Jump to content

Vevhusventilation


Mats cmc1261

Recommended Posts

Hej !

Har läst i Haynes Rep.Handbok och även instruktionsboken att det skall

finnas en ventil till vevhusventilationen som skall rengöras med

jämna intervaller.

Men på min bil en -65 HT 289 finns det bara en slang nedstucken i

en gummibussning på höger ventilkåpa, som löper vidare upp till

baksidan av luftrenaren som är av kromad typ.

Fungerar ventilationen trots att det inte finns någon ventil, eller kan

någonting ta skada?

Har även sett att visa bilar har slangar som går vidare till oljepåfyllningslocket. Fattas jag delar? eller skiljer det sig mellan

olika bilar och årsmodeller?

Tack på förhand för svar Mats cmc1261

Link to comment
Share on other sites

I gummibussningen på höger ventilkåpa sitter en backventil, sedan går det en slang från backventilen som är ansluten till plattan som sitter mellan insuget och förgasaren. Gaserna sugs alltså ut genom höger ventilkåpa.

I den vänstra ventilkåpan släpps istället luft in, normalt sett genom ett "filter" av stålull som sitter i oljepåfyllningslocket. Bilar med avgasrening (men det kom väl inte förrän 1966), alltså bilar sålda tex i Californien, brukar ha en slang som går från luftrenaren till oljepåfyllningslocket (istället för "filtret" i locket).

Så brukar det se ut från början på tidiga Mustanger i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

På mycket tidiga 289or så är det inga slangar kopplade till

luftrenare eller insug. :shock:

På den högra sidan fanns då ett rör monterat som mynade

ut nedanför grenrör och på den vänstra sidan var det ett

push on oljelock med stålull och detta var luftat i underkant. :?

Senare årsmodeller 289-302 har båda sidor anslutna till

insug, (avgasförbränning tidigt miljötänkande). :)

Den högra slangen var då ansluten till insug på förgasar-

spacer baksida.

Då med en s.k. backventil mellan slang och ventilkåpa,

den vänstra slangen var ansluten mellan oljelock och luftrenare

utan backventil. :?

Om du har en senare 289 utan dessa slangar så råder jag dig

och alla andra att se till så dessa blir annslutna, på köpet så

får du en motor som går jämnare och blir därmed lättare att

finjustera. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...