Jump to content

Bilköp


jorsei

Recommended Posts

Hej allihop.

Måste skriva om detta.

Såg en annons om en 66 cab till salu för 172.000,tänkte att Ok kan väl ringa och kolla vad det är för något,sagt och gjort.Ringde upp killen och förhörde mig om skicket på bilen.Jodå lacken var blank och fin,enda som han hade hittat på bilen var ett litet litet märke på förardörren nere i hörnet,några millimeter stort inget och snacka om.Kromet då?Det är fint,inga fel.Hur är inredningen,är den OK?

Den är kanonfin inga fel.Det här verkar ju vettigt tänkte jag,Motorn då?Den går fint,drar ingen olja,bra skick.JAHA cabben då?Den är ny sen ett par år tillbaka.Ja men OK jag kommer och kollar in bilen,kul om man skulle hitta nåt efter att min brann upp.Tog ledigt från jobbet halva dan för att komma dit när det är ljust för att kunna provköra bilen i dagsljus och se bilen ordentligt.Tankade Saaben och åkte iväg mot en liten by utanför Avesta.Väl där så mötte jag upp killen vid en uppställningslokal i ett gammalt bruk.Tjena tjena läget,jo bara bra.Vi går in och lyfter av skyddet över bilen,och vad är det man ser.Lacken är fullt av lackskador,flagor som har lossnat,matt och porig lack och den "lilla" pricken som han hade på förardörren.Kromet var repigt och halvmatt.Inredningen var original från 66 halvskabbigt.Motorn gick igång och verkade gå,men motorrummet var något av det jävligaste jag sett på en "fin" bil.Troligen inte tvättat sen -66 med ett hål stort som en 5 krona på ena innerskärmen om det var rost eller annat gick inte att se för allt skit.Som du ser så finns det ingen rost på bilen sa killen och klappade på skärmen.Böjde mig fram under passagerarsidan för att se under bilen och ser ett stort rosthål i golvet.Du,det är ju rosthål i golvet sa jag,killen kommer runt och böjer sig ner och tittar.Ja just det ja.Då räckte det väl ändå.Faan,trodde han att det var Stewie Wonder som skulle komma och se på bilen eller var han dum.Sa åt han att det här är ju fan i mig ett renoveringsobjekt,du sa ju att bilen var så fin i telefon.Ja sa killen,vi ser det på olika sätt du och jag.Det var bara att dra därifrån, sa inte ens hej till fanskapet.

Frågan är då,vad kan man vänta sig när man ser på en fin bil enligt säljaren.Det är klart att jobb är det alltid på alla bilar men ändå,på en bil i den prisklassen så borde det ju ändå vara mer än ett renoveringsobjekt.Som man inte ens kan köra med i dagsljus,för hundarna jagar och pissar på en om man skulle råka stanna !!!!!!!!!!

Eller är det bara jag som är för känslig??????????

Jorma

Link to comment
Share on other sites

för 172 tsn, så skulle nog jag oxså vilja att det är gott skick på bilen....

men tyvärr, det är ju inte bara en myt det här med "bilförsäljare/hästhandlare".... :( och finns tyvärr för många av dem!

själv har man ringt på "pärlor" oxså, o sedan undrat om de är blinda eller dumma i huvudet...

Link to comment
Share on other sites

Va fan va det för bonnraggare som försökte sälja bilen till dig??? Ursäkta men jag började skratta när jag läste din lilla historia, gubben kommer nog från en annan planet. :lol:

Hoppas du inte behövde åka långt för detta skämt.

Å andra sidan blir man glad att man har en pärla själv (enligt andra och en själv) så undra vad den kan vara värd??????? Men sälja det gör jag aldrig. :twisted:

Lycka till i fortsättningen och God Jul osv.... :D

Kenneth :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade ut för en likadan säljare idag (dom kanske é brorsor... ).

