Tomas Stein CMC 1966 June 23, 2008 Report Share June 23, 2008 Hej !Jag har en C4 i min 66:a och jag har fått strul med att lådan inte växlar till 3:an när bilen har stått i ett dygn eller mer.Det tar ca 5-10 minuter körtid innan 3:an går i och det hjälperinte om jag låter bilen stå på tomgång så växellådan blir varminnan jag åker iväg.Om jag samma dag har kört med bilen och sedan står stilli 4-5 timmar så är det inga problem då hoppar 3:an i .Någon som har den blekaste aning om vad det kan vara ?Eller har varit med om samma sak.Ventilhustet plockades isär och gjordes rent i vintras.Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm June 23, 2008 Report Share June 23, 2008 Har du tillräkligt med olja? Du kan få de problemet om du har för lite olja i lådan.Jag har för mig att man måste köra 1 R 2 R D R ett flertal ggr om du tömt lådan på all olja. Så att oljan kommer in överallt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger June 23, 2008 Report Share June 23, 2008 Jag har haft samma problem på båda mina föregånde bilar både C4 och C6 men jag har bara kört ut från kvarteret och rusat på lite så har den växlat.Men har jag växlat manuellt så har 3an gått i på en gång,kan nämna att båda lådorna varit renoverade. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Stein CMC 1966 June 23, 2008 Author Report Share June 23, 2008 Tillräckligt med olja har jag, det är kollat flera gånger och tyvärr så kan jag inte växla manuellt till 3:an med min låda.Jag har bara låg, drive och vinterläge på min C4:a och det blir ingen skillnad om jag kör på vinterläget som vad jag kan förstå hoppar över första växeln.Har tillsammans med en duktig mekaniker funderat på om det kan ha med vacumet att göra när motorn är kall ?Jag har bytt modulatorn och skruvat fram och tillbaka på ställskruven och han växlar jättefint när trean väl har gått i.Eftersom motorn är nyrenoverad ( för andra året i rad) så kan det kanske det kan ha med förändrat vacum att göra, jag har en Holley 600med elchoke.Funderingen är om vacumet är annorlunda innan motorn har blivit ordentligt varm ?// Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Om du misstänker vacumet. Har du stoppat in en trimkam i motorn? För då ändrar du vacumet. Och kanske behöver en vacumtank. Men tror inte att ditt problem ligger där. Tycker du ska ta kontakt med någon som renoverar automater. Och berätta ditt problem. Kanske låta dom göra en provkörning. Så dom förstår vad du menar. Jag tycker det låter som problemet sitter i lådan.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Stein CMC 1966 June 24, 2008 Author Report Share June 24, 2008 Trimmad är den, motorn är borrad 0,30 och jag har Edelbrocks Performer Plus Camkit och Edelbrocks Rpm alu toppar.Men det var den även förra året och problemet med lådan börjad inte förrän efter Pony Touren förra säsongen.Jag tänkte bara kolla om någon hade haft eller har något liknande problem.// Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Är lådan orginal eller har du ett shiftkit i?Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Stein CMC 1966 June 24, 2008 Author Report Share June 24, 2008 Hej igen Berra !Lådan är helt orginal och den renoverades vintern 06-07 men sedan så började den att strula som sagt i slutet på förra säsongen och det var därför vi öppnade den och gjorde rent i ventilpaketet i vintras, men det gjorde ingen som helst nytta mer än att han växlar kanonfint när jag har kört en bit.// Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Eftersom du har trimmat motorn. så är det lämpligt att följa upp med ett shift kit till lådan. Det verkar som något har hänt där i den iallafall. Problemet behöver inte sitta i ventilhuset. Du har en massa andra kanaler i lådan som det kan vara strul med. Kanske pumpen inte funkar okay när den är kall. eller turbinen. Som jag sa förut. låt en exeprt göra en provtur. Så kanske du kan få en bra förklaring. Det finns rätt många som är duktiga på automater i landet. Skulle kontakta någon av dom och fråga om dom skulle tänka sig och ta en liten provtur med dig i med.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 June 29, 2008 Report Share June 29, 2008 Har helt plötsligt fått samma problem måste köra bilen ett par minuter och gasa på ordentligt för att få i trean första gången. funkar sen helt perfekt.är det problem med nya oljor eller???Finns det tillsatser man kan slå i så problemet försvinner...Har 76 typ F olja i lådan strulet har börjat sen den fick ny olja o filter.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg July 14, 2008 Report Share July 14, 2008 Har helt plötsligt fått samma problem måste köra bilen ett par minuter och gasa på ordentligt för att få i trean första gången. funkar sen helt perfekt.är det problem med nya oljor eller???Finns det tillsatser man kan slå i så problemet försvinner...Har 76 typ F olja i lådan strulet har börjat sen den fick ny olja o filter..Om ditt problem började efter oljebytet, har du fel olja i lådan. Byt till ATF Type F istället. Jag bytte olja i min låda förra månaden och har inte fått några problem alls med treans växel efteråt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassejoh cmc 2144 July 15, 2008 Report Share July 15, 2008 min -66 med c 4 är likadan jag måste köra ca:10-15 minuter innan den vill växla till 3:an, jag har inte gjort nånting den har bara blivit sån, ingen som har en lösningLasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 July 15, 2008 Report Share July 15, 2008 Känns ju som det är lite oljerelaterat oljan behöver bli varm för att funkatror att jag läst någonstans ett inlägg från vårautomatlådespecialist Per att låderna blev bättre efter -69och de skulle ha ett A på lådan tror jagmen jag vet om en som inte får i backen förens lådan blivit varm och detta på en -73Hade själv tvärtomproblem vväxlarna högg i så det var görsvårt att lägga i driven utan att motorn dog men ett oljebyte så gick den klockrent Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Helmersson July 15, 2008 Report Share July 15, 2008 Har helt plötsligt fått samma problem måste köra bilen ett par minuter och gasa på ordentligt för att få i trean första gången. funkar sen helt perfekt.är det problem med nya oljor eller???Finns det tillsatser man kan slå i så problemet försvinner...Har 76 typ F olja i lådan strulet har börjat sen den fick ny olja o filter..Om ditt problem började efter oljebytet, har du fel olja i lådan. Byt till ATF Type F istället. Jag bytte olja i min låda förra månaden och har inte fått några problem alls med treans växel efteråt.76 typ F ska ju vara en helt ok olja så där ska väl inte problemet vara...?Har du nyligen fyllt på med olja? Kanske har du för mycket olja i växellådan. Det hade jag och då betedde sig växlingarna konstigt och den slirade något fruktansvärt vid fullt gaspådrag. Dessutom var det olika symptom vid kall och varm olja. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.