Jump to content

Featured Replies

comment_57816

Det verkar inte vara originalmotorn, eftersom den är byggd senare än bilen. Det har i och för sig förekommit att bilar blev stående ett tag hos Ford, p g a att dom inte fick fram delar i tid, men det var mest bilar med ovanlig utrustning (t ex big block). Jag tror inte heller att bilar blev stående så lång tid som två månader innan man fick fram rätt delar.

Datumet på dörrskylten (30M) är den PLANERADE ihopsättningsdagen, vilken dag bilen verkligen byggdes kan man få reda på om man beställer en Production Report från www.martiauto.com . På rapporten för min bil står det "Your car was actually produced on may 27, 1968 - one day ahead of scedule". Datumet på min dörrskylt är alltså 28E (28 maj).

Vad jag tänker på är alltså, om det skulle vara originalmotorn som sitter i din bil, så skulle Production Report säga att bilen var ihopsatt efter den 7 mars, men jag tycker det låter högst osannolikt att det skulle kunna vara så.

Har du kikat på blocket, bakom insuget. Min bil har chassienumret (eller delar av det i alla fall) instämplat där (motorn är alltså "matching numbers"). Det är inte alla 68:or som har sitt chassienummer instämplat i motorn, jag vet inte om det beror på att min är en sen 68:a eller om det kan vara olika hur det gjordes vid de olika fabrikerna (min är byggd i San Jose, CA)?

Att bilen har 302-block behöver inte betyda något, det kan vara en 289 ändå. Jag hänvisar till en tidigare diskussion där jag skrivit om det: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =c8ae6015b