Jump to content

Recommended Posts

Har en engelsk "plastbil", en TVR som det sitter en 3 liters sexa från tex, granadan. Och jag funderar på att lyfta i en ford-åtta i stället. Har surfat runt och funnit att, om man vill köpa "nytt", blir det blir billigast från USA.

Är viktfixerad och funderar på al-toppar, vad ska man tänka på då det verkar finnas mycket att välja på?

Hade tänkt 5-växlat finns det alternativ till T5:an?

Vad skilljer en 302 mot en 5,0?

Har siktat på 350-400 hkr, det kanske är overkill med al-toppar då, hur mycket vinner man i vikt?

Finns al-toppar orginal på andra än boss?

Alltså: lätt, 350-400hkr, 5 växlat, kanske begagnat?

302 är den äldre motorn och är inget alternativ för ditt bygge.

5.0 är i princip samma maskin men är mer tekniskt utvecklad och ger mer effekt från grunden.

5.0 är oftast insprutning och ska du välja den så är det så sen som möjligt.

Upp till 1994

Alu toppar finns inte alls oginal på någon av motorerna.

Däremot finns det hur mycket eftermarknadstoppar som helst till 302/5.0

Viktmässigt vinner du massor att byta till Alu toppar

Det finns ytteliggare ett alternativ till 5.0

Sakta men säkert kommer 4.6 liters DOCH helaluminium motorn att finnas tillgänglig som begagnad.

Den kom 1996 så det börjar finnas en hel del begagnad.

För ditt bygge är det nog mest "bang for the buck" om man samtidigt ser till vad den väger.

Dock är den skrymmande!! Lika stor som en bigblock på bredden

Det finns även en enklare och mycket vanligare 4.6 liters SOCH men jag gissar att den är tyngre då blocket är järn.

Topparna är i Alu iallafall!

4.6 SOCH är nog den enklaste och billigaste att jobba med.

Läs mer här http://www.corral.net/tech/documentary/t_modula.htm

Tack för det, vilka bilar satt SOCH-motorn i och fanns någon med manuell låda?

I vilka bilar finns/fanns DOCH-motorn?

Ska ta och mäta hur brett utrymme jag har under huven, 3 literssexan har ju 60 graders vinkel så den är ganska smal.

Har du smalt så bör du kolla på SOCH

Den sitter i alla möjliga Fordar från Lincoln Town car, F150 pickuper,Mustang,Thunderbird mm.mm

DOCH kom 1993 i Lincoln Mark VIII

Från 1996 satt den i Mustang Cobra

Ja T5 lådan finns och det är nog vanligast på F150 pickup och Mustang skulle jag gissa.

Automat var nog vanligast i de stora crusing pråmarna

Jag kolla lite på nätet och hittade dimensioner på motorn

Andra Ford motorer är med som jämförelse..

OBS! Gick inte bra att klistra in en tabell här!

ENGINE WIDTH LENGTH HEIGHT WEIGHT

>

> WINDSOR 25" 29" 29" 525

> CLEVELAND 25&1/2" 29&1/4" 29" 550

> 429/460 385 27" 34 29 625

> Boss 429 30 34 30 635

> 4.6L SOHC 29 26.9 28.6 600

> 4.6L DOHC 28.9 27.1 29.6 576

Klicka på den här länken istället så ser du bättre

http://realbig.com/detomaso/1999-10/348.html

Jag blev själv förvånad över att 4.6 var faktiskt mycket tyngre än 351 Winsor motorn!!!!

Det beror på dess stora fysiska mått och då hjälper inte aluminium.

DOCH och SOCH var tydligen nästan lika breda och i samma nivå som mega stora Ford BOSS 429

Du kanske ska titta på 5.0 motorn iallafall!!

Den är mycket smalare än 351Winsorns 25'' i bredd

Vikten och mått på 5.0 har jag ej funnit

När kom 5,0 och i vilka bilar satt/sitter den? Vet du om någon av dem har 5 växlad låda så att man kunde leta efter hela "paketet"?

Hur mycket tror du man vinner på al-toppar, 20 kg/st?

Det ultimata i mitt fall kanske är en 5,0 med al-toppar och t5-låda?

Hittade några firmor som har al-toppar, det fanns en massa olika, både så att orginal insug och grenrör passar och "special" med uträtade kanaler. Dit jag siktar behövs nog inget annat än "orginal"?

