pineman July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Testet av dom båda.Mustang vs Mustang289 GT och GT500.Mera Mustang!Duellen: Mustang GT från 1966 mot dagens vilde – Shelby GT500 "Lagom stora, sköna att köra."Gammal är äldst.Det visade sig när vi testade Mustang 289 GT från 1966 mot dagens Shelby GT 500.Mustang GT500 är ett riktigt monster. Trimmad av Shelby har den inte bara en hiskeligt stark kompressormatad 5,4-liters V8 på 500 hästar utan även bra väghållning och dugliga bromsar.Motorcentralen i Eskilstuna äger bilen och har inte nöjt sig med det. Med större remskiva till kompressorn får man högre laddtryck, ny motorprogramvara och raceavgassystem gör att uppskattad effekt idag är galna 650 hästar.Seriös kurvtagningFull gas från start och bilen ritar svarta ränder i backen upp till treans växel.På låga varv mullrar motorn gott men på höga varv dominerar ett ylande kompressorljud. Busfaktorn är skyhög men efter några timmar bakom ratten inser jag att bilen även fungerar för seriös kurvtagning. En liten nervositet vid hård inbromsning och samtidig kursändring kan skönjas, men 4-kolvsoken med hårdare belägg bettar bra kring 14-tumsskivorna. Brembo vet hur man bygger bromsar. Bäst är kanske ändå växellådan med kortad växelföring från Steeda, bara att knycka till med handleden så ligger nästa växel i.Jag steppar över till cabben och flyttar inte bara 40 år tillbaka i tiden, utan även till Mustangs rötter. Finns det några likheter mellan bilarna, eller är det bara utseendet som sammanför?Överraskande nättFörsta känslan är viktig.Bilen känns överraskande nätt att köra. Inte alls jänkefläskig, gungig eller svårplacerad på vägen. Styrningen är lätt men ändå med lite känsla och kontroll. Motorn på 4,7 liter svarar snabbt på gaspådrag och gurglar sådär skönt som bara ett vinkeljärn från staterna kan göra. Tack för att taket är kapat och vi kan njuta av skönsången extra mycket.Byggda för att körasDen främsta beröringspunkten bilarna emellan är den tydliga känslan av användarvändlighet. Båda är byggda för att användas varje dag och fungera utmärkt, men ändå kunna prestera när det behövs och det är en dominerande känsla. Alltså precis såsom Ford tänkte sig när de valde att bygga en fyrsitsig men ändå sportig bil istället för en renodlad tvåsitsracer.Mustang-fantasten Björn Wallman väljer ursprunget och hur fräck den moderna GT500 än är jag nog böjd att hålla med. Klassikern är svårslagen.Martin StrömFord Mustang 289 GT -66FAKTANypris 1966: 2 633 dollar utan tillval (cirka 16 000 kr).Pris i dag: varierar enormt, denna bil cirka 400 000 kr.Testad motor: 8-cyl, 4 736 cm3, 225 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 305 Nm vid 3 200 varv/min.Förbrukning: Ej angivet.CO2: Uppgift saknas.Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 s.Toppfart: cirka 188 km/tim.Längd/bredd/höjd: 461/173/130 cm.Bageutrymme: 374 l.Tjänstevikt: 1 550 kg.BETYGÄgaOkej, det är inte billigt att köpa rätt Mustang i rätt skick, men du kan gå plus på affären i långa loppet. Som ny var den relativt billig.KöraIngen racer men härligt bottenvrid. Och gurgel-gurgel-ljudet gör halva grejen. Känns klart nyare än de 40 år som den de facto är.KomfortMjuk fjädring utan att bli för mycket gunggung och härligt vindrufs utan fåniga vindavvisare. Lite små stolar med dagens mått mätt.UtrymmeOriginalmussen är faktiskt en relativt liten bil, men fyra personer kan åka och det finns plats för bagage.SäkerhetSett ur dagens perspektiv närmast obefintlig. Men den här bilen har skivbromsar och bättre väghållning vilket var dåtidens säkerhetstänk.KänslaSnyggare än så här blir det inte. Inte mycket slår känslan av att glida fram i en öppen klassiker och lyssna på en blandning av V8-muller och fågelkvitter.Totalt: 20 plusHELHETPå sin tid var Mustang egentligen inte särskilt märkvärdig, i alla fall inte tekniskt eller körmässigt. Men idag känns bilen modernare än den är. Riktigt nätt och fin att köra.Ford Mustang Shelby GT500FAKTAGrundpris: 650 000 kr.Testbilens pris: 549 000 kr (rullat 1 100 mil, trimmad till 650 hk)Originalmotor: 8-cyl med kompressor, 5 411 cm3, 500 hk vid 6 000 varv/min, vridmoment 651 Nm vid 4 500 varv/min.Förbrukning: 1,3 l/mil (bl).Testförbrukning: 1,8 l/mil (bl).CO2: 300 g/km.Acceleration: 0–100 km/tim på 4,6 s (original).Toppfart: 250 km/tim (begr).Längd/bredd/höjd: 477/188/138 cm.Bageutrymme: 348 l.Tjänstevikt: 1 778 kg.BETYGÄgaShelby GT500 är eftertraktad och har klassikerpotential. Ett trimmat exemplar som detta är mer svårsålt och 550 000 kronor är mycket pengar. Drar rejält med soppa.KöraFantastisk motor som ger hisnande acceleration. Härlig växelspakskänsla, bra bromsbett. Men högfartsegenskaperna håller inte superbilsklass.KomfortSittkomforten är det inget fel på. Fjädringen är hård men inte så följsam på dålig väg. Och bullret från hjulen är jobbigt i längden.UtrymmeInte särskilt stort bagageutrymme. Däremot gott om plats i kupén med bra takhöjd, går även att sitta bak hyggligt bekvämt.SäkerhetEj testad i Euro Ncap. Antisladd jobbar på typiskt amerikanskt lössläppt manér. Kul när man ska sladda, men inte när det väl behövs.KänslaBrutala prestanda, mulligt ljud och fräckt utseende – vad mer kan man begära?Totalt: 17 plusHELHETEgentligen känns det fånigt med ett totalbetyg på tre plus för en så här buskul bil. Men verkligheten är lika hård mot dom hårda som Fantomen. Citera
pineman July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Lite mera.......................http://www.aftonbladet.se/bil/article2713463.ab Citera
pineman July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Och slutligen.......................http://www.aftonbladet.se/bil/article2713658.ab Citera
Alabama Grill July 1, 2008 Report July 1, 2008 Kul artikel! Tänke, fan va den blonda puman var gasglad! Men i sluttexten av videon står det ett mansnamn! Det förklarar saken Citera
streetsaleen July 2, 2008 Report July 2, 2008 http://www.aftonbladet.se/bil/article2762499.abHaha har ni läst denna då? Citera
pineman July 2, 2008 Author Report July 2, 2008 Ja så kanske man ska göra om man bygger ett monster......... Citera
Svedis July 2, 2008 Report July 2, 2008 Hej Pineman. Efter att läst artikeln, förstår jag att du bytte ner dig när du bytte din fina -65 mot nyare??? Citera
pineman July 2, 2008 Author Report July 2, 2008 Hej Pineman. Efter att läst artikeln, förstår jag att du bytte ner dig när du bytte din fina -65 mot nyare??? Jag saknar den ibland, men kanske hittar jag på nåt snart och köper nåt gammalt igen. Saknar det mera genuina som finns i dom äldre. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.