Jump to content

Startproblem -96GT


Danzig

Recommended Posts

Bytte tändningslås nu i år efter det fått utstå diverse skruvmejsel-våldtäkt från klåfingriga puckon. Allt gick så bra o fint men när det skulle provstartas så går den bara igång 5 sek o slocknar sen. Soppapumpen surrar när tändningen går på o den hoppar villigt igång men sen e det stopp.

Ny nyckel med ny villor, immobelizern funkar som vanligt, nyladdat batteri ..fattar nada

Då återstår ett par frågor. Kan jag gjort fel i låset, sitter det nåt som får soppapumpen att snurra kontant där o jag får igång den på intieringsfasen bara?? Theft-lampan lyser o det beror kanske på att jag lyft av batteripolen.. minns f..n inte hur det va i höstas om den lyste o slocka sen??.. bilen har ju stått över vintern men inte f..n ska det göra nåt.. varmgarage o allt.. mkt bensin..suck... modernaste bilen man haft men fuck så svårt o felsöka med 12 ton elektronik.

Glada tips emottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Det sitter nån givarpryl i nyckeln ja.. nej den e inte inprogramerad, har en separat immobilizer då det e en tysksåld bil..men pcm..kanske inte samma sak??

Hursomhelst, idag blev jag desperat, öppna säkringsboxen men i brist på manual ryckte jag ur alla säkringar o relän, putsade av bleck o spraya lite WD40 där det såg oxiderat ut o vips så hoppa den igång o gick som en dröm. Ut ur garaget o första sommartvätten, hämta solbrillor o så......näää.. likadan igen.. suck.. helt hundra på att det e tändningen som klipper. Det tar inte 5 sek utan precis två typ. Vet inte vilken ände man ska börja, köpa en felkodsläsare å måste väl bilen gå?, har en stdd 302 med förgasare.. känns lockande o hinka i den istället för den windowskittade alumotorn.. :-(

Link to comment
Share on other sites

Ja precis så gör min Laguna när jag låtit den stå i X antal minuter olåst..

(Startspärren hoppar då in automatiskt, är väl för att ingen ska sno bilen om man glömmer låsa...)

Bilen startar går ett par sekunder sedan tvärdör.

Link to comment
Share on other sites

Jaa..immobilizerna har jag hört en första dagen att jag ska montera bort. Den åker så fort jag vet ur man kopplar ur den.. för det lär ju inte va lätt.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hejsan,

ingen elektriker - men kan kanske kan jag hjälpa till att isolera problemet.

Vi tar det från början

1. Du har haft bilen i flera år och lyft bort batteripolerna utan problem tidigare?

2. Bilen har en annan startspärr - än den som är orginal?

3. Du har bara bytt tändningslåset (orginal?) utan att göra något annat?

4. Du har haft batteripolerna borta tidigare - utan problem?

5. När du bytt tändningslås har du inte gjort några andra ändringar? Tänk efter noga - lätt att glömma?

Svarar du JA på fråga 1-4 och NEJ på 5 så tror jag:

A. vi kan isolera problemet till ditt nya tändningslås. Kan vara så enkelt att det tidigare var modifierat för den nya startspärren.

B. Dina säkringar och reläer inte är problemet.

Filosofin är att fokusera på det som ändrats, bytts eller justerats.

Oftast ligger lösningen där.

Spännande tråd annars... Låt oss veta... å du - Stay Cool - du fungerar din hjärna bättre... och närmare hittar man sällan svaret...

Link to comment
Share on other sites

Toppen med motfrågor,

Bilen har varit stökig från första början av foljande orsaker, först va det immobilizern, ibland va den svart, hjälpte inte hur man gjorde så fick bilen ingen ström till startmotor o bensinpump, det enda som hjälpte va att lossa batteripolen o vänta ett tag o sen hoppa immobilizern igång o bilen gick, detta hände ca 1 gång i månaden, sen plötligt bilen vägra snurra på startmotorn, fick rullas igång. Det koppla jag till det sönderbrutna tändlåset som gick att vrida åt alla håll o kanter utan o med nyckel därav bytet. Innan jag stoppa i det nya försökte jag starta bilen med bara cylindervredet (ser ut som en mejselfattning) den hoppa igång två sek o jag trodde i min enfald det berodde på att jag inte hade hela låset med nyckel o det kontaktblecket som sitter på cylinderhuset. men ingen skillnad som sagt med det hela komplett i. Har provat förr med att lyfta batteripoler o det har funkat men inte nu. E mkt osäker hur man kan se om man har immobilizer i tändlåset, troligen inte eftersom den gamla nyckeln/låset visar inga såna tecken. Nån som vet hur man kan se inuti låset hur den funktionen ser ut. Den utanpåliggande bleck som sitter runt cylinderhuset verkar vara till den enerverande pipet som indikerar att nyckeln e kvarglömd i låset, eller nån som vet bättre?

Tilläggas bör att det låset som satt i INTE såg ut som det nya som förövrigt va ett Ford motorcraft köpt av Grufman. Det gick Inte att dissikera det gamla o få ut vilka villor som skulle sitta va eftersom dom gamla inte var märkta. Jag gjorde en slumpartad montering bara för att få en nyckel. Har nu alltså två nycklar, den gamla går till dörrar o baklucka. Det gamla låset kan alltså va till en bil som måste ha kodad intern immobilizer, nån som vet hur man kodar en nyckel då?

