Svedis Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Har en B20 ( gammal C202 / Valp) med Volvolåda från -82.Kopplingsarmen rör sig 25 mm vilket ska vara Ok?När bilen stått en månad, kopplar den ej ur! Starta med växel i och lågväxel. Kopplar fortfarande ej ur! Efter några broms-koppling-start-tjuvstopp så plötsligt är den normal! Funkar fint fast lite småryckig om man finlirar på kopplingen. Men vad kan det vara? Något som fastnar i kopplingen och sedan släpper? ( ungefär som en trilskande påskjutsbroms på släpet). Vad kan fastna? Quote
ThomasFB Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Lamellskivan rostar i splinsen och dras med av svänghjulet eller tryckplattan. Quote
Svedis Posted July 21, 2008 Author Report Posted July 21, 2008 Om armen trycker in (diafragma)fjädern, måste väl den släppa trycket på tryckplattan? Men det verkar logiskt att lamellplattan kanske fastnar i splinsen...Men om det återkommer efter några veckors stillastående, kanske splinsen är slut? Bra tips i alla fall. Fast bökigt att plocka isär. Quote
RoTe Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Brukar ofta kärva på splines...Har varit med om lådor som suttit så hårt att man fått tagit flera koben/kofötter) och jävlats för att få loss lådan från kopplingen. Det är INTE roligt! Quote
ThomasFB Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 Om det är tät passning då lamellskivan är kall, damm från friktionsytorna och inget smörjfett så biter det. Inte alls ovanligt. Behöver inte alltid vara rost. Quote
Svedis Posted July 22, 2008 Author Report Posted July 22, 2008 Och åtgärd?? Bara att plocka av lådan?? ( med en fördelningslåda bakom!!) Quote
ThomasFB Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 Yes :--, rengöra, slipa och smörja, så att det går lätt som en supraledare :--.Kan gå åt en del tobak o. kaffe i det projektet. Man bör ännu helst meka ute, ha bilen uppställd på en sandplan (gärna lös sand), och jobba liggandes på rygg. Minusgrader skadar inte heller Quote
Husse Posted July 24, 2008 Report Posted July 24, 2008 Det kan även vara stödlagret i vevaxeln som skurit, då drar det med sig den ingående axeln även med frilagd lamell. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.