Pelle cmc 375 January 5, 2004 Report January 5, 2004 Jag har uppgraderat min 289a två portare med ett par high performance grenrör, men på dom finns inget uttag för ledningen som går upp till automatchokens termostathus. Var är den ansluten på en high performance motor? Eller har dom manuell choke? Citera
Pelle cmc 375 January 6, 2004 Author Report January 6, 2004 Jaha.Då får man uppgradera? med manuell choke oxå. Eller finns det någon annan lösning? Citera
göran cmc 302 January 12, 2004 Report January 12, 2004 Jag har tagit bort choken / låst den på alla mina förgasare.I det varma väder vi normalt kör behövs egentligen ingen choke Citera
Ronnie S January 12, 2004 Report January 12, 2004 Jag håller inte med till 100 procent. Visserligen brukar det inte vara något problem att starta en motor utan choke, den går igång direkt om man pumpat någon gång på gasen. Men tomgången brukar vara ganska taskig direkt efter start, så man får gärna tjuvstopp tex när man går ur bilen för att stänga garageportarna. Så, jag röstar för att choke är vettigt att ha.Pelle, skulle det inte gå att dra ett eget rör (kopparrör blir väl enklast att bocka) från luftrenaren, ner runt grenröret (dra det ett varv runt den närmaste cylinderanslutningen) och sedan upp till anslutningen på förgasaren. Det kanske inte blir så snyggt, men det borde fungera, eller? Citera
Pelle cmc 375 January 12, 2004 Author Report January 12, 2004 Jo det lutar nog åt någon liknande konstruktion, eller dra en vajer och gömma under instrumentbrädan. Jag får se vilket som blir bäst när jag får i motorn i bilen. Jag har en annan fråga oxå. På insugningsröret sitter en "nippel" med 3 anslutningar för vacumslangar, vad är det som ska anslutas där? Citera
Ronnie S January 13, 2004 Report January 13, 2004 Till nippeln brukar olika "tillbehör" vara anslutna. På min bil så sitter ett rör för vacuumslangen till bromsservot där (i ett stort, gängat hål), men dom andra anslutningarna är bara pluggade med "gummihattar". Bilar med avgasrening (Californienbilar) har också någon extra slang där. På bilar med automat, men utan bromsservo, så är nog slangen till vacuummodulatorn kopplad till denna nippel. Citera
Pelle cmc 375 January 13, 2004 Author Report January 13, 2004 Hej Ronnie och andraNippeln du menar har jag oxå. Den sitter väl på bakre delen av insugningsröret? Den jag menar sitter på främre delen, och går ner i vattenkanalen. Jag får alltså inte ut vacum där utan det verkar vara en förgrening av vacumledningen, men varför är den ansluten till kylvattnet?Skickar med 2 bilder. Citera
Ronnie S January 13, 2004 Report January 13, 2004 Jo, den jag menade sitter bakom förgasaren.Den man ser på bilderna är någon typ av termostatreglerad historia, som öppnar så att vacuum går igenom vid en viss kylvätsketemperatur (en slang med vacuum in, och en annan slang med vacuum ut alltså). Jag vet inte riktigt vad som ska vara kopplat där, men troligen någon typ av avgasreningshistoria, typ en EGR-ventil eller liknande. Det måste komma från en nyare bil än din i vilket fall som helst. Jag skulle nog strunta i att koppla in dom 3 vacuumanslutningarna, eller till och med byta ut nippeln mot en standardmodell som bara har vattenslangsanslutingen. Citera
Pelle cmc 375 January 13, 2004 Author Report January 13, 2004 Motorn är tilverkad 67, och det var min tanke oxå att skippa den, men det är alltid roligt att utvidga sina kunskaper. Citera
Leffe N cmc712 January 13, 2004 Report January 13, 2004 Nippeln ni diskuterar har med fördelaren att göra. På en av anslutningarna ska vacuum från förgasaren vara kopplat och dom andra två ska kopplas på varsin sida om membranet på vacuumregulatorn på fördelaren. Vilken av anslutningarna som ska sitta var vet jag inte.Den är till för att ändra förtändningen beroende på motortempen.För övrigt så har denna varit urkopplad på dom flesta bilar som jag har sett och vacuumet från förgasaren har varit kopplat direkt till utsidan på regulatorn. Citera
Recommended Posts