Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en B20 ( gammal C202 / Valp) med Volvolåda från -82.

Kopplingsarmen rör sig 25 mm vilket ska vara Ok?

När bilen stått en månad, kopplar den ej ur! Starta med växel i och lågväxel. Kopplar fortfarande ej ur! Efter några broms-koppling-start-tjuvstopp så plötsligt är den normal! Funkar fint fast lite småryckig om man finlirar på kopplingen. Men vad kan det vara? Något som fastnar i kopplingen och sedan släpper? ( ungefär som en trilskande påskjutsbroms på släpet). Vad kan fastna?

Posted

Om armen trycker in (diafragma)fjädern, måste väl den släppa trycket på tryckplattan? Men det verkar logiskt att lamellplattan kanske fastnar i splinsen...

Men om det återkommer efter några veckors stillastående, kanske splinsen är slut? Bra tips i alla fall. Fast bökigt att plocka isär.

Posted

Brukar ofta kärva på splines...

Har varit med om lådor som suttit så hårt att man fått tagit flera koben/kofötter) och jävlats för att få loss lådan från kopplingen. Det är INTE roligt!

Posted

Yes :-- :--, rengöra, slipa och smörja, så att det går lätt som en supraledare :--:--.

Kan gå åt en del tobak o. kaffe i det projektet. Man bör ännu helst meka ute, ha bilen uppställd på en sandplan (gärna lös sand), och jobba liggandes på rygg. Minusgrader skadar inte heller :roll::roll:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...