gugges June 7, 2008 Report June 7, 2008 HejMustang 67 289 2port autoliteBilen startar perfekt när den är kallMen när den är varm så går den alltid igång,men man får mala några varv för mycket på startmotorn, och när den väl startar så ryker den lite svart några sekunder för att sedan gå perfekt igen.I övrigt går den perfekt med perfekt tomgång och låg bränsleförbrukning.Är det nån som har några tips ?Mvh Gugge Citera
Janne Holm CMC1740 June 7, 2008 Report June 7, 2008 Förmodligen så har bensinen förångats bort ifrån förgasarenså det krävs att besinpumpen får pumpa upp lite ny soppamånga monterar en plåt eller något liknande för att leda bort värmen från motorn så förgasaren blir lite kallare Citera
1096 June 7, 2008 Report June 7, 2008 Du skriver att den ryker lite svart när den väl startar? Då bör den ju få bensin så att den iaf borde tända till och gå ett par slag... Jag är ingen profet i ämnet men det skulle kunna vara ett annat problem.... Jag hade nämligen samma fenomen på min bil tidigare... Det började när jag bytte förgasare från en mer eller mindre sliten Holley 750 till en ny mindre och lagom till en 302 - Holley 570, fyrportare iofs... Hade ibland bekymmer att den ville inte starta när den var varm... bensin fick det så inte det. Kunde det sura tro? - Av med renarn och ner med snoken... nä torrt och fin på spjällen... Sen kom jag på att jag nyligen bytt stift och tagit mina nästan obegagnade (ja ca 200mil) från femnollan i 93´an - vilka hade lite större gnistgap än standard gamla smallblock. Vi är alltså inne på i mitt fall ett tändfel - vill alltså inte alls påstå att så är fallet med Din motor men vill ändå dela med mig av mitt fels uppenbarelser och verkan. När motorn var varm och det med lite högre komp från början, uppvärmt tändsystem mm... även om 12volt inte är så känsligt så påverkas det iaf, så var det helt enkelt för låg spänning till spolen med orginal mating från tändningslåset. Denna kabel är ju försedd med motstånd för att sänka spänningen över spolen så att den ska orka när även startmotorn käkar sina volt och ampere. Jag satte ett relä som styrs via polen på startrelät där startmotorn är inkopplad, sen matar jag över relät 12V direkt från batteriet till tändspolen... Spolen får alltså fullspänning då startmotorn går för att sen återgå till normal spänning.Jag har sen dess inte haft några som helst problem med starter varken kall eller varm. Startar dessutom mycket lättare kall med... Och helst dessa dagar då det varit relativt hett under huven och man nästan hör hur bensinen kokar i förgasarn... Så lita inte blint på att det är bensin som saknas när det strular i värmen... Och det rök ju som sagt svart när den väl startade eller hur... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.