Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag som skriver köpte en -65 cab för 4 år sedan och renoverat denna sedan dess. Nu har turen kommit till motorn. Jag har inte så stora kunskaper om motorer och vill därför ha några allmänna råd.

Ursprunget är en original 289:a med 2v. Jag vill ha omkring 250-275 hk och möjlighet till glidarkörning. Vad skall jag göra. Motorn skall helrenoveras.

Tacksam för svar.

Håkan Skålberg

hkan.sklberg@telia.com

Tala om hur mycket du är beredd på att investera för att få ett ärligt svar.

Innan du överhuvudtaget köper en enda pinal så ska du lämna in blocket,vevaxel,stakar med kolvar för kontroll hos en motorrenoverings firma.

Detta är inget du kan göra själv och där får du då ett kostnadsförslag för de arbeten som är nödvändiga.

Med kontroll menar jag att de går över blocket efter skador och slitage.

Mäter upp att alla stakar är raka och att veven är OK

Kollar om cylindrarna är av behov av borrning och kan borras upp 1 överdimension

Kom ihåg att ett 289 block ej kan borras mer än 0.030''.

Är det mer slitet än det så är det tyvärr inget att lägga möda på.

Är det för stora skador/skevhet och behov av berbetningar så lönar det sig oftast inte alls att renovera.

Ett komplett shortblock från Ford Racing är så pass billigt med dagens låga dollarkurs att det är oftast bättre att ta hem

fms-m-6009-b50.jpg

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=FMS%2DM6009B50&view=1

Nytt är alltid nytt!!

En renoverad maskin är iallafall gammal och osynliga sprickor kan ge tråkiga överraskningar vid första uppstarten!