Jump to content

Recommended Posts

Jag har uppgraderat min 289a två portare med ett par high performance grenrör, men på dom finns inget uttag för ledningen som går upp till automatchokens termostathus. Var är den ansluten på en high performance motor? Eller har dom manuell choke?

Jag håller inte med till 100 procent. Visserligen brukar det inte vara något problem att starta en motor utan choke, den går igång direkt om man pumpat någon gång på gasen. Men tomgången brukar vara ganska taskig direkt efter start, så man får gärna tjuvstopp tex när man går ur bilen för att stänga garageportarna.

Så, jag röstar för att choke är vettigt att ha.

Pelle, skulle det inte gå att dra ett eget rör (kopparrör blir väl enklast att bocka) från luftrenaren, ner runt grenröret (dra det ett varv runt den närmaste cylinderanslutningen) och sedan upp till anslutningen på förgasaren. Det kanske inte blir så snyggt, men det borde fungera, eller?

Jo det lutar nog åt någon liknande konstruktion, eller dra en vajer och gömma under instrumentbrädan. Jag får se vilket som blir bäst när jag får i motorn i bilen. Jag har en annan fråga oxå. På insugningsröret sitter en "nippel" med 3 anslutningar för vacumslangar, vad är det som ska anslutas där?

Till nippeln brukar olika "tillbehör" vara anslutna. På min bil så sitter ett rör för vacuumslangen till bromsservot där (i ett stort, gängat hål), men dom andra anslutningarna är bara pluggade med "gummihattar".

Bilar med avgasrening (Californienbilar) har också någon extra slang där.

På bilar med automat, men utan bromsservo, så är nog slangen till vacuummodulatorn kopplad till denna nippel.

Hej Ronnie och andra

Nippeln du menar har jag oxå. Den sitter väl på bakre delen av insugningsröret? Den jag menar sitter på främre delen, och går ner i vattenkanalen. Jag får alltså inte ut vacum där utan det verkar vara en förgrening av vacumledningen, men varför är den ansluten till kylvattnet?

Skickar med 2 bilder.

Jo, den jag menade sitter bakom förgasaren.

Den man ser på bilderna är någon typ av termostatreglerad historia, som öppnar så att vacuum går igenom vid en viss kylvätsketemperatur (en slang med vacuum in, och en annan slang med vacuum ut alltså). Jag vet inte riktigt vad som ska vara kopplat där, men troligen någon typ av avgasreningshistoria, typ en EGR-ventil eller liknande.

Det måste komma från en nyare bil än din i vilket fall som helst. Jag skulle nog strunta i att koppla in dom 3 vacuumanslutningarna, eller till och med byta ut nippeln mot en standardmodell som bara har vattenslangsanslutingen.

Nippeln ni diskuterar har med fördelaren att göra. På en av anslutningarna ska vacuum från förgasaren vara kopplat och dom andra två ska kopplas på varsin sida om membranet på vacuumregulatorn på fördelaren. Vilken av anslutningarna som ska sitta var vet jag inte.

Den är till för att ändra förtändningen beroende på motortempen.

För övrigt så har denna varit urkopplad på dom flesta bilar som jag har sett och vacuumet från förgasaren har varit kopplat direkt till utsidan på regulatorn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...