Jump to content

ABS-Lampa lyser?


Jocce

Recommended Posts

Igår när jag körde började ABS-lampan och lampan för Antispinnen lysa, slocknade en liten stund, men fortsatte sen lysa!

Kollade säkringarna, och de verkar hela...

Fler tips på vad jag kan kolla?

Exclusive har inte verkstan öppet på helgen så kan inte åka ner till dem just nu...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Igår när jag körde började ABS-lampan och lampan för Antispinnen lysa, slocknade en liten stund, men fortsatte sen lysa!

Kollade säkringarna, och de verkar hela...

Fler tips på vad jag kan kolla?

Exclusive har inte verkstan öppet på helgen så kan inte åka ner till dem just nu...

/Jocce

Vi öppnar efter nyår (onsdag). Det är bara vi och excl. som kan dra ut dessa felkoder (och vanliga fordverkstäder såklart)

/F

Link to comment
Share on other sites

Vi öppnar efter nyår (onsdag). Det är bara vi och excl. som kan dra ut dessa felkoder (och vanliga fordverkstäder såklart)

/F

Okej, jo, Exclusive öppnar då också, har andra ärenden dit så svänger nog förbi dem!

Är det nån fara med att köra bilen under tiden?

Finns det nått jag kan kolla själv?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Vi öppnar efter nyår (onsdag). Det är bara vi och excl. som kan dra ut dessa felkoder (och vanliga fordverkstäder såklart)

/F

Okej, jo, Exclusive öppnar då också, har andra ärenden dit så svänger nog förbi dem!

Är det nån fara med att köra bilen under tiden?

Finns det nått jag kan kolla själv?

/Jocce

Det är sannolikt inga bekymmer.

Det du kan kolla är om sladdarna till abs-sensorerna i fram är hela eller om det hänt något med dessa. Med största sannolikhet är det dock själva känselkroppen som har packat ihop, vi har sålt några sådana. inga stora pengar.

Link to comment
Share on other sites

Det är sannolikt inga bekymmer.

Det du kan kolla är om sladdarna till abs-sensorerna i fram är hela eller om det hänt något med dessa. Med största sannolikhet är det dock själva känselkroppen som har packat ihop, vi har sålt några sådana. inga stora pengar.

Hm, okej, hur / var sitter de? Alltså hur kommer jag åt dem?

Okej, jo har juh fortfarande garanti på bilen så bör inte vara nått problem med kostnaden...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Kolla så allt är rent - och att inte kablar till sensorn är skadade. Oftast vid hjulet.

Hade liknande problem på min 95.a och det var kabeln som var utnött/sliten (mot bredare däck - bak). Grufan satte dit ny sensor - och sedan var det frid å fröjd.

ABS:en funkar säkert ändå. Massor av säkerhetstänkande där.

På min "jobbbil" har jag bytt nav fram - på båda sidor - pga känsliga sensorer (taftologi) - å om ena sidan behöver bytas - så är det med 50% risk att den andra sidan också måste bytas. Det är så de fungerar. Himla känsligt allstå---

Stay cool.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Håkan: ABS:en och antispinnet funkar inte, precis som den indikerar, var tvungen o prova, så man visste vart man har bilen lixom.

Tror dock jag kan minnas att jag råkade köra över en gren/kvist, kan juh ha hoppat upp och kanske slagit till kabeln eller nått?

Tänkte tvätta bilen imorgon om jag hinner, i en GDS hall med lyft, så passar på att kolla då tänkte jag...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Grufan satte dit ny sensor

Man har blivit kallad grusman, grottman och vaffan, men inte grufan. GrufMAN är det som gäller i fortsättningen! ;-)

För övrigt är det ett ärevördigt släktnamn från dalarna, nämligen från lilla stugan Grufmantorp nära skisshyttan. Så nu vet ni det.

Link to comment
Share on other sites

Tvättade bilen idag, och lyfte den (passade på o tvätta under också ;) ), kollade kablar och allting verkade se okej ut (vet juh dock inte hur det egentligen skall se ut...), dock lyfte jag inte av hjulet, men man såg juh kontakter och sånt där!

Så lutar väl åt att det är en givare...skall hälsa på Exclusive på Onsdag, så får de ta det på garanti sen!

Man kan juh hoppas de har tid o ta det direkt..men lär juh inte hända ;)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...