Har inte gjort nåt annat än laddat batteriet.

Det jag ångrar att jag inte provade iår är att starta med det gamla låset innan jag rev bilen, nu ska jag imorrna sätta ihop det igen o prova..hoppar bilen igång då är det som föregående talare inflikar def. nåt konstigt med låset. Funkar inte det går jag på immobilizern o våldför mig på den..funkar inte det... hmmm--då vet f.nn då blir det en handvevstartad T-ford motor.. Nej ger upp gör jag aldrig, dock ser man sällan ljuset på såna här problem utan andra som ser på saker från ett annat håll... bergis pissenkelt när man väl hittat det. Irriterar mig grymt att den gick igång, flera ggr oxå men inte nu efter jag ryckt i säkringarna.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mottagarring runt tändlåset om det är en startspärr som tar emot chip i nyckel. Hur funkar din startspärr?

Men om du har grönområde i säkringsboxen bör du ta isär den och kolla om det är skadade kretsar i den. Start spärren brukar behöva en matningsspänning så kolla säkringsboxen noga om du inte redan gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Det ser bara ut som ett vanligt amerikansk plastvred.. ser inge speciellt men nyckeln har en ingjuten sak i sig men det står inget i manualen till detta lås annat hur man slipar in nyckeln efter valda villor...

Min immobilizer är en liten plastpryl med en diod på med ett litet metallhål man sticker in en givarprob i som sitter som en nyckel på tändningnyckelringen. Sen lyser dioden fast ett par sek o man kan starta med nyckeln.

Säkringslådans slit verkade va ett höftskott.. nu har den stått sen helgen o ska ut o prova nu!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Näää, nu börjar jag bli desperat här. Enligt Grufman ska man koda om bilens styrsystem med den nya nyckeln. Chippet som sitter i nyckeln måste styrdatorn läsas in med. Nån som gjort detta i stockholm? Klintberg eller? Svårt o ta sig dit med en död bil bara. Förstår bara inte hur jag lyckades få igång bilen ett par ggr genom att rucka på säkringar och relän.. Nån som vet vilken säkring och vilket relä i säkringslådan som har med soppapumpen att göra, bara för att utesluta detta, har ingen intruktionsbok.

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Näää, nu börjar jag bli desperat här. Enligt Grufman ska man koda om bilens styrsystem med den nya nyckeln. Chippet som sitter i nyckeln måste styrdatorn läsas in med. Nån som gjort detta i stockholm? Klintberg eller? Svårt o ta sig dit med en död bil bara. Förstår bara inte hur jag lyckades få igång bilen ett par ggr genom att rucka på säkringar och relän.. Nån som vet vilken säkring och vilket relä i säkringslådan som har med soppapumpen att göra, bara för att utesluta detta, har ingen intruktionsbok.

Instuktionsbok för 1996 kan du ladda ned här (engelska)

http://www.analogstereo.com/ford_mustan ... manual.htm

Link to comment
Share on other sites

Så var det löst.. Bort med den svenska Foxguard immobilizern o i med det gamla låset, varsamt renoverat av min tålmodige Far. Så gick den..två elfel i ett blir lätt frustrerande men nu funkar den perfa! ska koda in den nya nyckeln till det nya låset senare...nu kan man slippa 2lax spänn i bärgning! Tack för alla glada tips! 8)

Link to comment
Share on other sites

Så var det löst.. Bort med den svenska Foxguard immobilizern o i med det gamla låset, varsamt renoverat av min tålmodige Far. Så gick den..två elfel i ett blir lätt frustrerande men nu funkar den perfa! ska koda in den nya nyckeln till det nya låset senare...nu kan man slippa 2lax spänn i bärgning! Tack för alla glada tips! 8)

Gött att det löste sig.

Kan berätta om en annan skön episod som utspelade sig i vår verkstad. En kund kommer in med en rätt fräsh (ovanligt) Explorer 93'a. Problemet är att den stannar ibland, plötsligt, för att sedan starta igen nån minut senare.

Nåväl, vi hittar inget uppenbart, utan kommer fram till att det sannolikt är bränslepumpen, som vi får godkänt att byta.

Felet kvarstår dock och nån vecka efter att kunden hämtat bilen så stannar den på nytt.

Kunden kommer in några månader senare för att vi ska kunna ta friska tag på felsökningen (som för övrigt inte får kosta för mycket...). Jag föreslår att vi skall testa med en annan databox som han får köra med och se om det ger ngn skillnad. Bilen stänger nämligen bara av sig nån gång i veckan så det är onödigt att verkstan skall lägga den tiden när den ändå går att starta precis efteråt.

Nåväl... börjar riva ut den gamla databoxen, upptäcker då en hemlig skarv som ligger dold bakom en golvmatta. Upp med skiten, och tamefan, någon har skarvat in på sladden till tändförstärkaren. Den skarven går sen vidare till ett cargard-larm.. Klipp klipp så var den skiten borta. Bilen gick sedan som tåget utan problem.

Larm = problem ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...