Har 5,0 motorn insprutning i alla bilar?

Viktmässigt så är 3 literssexan en "klump", med al-insug och bröst så väger en 289 bara 7 kg mer och lådan har gjutjärns "skal". TVR:en väger 960kg med detta så att med en 5,0 och aluminiumlåda så blir nog bilen lättare även utan al-toppar.

Nej alla 5.0 har inte insprutning.

Insprutning kom någon gång 86-87 eller nått sånt!?!?

Välj en så sen 5.0 som möjligt!

Helst efter 1990

De har bäst specifikationer och hållbarhet för trimmning.

Rullkam,smiddakolvar,bättre insprutningsteknik mm.mm

Återigen så sitter 5.0 i de flesta Fordar och även här så är det lättast om du tar en från F150 eller Mustang

De har ofta mauell låda.

Varför synd? En hög med plåt bara! :lol:

€2900 är billigt och då har du en hel drivlina.

Du kan nog få ut en del för chassit också

Men prova på Osby bilskrot här i Sverige.

Dom har hela drivlinor och tar även hem

Här kommer info om Mustang 5.0 HO motorn och vilka insprutnings system som fins.

När man ska köpa en 5.0 så är inte dom senaste årsmodellerna den bästa motorn.

Man slutade att leverera med smidda kolvar efter 93.

From 90 sitter det moly ringar i motorn.

Alla årsmodeller har rullkam.

Här är information om respektive årsmodell för Mustang GT.

86

58mm spjäll hus

200 hp @ 4000 rpm

285 ft-lb @ 3000 rpm

87-88

60mm spjäll hus kom

225 hp @ 4000 rpm

285 ft-lb @ 3000 rpm

89-93

225 hp @ 4000 rpm (89-92)

205 hp @ 4200 rpm (93)

300 ft-lb @ 3200 rpm (89-92)

280 ft-lb @ 3400 rpm (93)

93 Cobra

245 hp @ 5000 rpm

290 ft-lb @ 4000 rpm

94-95

215 hp @ 4200 rpm

285 ft-lb @ 3400 rpm

Så om man ska köpa en motor direkt att sätta i så är 90 till 92 årsmodell det bästa alternativet för motorn. (Om man inte får tag i en 93 Cobra)

När man tittar på insprutningen så skiljer det sig enbart i mellan vilken typ av insprutning som används, upp till 88 så använde Ford speed density (utom på bilar som kommer från Kalifornien av 88 årsmodell) från 89 så började man att använda mass air.

Det som skiljer system åt är att speed density använder en MAP sensor som känner av vakuumet i insuget och med hjälp av detta beräknas mängden bränsle, mass air använder en luftmängd mättare som sitter innan spjäll huset och den mäter mängden luft som passerar och med hjälp av detta beräknas mängden bränsle.

Om man ska trimma motorn tex byta toppar och kam så är mass air att rekommendera då man inte behöver byta till ett trim chip i insprutnings boxen, om man har en motor med speed density så kan inte insprutningen skälv veta att nu krävs det mer bränsle då mängden luft ökar som motorn suger i sig. Detta på grund av att speed density systemet mäter vakuumet och inte luften som motorn suger i sig, alla speed density system måste efter varje modifiering man gör åter igen kalibreras in och ett nytt chip måste monteras för att man ska få ut rätt effekt av det man skruvar dit.

Om man köper en motor och låda var för sig så ska man även kontrollera att insprutningen är till rätt typ av låda, det är olika insprutnings boxar och även olika fördelare för manuell alternativt automat.

/Robban

  • 2 weeks later...

Hej

Vad spännande med en TVR med Ford 302/5,0 jag har i flera år gått och varit sugen på att köpa en 3000M och lägga i min 302 och T5 låda.

Min Mustang väger ca. 1350kg och en vikt minskning med 250-300kg vore inte helt fel när man är ute och leker på bana. Var du på Kinekulle och körde i den 23/8 på TVR klubbens banmöte? Jag var där och åkte med min Mustang. Jag och min kompis har dessutom kanske lite delar som kan intressera dig. Du får hemsk gärna höra av dig hur det går med ditt bygge.

Med vänlig hälsning

Christer Schyberg

christer.schyberg@se.abb.com

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...