering är vad kan det vara som gör att den hugger. Den gamla tryckplattan var lite bränd på 2 ställen samt att det fanns små spår av det på svänghjulet. Kan det vara det som spökar=`? Tacksam för svar. Det andra är, ska det komma olja ur växellådan på utgående sida då man tar bort kardanaxeln läcker inte när den sitter på plats.

Sen vet någon om det finns en bra människa som kan renovera en TR 3650 låda då oljudet jag trodde kom från urtrampningslagret kommer inne från lådan både i neutral läge men försvinner när man trycker in kopplingen. Behöver få ta en i sprängskiss på lådan och eventuellt var man kan köpa delarna för en renovering.

Det tråkiga är att det var bra bökigt att få ur den :( / men nästa gång går det väll fortare då man vet var alla saker sitter. :roll:

Lagerfel i lådan på ingående axeln gör att det trallar o sjunger..

Hugger gör det om det är fel på tryckplatta eller lamell, eller om lamellen kommit felvänt. Även speciallameller för racing kan vara av on-off typ.

Det kommer olja ur lådan då man tar bort yoken från utgående axeln. Om man dessutom lutar lådan bakåt, kommer det ännu mera olja...

felvänd lammel du menar framsida eller baksida? Man kan väll inte lägga en lammel i fel läge om den ligger åt rätt håll. Kan svänghjulet påverka om det finns små varmgångs skador på det? Samt vet du någon som kan fixa lager i lådan? Tack för svar

Om du har härdfläckar på ditt svänghjul så får du ganska lätt hugg när det ska iväg. Har man däremot en lite halvslut lamell som är slät så funkar det ändå. Min 93 Gt hade härdfläckar på hjulet men en sliten koppling så den högg inte. Min 67a hade ännu värre "eldad" koppling men mycket härdfläckar både på svänghjul och tryckplatta men lamellen var bättre. Fick svarva detta svänghjul och dit med ny lamell mot ny tryckplatta och det går hur fint som helst idag.

Bifogar en bild på hur 93´hjulet såg ut.

Ser det ut sådär, så hugger det nog om lamellen greppar ordentligt.

Vet inte om det går att montera ihop med felvänd lamell på en Musse, men det förekommer bilar där det går att göra. I övrigt kan man inte montera ihop fel, för tryckplattan borde matcha bara i ett läge mot svänghjulet och lamellen torde "bottna" mot svänghjulet om man har den felvänd.

Tryckplatta o. svänghjul kan bli sekva av hetta, och bidra till huggandet, så det behöver ju inte vara fel monterat.

Lönar sej att byta om det skall varvas mer än 4800-5000 rpm. Den som är snål svarvar och lever osäkert. Om det är ordentliga sprickor i svänghjulet bör man byta.

Resultat av för mycket slirande med-, eller feljusterad koppling, trött tryckplatta, en gång sliten och/eller överhettad och glasad lamell. Eller tryckplattan klarar inte av motorns effekt.

I grund o. botten är det överhettning. Orsakerna till överhettning kan vara flere. Man kan uppgradera till bättre bitar vid behov, och se till att justeringarna är rätt.

Med sliten lamell greppade det inte tilllräckligt bra, du märkte inte att det slirade och lamellen var så dålig att det inte högg i starten. Kan ha slirat ordentligt på högsta växeln.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...