Skulle iväg och kika på en Escort att ha som vinterbil, ringde och frågade hur motorn gick, hur karossen var och hur den klarade sista besiktningen. Allt var bara fint så jag fick skjuts av en kompis dit för att kika, köra och köpa. Det första jag såg på den när jag klev in i garaget var hur spacklad och målad den var fram. När jag skulle sätta mig i den såg jag hur mycket rost knottror/bulor som helst. Jag åkte iväg och kollade alla växlarna, bromsar och hörde efter om det var några konstiga ljud i den. När jag kommer tillbaka så säger jag alla fel jag hittat, att han kunde upplyst mig på telefon att den har varit krockad och ber att få se det senaste besiktnings protokollet. Han plockar fram det och det första jag ser är att den är besiktigad april 03 den har fått nerslag på 3 punkter och skulle ombesiktigas i maj 03. Så jag ber att få se protokollet ifrån ombesiktningen och det har han inte... Jag ringer vägverket och får höra att det är körförbud på kärran, han blir arg och ringer också upp VV och får höra samma sak. Jag backade in bilen i hans garage, han frågade om jag inte ville ha bilen ändå så jag garvade åt honom och åkte hem.

Den sista idioten är inte född... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag blev uppring av en kille i mackmyra utanför gävle förra hösten som hade en Mach 1 71 till salu för 60.000.

Killen pratade med bred dialekt och visste inget om bilar. Det vara bara så att en god vän hade en farbror som bott i Schweiz och flyttat hem och ville bli av med bilen.

Det skulle visst vara en 351 cleveland. Jag bad honom läsa upp VIN fick koderna men det saknades en siffra. Trots påpekande lyckades han inte läsa upp siffran.

Nåväl bilen hade bara gått 7000 mil så jag och en kompis åkte tåg från umeå till Gävle. På gården fanns en bilverkstad. (kan inget om bilar ??)

Han ville bjuda på kaffe direkt innan vi sett bilen. Samtidigt som bullarna kom fram så fick jag ägarbeviset bara att skriva på.

Bilen var importerad och det fanns inga andra uppgifter än att det stod 1971 på papperet. Däremot stod chassienumret där och kunde då utläsa att det var en 73:a han försökte sälja åt mig.

Han kastade även fram 1971 år säljbroschyr och ett föräkringsapper från marbella. Det måste ju bevisa att det var en 71:a....vilken dumjävel.

Jag gick ut och kollade på bilen. Det stod med stor text 302 på ventilkåpan. Avgasreningen var avklippt. Den var inte heller registreringsbesiktad. Fy fan för att få den godkänd.

Vin koden sa att den var svart, men bilen var vit och aldrig omlackad enl säljaren. Skumt.

Jag bad om telefonnumret till ägaren, det visade sig vara lastbilschauffören som tog hit bilen. Han bor i marbella.

Vi hade släpat på 4 vinterdäck så dom lämnade vi. Han skjutade oss till

stationen men av någon anledning ville han ha med sin 10-åriga flicka på turen. Var han kanske rätt att åka på stryk ? Varför då ?

Hemma igen drog jag en lättnads suck att jag hade 60000 på fickan och

ett problemfritt liv.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev uppring av en kille i mackmyra utanför gävle förra hösten som hade en Mach 1 71 till salu för 60.000.

Killen pratade med bred dialekt och visste inget om bilar. Det vara bara så att en god vän hade en farbror som bott i Schweiz och flyttat hem och ville bli av med bilen.

Det skulle visst vara en 351 cleveland. Jag bad honom läsa upp VIN fick koderna men det saknades en siffra. Trots påpekande lyckades han inte läsa upp siffran.

Nåväl bilen hade bara gått 7000 mil så jag och en kompis åkte tåg från umeå till Gävle. På gården fanns en bilverkstad. (kan inget om bilar ??)

Han ville bjuda på kaffe direkt innan vi sett bilen. Samtidigt som bullarna kom fram så fick jag ägarbeviset bara att skriva på.

Bilen var importerad och det fanns inga andra uppgifter än att det stod 1971 på papperet. Däremot stod chassienumret där och kunde då utläsa att det var en 73:a han försökte sälja åt mig.

