Svedis Posted March 29, 2008 Report Posted March 29, 2008 Jag funderar varje gång jag byter bil. Åter en volvodiesel. Enligt Volvo ingen inkörning men ta det lugnt i början! Men det ät ju inkörningskrav? Det enda dom skriver är att unvika släp de första 150 milen. Audi vill ha max 66 % belastning/varv i 150 mil. Det gamla hederliga kravet från när man var ung med 500 mil lugnkörning, verkar inte gälla numera? Vidaren åker förbrukningen ner efter 3-700 mil. Det får jag hoppas gäller nu oxå, för 0,9 vid motorvägsfart är högt. Så vad gäller? Plattan i botten med andra ord? Quote
grufman Posted March 29, 2008 Report Posted March 29, 2008 Plattan i mattan från dag 1. Då blir lagrena lösa och fina i motorn och det gör att fler hästar blir över till drivhjulen ;-) Quote
streetsaleen Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 kör tysk diesel kärra, alltid lättmekad o billig i drift o delar Hehe Quote
ThomasFB Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 Vidaren åker förbrukningen ner efter 3-700 mil. Det får jag hoppas gäller nu oxå, för 0,9 vid motorvägsfart är högt. Så vad gäller? Plattan i botten med andra ord? 0,9 är väl vanligt (om än väldigt mycket) för en Volvo? Volvo har aldrig varit ekonomibilar. Har en affärsbekant som klagade på samma sak för ett tag sedan. Fruns Volvo (någon ny 4-hjulsdriven var det) drog väldigt mycket diesel, påstod han.Han åkte själv en dieselbil av tyskt fabrikat med 6 cyl. Betydligt mindre törstig, hade mera hästar, bättre att köra, allt enligt honom.Har sjäv ingen Volvo, så kan inte avgöra.Förbrukningen brukar minska en aning efter ett antal körda mil. Vänta ett tag, kolla sen med service om det går att uppdatera programvaran i bilen i samband med servicebesök. Man kunde eventuellt modda pulsen och timingen lite? Dricker motorn mycket olja också? Quote
Svedis Posted March 30, 2008 Author Report Posted March 30, 2008 Håller med om att tyska motorer är bättre. Men Audi Allroad eller BMW 530x är för dyra tycker jag. Fast förbrukningen går ner. Har kört volvodiesel dom 2 senaste bilarna ( xc 70 och xc90). Den nya är xc70, men förbrukningen beror mer på automatlådan än den extra drivaxeln tror jag. Men att förbrukningen går ner, beror väl på en inkörning. Men konstigt att man kan köra in med plattan i botten?? Quote
ThomasFB Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 Men konstigt att man kan köra in med plattan i botten?? Skulle kanske inte själv göra det. Skulle undvika segdragningar på väldigt låga varv, likaledes att varva till max. Om automatlådan har ett avancerat program, borde det ta ner på förbrukningen, så händer det på tyska bilar, i.a.f. Quote
streetsaleen Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 jag tänkte mer på Passat pålitliga bilar hehe Quote
pineman Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 Min ligger på litern ganska exakt blandad. Nöjd med det på så pass stor bil, 4 hjulsdrift och automat...Men fan va dieseln e´dyr....Nästa blir nog bensinare igen..om två år då det är dags att byta. Quote
ThomasFB Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 Men konstigt att man kan köra in med plattan i botten?? På tal om plattan i mattan:Upphetsad, reprogrammerad oljebrännare:718.8Nm top+700Nm 2200-3750 rpm+650Nm 2000-4000 rpm+500Nm 1500-4750 rpmhttp://www.youtube.com/watch?v=asJdJzn2 ... re=relatedLåst i 2:ans växel:http://www.youtube.com/watch?v=xN-3MhBf ... re=related Quote
RoTe Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 De hade inte vart fel o ha den Funkar som vinterbil menar du väl? Quote
streetsaleen Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 den funkar året runt, även på sommaren när man inte åker musse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.