Jump to content

Inkörning av dieselmotor


Svedis

Recommended Posts

Jag funderar varje gång jag byter bil. Åter en volvodiesel. Enligt Volvo ingen inkörning men ta det lugnt i början! Men det ät ju inkörningskrav? Det enda dom skriver är att unvika släp de första 150 milen. Audi vill ha max 66 % belastning/varv i 150 mil. Det gamla hederliga kravet från när man var ung med 500 mil lugnkörning, verkar inte gälla numera? Vidaren åker förbrukningen ner efter 3-700 mil. Det får jag hoppas gäller nu oxå, för 0,9 vid motorvägsfart är högt.

Så vad gäller? Plattan i botten med andra ord? :--

Link to comment
Share on other sites

Vidaren åker förbrukningen ner efter 3-700 mil. Det får jag hoppas gäller nu oxå, för 0,9 vid motorvägsfart är högt.

Så vad gäller? Plattan i botten med andra ord? :--

0,9 är väl vanligt (om än väldigt mycket) för en Volvo? Volvo har aldrig varit ekonomibilar.

Har en affärsbekant som klagade på samma sak för ett tag sedan. Fruns Volvo (någon ny 4-hjulsdriven var det) drog väldigt mycket diesel, påstod han.

Han åkte själv en dieselbil av tyskt fabrikat med 6 cyl.

Betydligt mindre törstig, hade mera hästar, bättre att köra, allt enligt honom.

Har sjäv ingen Volvo, så kan inte avgöra.

Förbrukningen brukar minska en aning efter ett antal körda mil. Vänta ett tag, kolla sen med service om det går att uppdatera programvaran i bilen i samband med servicebesök. Man kunde eventuellt modda pulsen och timingen lite? Dricker motorn mycket olja också?

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att tyska motorer är bättre. Men Audi Allroad eller BMW 530x är för dyra tycker jag. Fast förbrukningen går ner. Har kört volvodiesel dom 2 senaste bilarna ( xc 70 och xc90). Den nya är xc70, men förbrukningen beror mer på automatlådan än den extra drivaxeln tror jag. Men att förbrukningen går ner, beror väl på en inkörning. Men konstigt att man kan köra in med plattan i botten?? :--

Link to comment
Share on other sites

Men konstigt att man kan köra in med plattan i botten?? :--
Skulle kanske inte själv göra det. :--

Skulle undvika segdragningar på väldigt låga varv, likaledes att varva till max. Om automatlådan har ett avancerat program, borde det ta ner på förbrukningen, så händer det på tyska bilar, i.a.f.

Link to comment
Share on other sites

Min ligger på litern ganska exakt blandad. Nöjd med det på så pass stor bil, 4 hjulsdrift och automat...

Men fan va dieseln e´dyr....Nästa blir nog bensinare igen..om två år då det är dags att byta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...