Jump to content

Mussen "tickar"


Knugen

Recommended Posts

Jag hade ett liknade ljud typ tickande/gnisslande ljud som tystna så fort man koppla ur. För mig var det två saker, Det första var det urtrampningslagret och det andra visa sig vara ett lager på ingående axeln i växellådan som låter illa inte lika kul." letar nu någon som kan hjälpa mig att renovera den. Hade ner lådan i helgen för jag trodde det bara var urtrampnigslagret :( . Tips starta bilen och låt någon annan gå under om möjligt och lyssna vad ljudet kommer ifrån medan du sitter och trampar på kopplingen. Så hör ni om det är från lådan eller kopplingen.

Pris jag ska man göra jobbet själv så är det väll bara materialet och det är väll några hundringar för urtrampnigslagert men man bör byta koppling,tryckplattan, svänghjulet och olja i lådan. För mig kosta det ca 6500:- med ny kopplig,tryckplatta,lager, olja dock var jag för snål att byta sväng hjul så det får jag passa på att göra nu när jag tar ner lådan igen och det går väll på i alla fall runt 3500-5000:- Så pengar blir det. Men man har ju kul när man kör. 8)8)

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Usch, dåliga lager är ju inte så kul, hur akut kan det tänkas vara? Har ju mussen som bruksbil tills snön faller.

Lämnade bort bilen för byte av några synkringar förra året och det visade sig kosta pengar. Gubbarna i verksta'n sa att de kunde fixa det fort vilket var en lögn. Det visade sig att de tog ganska bra betalt när de stod och kliade sig i huvudet och funderade på hur de skulle göra...

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå det där tickande tjuden men på min börjar det så fort man trycker lite på koplingen och försvinner när man håller in den helt eller inte rör den.

Ändå så är det bytt koppling och allt i USA innan överskepningen för att det lätt ännu värre innan. Men nu har det låtit lika dant i två år sen bytet.

Kanske ska låta så på dom här bilarna?

Fler som har dessa ljud?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Är det bara urtrapningslagret så kan man kanske leva med det till kopplingen är slut. För min del ska allt fungera 100% och gärna 110% så för mig är det bara att riva ner lådan och låta någon fixa det. Du passa inte på att byta dessa saker när du renovera lådan?

De jag lämnade in lådan till skulle byta ringarna och allt som behövdes, orkade tydligen inte kolla efter slitage...

Link to comment
Share on other sites

På min förra 95a GT så tickade det också.

Efter att jag bytta kopling, urtrampningslager samt tryckplatta så försvann det. Kostade drygt 2000:- för materialet. Från summit. Ford Racing King Clutch eller nått sånt. Jobbet fick jag svart för en femhundring ;)

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Själva jobbet att byta koppling och lager mm är ju gjort på den dag.

Det bökiga var att hitta alla bultar som sitter framifrån och bakifrån samt 2 st som sitter uppe ovan lådan som man inte ser men känner bara samt att startmotorn satt fast med en som man fick ta från vänster hjulhus.

Jag är i alla fall så att jag kan inte leva med oljud som man vet om och sitter och lyssnar på ... Det får en att bli :evil:

Att inte någon kan rekommendera någon som kan renovera manuella lådor.

Link to comment
Share on other sites

Tickandet ska fixas, inget snack om saken. Är lite långt att åka om grufman ska ta hand om den, bor 2 mil söder om Skara. Får väl lämna in den till samma verkstad igen bara för att djävlas, har tektylbehandlat bilen, blir nog kladdigt när de ska åt de 2 bultarna på ovansidan :--

Link to comment
Share on other sites

Ja ska inte säga vad jag tycker om Grufman med ord men efter har varit där och skulle få hjälp med något helt annat än växllådan o det slutatde me att jag fick göra jobbet delvis själv samt visa hur det skulle göras men ändå betala full pris. ... :?:?:? Vem vet kanske dom hade en dålig dag :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...