Herrgård March 27, 2008 Report March 27, 2008 Hejsan!Inför sommarsässongen 2006 ringde jag Vv och pratade med en tant som sa då att: finns det inga bälten i bilen är det väl så, högst olämpligt att barn färdas i bil utan bälten, men dom kan åfa med iaf.Skickade en fråga till Vv: Hejsan!Ang barn i bil. Stämmer det att man inte får ta med barn i sin veteranbil som är av årsmodell 1968 eller äldre, och inte utrustad med bälte? Det finns ju inget bälteskrav för dessa bilar. SVAR:Normalt får man inte det om barnet är kortare än 135 cm. Om barnet har fyllt tre år får han eller hon dock åka med i en bil där godkänd skyddsanordning för barn inte kan användas, men endast vid tillfälliga transporter kortare sträckor. Sådan färd får inte ske i framsätet i personbil eller lätt lastbil. Ganska begränsat alltså. Knappast semesterresa men kanske kortege i samband med märkesträff eller liknande. Citera
Herrgård March 27, 2008 Author Report March 27, 2008 Skickade in en följdfråga och fick kanske ett förvånande svar:Hej igen! Hur tänkte man när man införde denna nya lag?Kanske att statistiken över allvarligt skadade och döda barn är överrepresenterade av just denna kategori av fordon, 1968 och äldre. Ni som för statistik om allt, finns det något som visar hur många barn som omkommer/skadas svårt i trafiken, som har färdats i en bil före 1968, av det totala antalet barn. Vad händer, om jag åker på semester med min familj, i vår veteranbil, och blir stoppad av konstaplarna "kling&klang"?Jag själv och min sambo åker ju helt laglit i en bil (före 1968) utan bälte, så varför inte mina barn? Överhuvud taget, hur många "gamla" bilar i % är inblandade i trafikolyckor. Jag vore väldigt tacksam för korrekta och informativa svar istället för luddiga, svävande svar då man ialla fall i slutändan inte vet varför!Och här kommer svaret!Sådan statistik har jag inte. Hur man tänkte kan man svara på hos Näringsdepartementet. Jag vet att företrädare för fordonshobbyn, motorhistoriska intressenter m m inte lobbade särskilt intensivt mot förslaget och inte heller har ställt krav på undntagsföreskrifter. Vill du driva frågan om undantagsföreskrifter, som Vägverket skulle ha mandat att meddela, så ska du göra det exempelvis genom MHRF. Som privatperson blir det svårare.Var det någon av dessa organisationer som ens visste att det skulle gälla ALLA bilar?Och om, verkar rätt så klantigt.GIVETVIS så ska man använda bälten och jag har satt i "egna" bälten bak i Cadillacen så att man kan binda fast ungarna.Men problemet kvarstår dock, kommer sheriffen med ett dåligt morgon humör, så sitter man inte bältad om det inte är godkända bälten.Och godkända bälten med infästningar får man väl bara med förstörande provning.Rätta mig gärna om jag har fel! Citera
Herrgård March 27, 2008 Author Report March 27, 2008 Hittade detta på nätet.Hur många av er med gammelbil visste detta?Pressmeddelande 23 november 2006NäringsdepartementetNy regler för krav på bilbälteRegeringen har idag, torsdagen den 23 november, beslutat att barn som är kortare än 135 cm inte får färdas i ett fordon utan att vara fastspända i en bilbarnstol.Barn som är yngre än tre år kommer dock kunna färdas kortare sträckor i taxi även om taxin saknar bilbarnstol. Barn som är tre år eller äldre tillåts dessutom att tillfälligt färdas kortare sträckor i andra fordon som saknar bilbarnstol.Regeringen har även skärpt kraven på användande av bilbälte i buss, och infört krav på att busspassagerare skall informeras om bältesplikten.De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2007. Citera
ThomasFB March 28, 2008 Report March 28, 2008 Säkerhet är en bra sak- men idiotbyråkratin är en förnyelsebar, ständigt reproducerad naturresurs. Citera
Herrgård March 28, 2008 Author Report March 28, 2008 Hittade denna länk:http://www.mhrf.se/index.php?show=news&id=71där det bla står:Bilbälten, barn och trehjulingar Barn över 135 cm längd ska enligt lagen alltid använda godkänt bilbälte. Vissa äldre fordon behöver däremot inte vara utrustade med bilbälten. Det diskuterades för och emot att ha barn med sig vid färd i äldre fordon. Barnen ansågs trots allt vara hobbyns framtid. Om bälten eftermonteras bör detta ske i de ursprungliga infästningarna. Om infästningspunkter saknas måste sådana anbringas på ett professionellt sätt. – Bilprovningens och Vägverkets representanter påpekade att anledningen till en restriktiv hållning när det gäller att färdas utan bälte har sin grund i Nollvisionen, det vill säga att förhindra dödsfall i trafiken. I dag omkommer cirka 360 människor årligen i trafiken. Statistik på hur ofta barn eller samlarfordon är inblandade i dödsolyckor fanns dock ej. – Horst Brüning påpekade att trafiksäkerhet och miljöansvar är ledstjärnor för MHRF:s verksamhet och att vi härigenom ska kunna använda gårdagens fordon på morgondagens vägar. Står inte hur man löser problemet. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 28, 2008 Report March 28, 2008 Hur många av trafikolyckorna beror på att gående numera bara kliver rakt ut i trafiken för att inte talaom en del cyklister, på körningarna av dessa dumskallar räknas också in i olycksiffrorna, även den som tröttnat på allt, letar upp en bra vägsträcka för att avsluta allt, räknas in i (statestik, politik och siffror). Jag måste dock säga att alla som KAN skall uppdateramed bättre skydd i sinna bilar och då inte bara bälten. Bromsar, styrning, däck, explossionsrisker (Tankplasseringäldre Mustanger t.o.m.1970), BÄLTEN och här ger ävenett tvåpungtsbälte ett litet skydd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.