elboy cmc 388 September 15, 2007 Report September 15, 2007 Hej jag skulle behöva lite expert hjälp. Det fösta jag bytte koppling mm på min mustang gt 02 nu i helgen. Var noga me att göra alla delar rena från olja. Tryckplattan och kopplingen var ny samt lager. När allt detta satt på plats så var det dags för provkörningen och då hugger kopplingen när man ska försöka att smyga iväg. Min fundering är vad kan det vara som gör att den hugger. Den gamla tryckplattan var lite bränd på 2 ställen samt att det fanns små spår av det på svänghjulet. Kan det vara det som spökar=`? Tacksam för svar. Det andra är, ska det komma olja ur växellådan på utgående sida då man tar bort kardanaxeln läcker inte när den sitter på plats. Sen vet någon om det finns en bra människa som kan renovera en TR 3650 låda då oljudet jag trodde kom från urtrampningslagret kommer inne från lådan både i neutral läge men försvinner när man trycker in kopplingen. Behöver få ta en i sprängskiss på lådan och eventuellt var man kan köpa delarna för en renovering.Det tråkiga är att det var bra bökigt att få ur den / men nästa gång går det väll fortare då man vet var alla saker sitter. Citera
429SCJ-R September 15, 2007 Report September 15, 2007 Man skall alltid kolla ytan på svänghjulet i samband med byte av koppling samt planhet. Men sedan är det också inte ovanligt att du behöver köra in kopplingen, kör ett antal mil minst 10 och då naturligtvis med mycket växlingar innan du ger upp på kopplingen.Oljan rinner ut ur lådan om du lutar den och inte har någon Yoke istoppad. Citera
grufman September 15, 2007 Report September 15, 2007 bara en idiotfråga. det råkar inte vara så att den nya kopplingen är av sintertyp och inte går att smyga iväg utan att det hugger? Citera
elboy cmc 388 September 16, 2007 Author Report September 16, 2007 hur vet man om det är en sintertyp koppling? Går det att se..... Citera
grufman September 16, 2007 Report September 16, 2007 hur vet man om det är en sintertyp koppling? Går det att se.....Det vet man om man beställt en sådan. Om man köpt en racekoppling är den oftast av sintertyphttp://www.gg-quad-northamerica.com/Parts/Sinter%20Clutch%20Disk.jpg Citera
overlake CMC 1202 September 16, 2007 Report September 16, 2007 hur vet man om det är en sintertyp koppling? Går det att se.....hehe, shit va omvänt. Du kunde byta koppling men vet inte vad en sinter är.Oftast brukar det vara tvärtom Om lamellen var av tallriksmodell så är det inte cinter, var den ett 4 eller 6-kors så var det sinter.DOCK så kan även en vanlig "tallrik" hugga lite om det är en racekoppling. Citera
elboy cmc 388 September 16, 2007 Author Report September 16, 2007 Man kan ju vara duktig på att mecka men kass på engelska och vad alla prylar heter Det jag behöver i alla fall det är någon som kan byta ett lager i lådan för det vill jag inte ens försöka. Ang kopplings problemet är det nog att svänghjulet har varit med om för mycket belstning och troligen är en 10 dels mm sne och det fanns lite spår av brännmärken på den dock inte stora. Citera
andersnordh September 18, 2007 Report September 18, 2007 Hej, undrar bara hur många mil din bil gått?Man kan ju vara duktig på att mecka men kass på engelska och vad alla prylar heter Det jag behöver i alla fall det är någon som kan byta ett lager i lådan för det vill jag inte ens försöka. Ang kopplings problemet är det nog att svänghjulet har varit med om för mycket belstning och troligen är en 10 dels mm sne och det fanns lite spår av brännmärken på den dock inte stora. Ha det bra, på återhörande!Anders Citera
andreas-cmc 1562 October 24, 2007 Report October 24, 2007 Som sagt, byter man koppling så är det väldigt bra att byta svänghjul samt urtrampningslager samtidigt. Eller svarva ner svänghjulet lite lite.Vad är det för märke/modell på kopplingen?Ser ut som en ZOOM HP? Denna lamell är av kevlar, dvs organisk. Så den ska inte hugga. Citera
elboy cmc 388 October 24, 2007 Author Report October 24, 2007 Min miss var att inte byta svänghjulet/svarva ner det. Var lite ojämt på vissa ställen samt bränn märken efter den bef kopplingen. Så det är bara att riva ner igen. Citera
andreas-cmc 1562 October 24, 2007 Report October 24, 2007 Min miss var att inte byta svänghjulet/svarva ner det. Var lite ojämt på vissa ställen samt bränn märken efter den bef kopplingen. Så det är bara att riva ner igen. Nu ser jag att du heter Henrik Holm! Visst har du mailat mig för ett bra tag sedan? Försökte svara flera gånger, men mailen studsade bara tillbaka! Citera
elboy cmc 388 October 26, 2007 Author Report October 26, 2007 Jo vist. Vet inte om det är telias spam filter som inte tycker om dig Citera
elboy cmc 388 October 30, 2007 Author Report October 30, 2007 i helgen åker lådan ner igen . Får se om det går att svarva om svänghjulet eller om det blir att beställa ett nytt. Citera
elboy cmc 388 November 2, 2007 Author Report November 2, 2007 Nu var lådan nere igen. 1½ timme tog det, första gången 4. Nu är det bara att plana svänghjulet och renovera lådan. Kommer lite fler biler till er som oxå ska plocka ner den och kanske kan vara till hjälp. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.