Jump to content

Bestycka om Autolite 2100


Rickard

Recommended Posts

Har problem med varmgång och fick rådet att bestycka om förgasaren för att få lite rikare blandning. Tydligen är det vanligt att problem med överhettning uppstår i samband med att man sätter på headers, något som sitter på min bil.

Frågan är då vart jag hittar nya "jets"? (vad heter de på svenska...?)

Märkningen på de som sitter i nu är 54 och frågan är vilken storlek som kunde vara lämplig att gå på, om det alls finns att få tag i? Passar t.ex de som sitter i Holleyförgasarna?

Lite tips mottages tacksamt!

Motorn är för övrigt helt original och otrimmad förutom headersen.

Mvh

Rickard

Link to comment
Share on other sites

Har du tur så finns det forfarande munstycken fortfarande hos Hansen Racing! De har iallafall renoveringssatser till 2100

Holley har inte samma munstycken.

Ja det blir problem med headders och värmeavgången från dom.

Det absolut bästa du kan göra är att linda dina headders med Termoband som finns att köpa på Hansen eller Löve'n medflera.

Temperaturen minskar drastiskt i motorutrymmet och maskinen känns mycket piggare.

Tyvärr är dom dyra men suveränt!

En annan grej du kan göra är att ur 6mm marinplywood göra en värmesköld som du sätter mellan förgasare och insuget så går det inte över så mycket värme från insug till förgasare.

Finns även färdiga sådana fast i andra material hos Hansen Racing

Link to comment
Share on other sites

Tack Per B för ditt svar!

Har ikväll varit i garaget och rotat i mina skrotlådor. Där hittade jag munstycken märkta 48F och listade snart ut att märkningen motsvarar hålets innerdiameter uttryckt i fraktioner av tum. Räknade och kollade med borr som tolk att det verkade stämma och tog helt sonika och borrade upp de munstycken jag hittat.

De som satt i var märkta 54F, detta motsvarar 1,37 mm.

48F, de jag hittade, motsvarar 1,22 mm

Jag tog då och borrade dem till 1.5 mm (skall motsvara en märkning om 60, 0,060"), monterade och provstartade. Motorn går märkbart lugnare på tomgång, svarar bra på gas och ryker inte svart..., kan jag då dra slutsatsen att mitt ingrepp kan ha lyckats?

Bilen är avställd så jag kan inte provköra den tyvärr, blir till att vänta på vår, värme och torra vägar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...