Jump to content

Recommended Posts

Har en GT 05 där något "el-geni" varit i farten och konverterat bakljusen med mycket eltejp & abiko hylsor.

Nu har vänster blinkers lagt av på hela bilen. Dvs bak, fram & sida men ej instrumentpanelens indikatorlampor och jag kan inte hitta felet...

Har även en fundering kring varför geniet kopplat in ett högeffektsmotstånd till det mittre bromsljuset och sänkt spänningen till 9.5v med svagare bromsljus till följd.

Behöver därför ett par råd..

1) Är det någon som har en hint om varför vä blinkerskrets lagt ner.

2) Någon som hört talas om att man sänkt volten från 12v t 9.5v på mitten bromsljuset?

Tacksam för alla tips som går att få!

Din databox är med 99% sannolikhet bränd.

Såhär skulle jag göra om jag skulle få in din bil.

1) Återställ bilen till originalskick elmässigt.

2) Montera in en ny databox (ca 3 lax + montering)

3) Konvertera bilen på ett KORREKT sätt som inte bränner boxen. Det finns både godkända fram & baklysen som man kan koppla in utan man förstör elsystemen.

Hör av dig om du behöver hjälp, annars, lycka till :-)

Antar att man tar bromsljus från mitt ljuset för att annars blinkar väl bromsljuset när du blinkar?.. Effektmotståndet är nog ditsatt för att, när du kopplar fler lampor parallellt så sjunker motståndet i kretsen o strömmen ökar då självklart också ... Motståndet sitter (antar jag) i serie = tvärt om mot parallell, vilket tar ned strömmen så inte kablar sakringar etc belastas för hårt.

gjorde en illustration i electronic workbench

(onödigt många voltmeterar men de är ju gratis :) )

• 1 month later...