Han kastade även fram 1971 år säljbroschyr och ett föräkringsapper från marbella. Det måste ju bevisa att det var en 71:a....vilken dumjävel.

Jag gick ut och kollade på bilen. Det stod med stor text 302 på ventilkåpan. Avgasreningen var avklippt. Den var inte heller registreringsbesiktad. Fy fan för att få den godkänd.

Vin koden sa att den var svart, men bilen var vit och aldrig omlackad enl säljaren. Skumt.

Jag bad om telefonnumret till ägaren, det visade sig vara lastbilschauffören som tog hit bilen. Han bor i marbella.

Vi hade släpat på 4 vinterdäck så dom lämnade vi. Han skjutade oss till

stationen men av någon anledning ville han ha med sin 10-åriga flicka på turen. Var han kanske rätt att åka på stryk ? Varför då ?

Hemma igen drog jag en lättnads suck att jag hade 60000 på fickan och

ett problemfritt liv.

Hej.

Jag och min fru var och kollade på den Mach1an hösten 2002

innan jag köpte den jag har idag.

Då var det samma visa vi hade bara åkt från Stockholm men

kände oss ganska blåsta ändå på bensin och några bortkastade

timmar. :cry:

Jag som har hållit på med Mustanger i 25 talet år och pluggat

coder mm åkte med siktet inställt på en fin Mach1 71 och

så visar det sig att det är en 73a sportsroof med snik 302a. :evil:

Dessutom så har någon lyckat fixa till tullpapper så att den

är inregad som 71a. :shock:

Färg coder är olika på 71 kontra 72-73 så det blev första

väckarklockan för mig vid detta tillfälle. :wink:

Svart lack fans inte att få 72-73 och vit har M som kod 71

och 9A på 72-73.

Svart har kod A på 71 om någon undrar. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag tog med fru och barn till Malmö för ett par år dedan för att kolla på en Kanonfin 68 FB iofs med en 6a, han begärde 80.000:- för bilen Det enda killen sa i telefon som var dåligt var de rostfria listerna runt vindutan (så de hade han plockat av för att kroma om!!!!????)

Vi åkte ändå ner från GBG med en postväxel på fickan. Men jag kan lova att de listerna han hade plockat av var det finaste på hela bilen. När jag öppnade passagerardörren och trodde axeln skulle hoppa ur led - så mycket hängde dörren, fick använda båda händerna för att lyfta upp/stänga igen.

Det kanonfina kromet på resten av bilen bestod av revor, rispor, rosor och rost. Baklampssargarna var till och med av - BÄGGE TVÅ!

Motorrummet såg ut som bara den, löv, jord, rost, oljesprut och jag vet inte vad.

Fördelen med såna resor är att man inte glömmer dem i första taget!

Känner en kille som blev ersatt för bensinen efter en sån resa!!

/Fredrik

1966 GT CAB

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man ju ha den turen att det är tvärtom också... Jag vet inte hur mycket de anndra ägarna har gett för sina mach-1'or 72'or. Men jag kan säga att jag gav under 40 papp för min, och det enda som i stort sätt måste göras är att fixa lite plåt i motorutrymmet och på med original lack. så ser den ut som ny från utsidan och i motorutrymmet.

Däremot så har taket blivit bytt på den engång, och inte speciellt bra gjort heller, men det löser man ju lätt med lite karosseri tenn och en rasp =).

Personen som sålde den visste inte så mycket om bilen, han visste väl is tort sätt att det var en mustang mach-1 72'a. Han sade att innerbelysningen inte fungerade, det gick inte att bränna gummi med den etc etc.

När det blev kvällning och bilen var i min ägo så provade vi lite med alla rattar och knappar, vred lite på lysknappen, och visst hoppade innerbelysningen igång :shock: . När vi väl var hemma och var ute och rassade passade vi på att prova låsa fast den också. Tröck ner bromsen, foten på gasen, bilen vred sig lite. Tröck hårdare på gasen och den drog av en rökare av sällan skådade mptt :D .

Så man kan även ha tur ibland, så det finns inte bara idioter, utan det finns idioter också :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...