Gäst August 3, 2008 Report August 3, 2008 Hej!Är det någon som vet max och min motsånd på spjällägesgivaren på en 5,0ho -88 ? Ska det vara skillnad vid omkastad polaritet? Fick 500 till 4000 ohm en väg, och från 4000 till bara 250 andra vägen... Ska det vara så? Vilken "väg" jobbar den?Har problem med svajig tomgång och dåligt klös på toppen, måste ju börja någonstans...Tack på förhand! Trevligt forum förresten Citera
1096 August 3, 2008 Report August 3, 2008 Vet inte hur det ser ut på pre89 med 89-93 jobbar ju med volttalet efter lägesgivaren så att säga. Stängt spjäll på 0.9-0.95Volt och fullt på 4.5Volt enligt datalog på min motor... Är det tomgångsmotor på 88 också? Isåfall gäller ju att ha satt spjällstoppskruven rätt i förhållade till vad tomgångsmotorn klarar av.. de nyare 5.0 har ca 120rpm att spela på så där är rätt viktigt att man hamnar hyfsat rätt... Ofta får man en vandrande tomgång mer och mer till slut dör motorn... då har man ofta för lite grundspjäll... förutsatt att tomgångsmotorn är ren... men som sagt - jag vet inte hur det ser ut på -88 - säkert nån annan som kan bättre... Citera
Gäst August 4, 2008 Report August 4, 2008 Jepp, den sitter där och är nyss rengjord, vet dock inte hur man kollar funktionen på den, och om det är samma som -89 och fram. (Visst har 89:orna luft massa mätare?) Mäter du spänningen på kabeln efter givaren då? med motorn igång? Fler idéer? Citera
1096 August 4, 2008 Report August 4, 2008 Om det är samma funktion på tomgångsmotorn som de senare så är en vettig grundinställning att ta ur spouten till fördelarn - alltså plutten man tar ur när man ställer tändning. Därefter tar du väck kablen till tomgångsmotorn - nu ska motorn hålla sig vid liv med ett varvtal ca 100rpm under tänkt tomgång. Nä du sen stoppar tillbaka spout och kabel för tomgångsmotorn bör du ha en vettig tomgång något som är... Räcker inte vartalet till så öka skruven till spjällstoppet... Justera dock tillbaka TPS givarn till angivet volttal för tomgång/stängt spjäll annars tror datorn att du står och gasar. På min bil mäter jag volt mellan grön eller röd kabel - har inte i huvvet vilken nu - och jord. Detta kan du göra med bara tändning på och på så vis torrgasa spjället och se så kolbanan eller vad det nu är för typ av motstånd är riktig... Hur ser motorn ut i övrigt? Standard eller hela köret? Citera
Gäst August 5, 2008 Report August 5, 2008 Ok... tack så mycket, ska prova lite i morgon... Såg att den vita grejen som siter ovanför din bränsletrycks mätare (eller vad det är?) låg lös melln motor och torpedvägg. Gissar att det har med EGR eller nåt att göra? Vad händer om den ej är med i matchen? Sitter ju på samma kabelstam...I övrigt är motorn ganska standard, lite tillsnyggade toppar i samband med översyn, samt headers, avgas och luftfiler... F.ö sitter den inte i "rätt" bil, utan i en smakfullt renoverad 67:a Citera
1096 August 5, 2008 Report August 5, 2008 Det är lägesgivarn till egr-ventilen det där... Jag kör utan allt sånt på min idag EGR/Thermactor/Smoggrejer men jag antar att din givare fortfarande sitter där för att datorn ska hänga med. Tar man bort grejerna bör man även ändra "EGR System Type" i datorn till ett värde som säger att detta är bortkopplat. Annars får man felkoder och grejer samt att Check Engine lampan lyser på de bilar som har detta.... 67a - va gött... får se om mina motorer byter plats nån gång... vore så mycket lättare att ha kompressormotorn i 67an just för utrymmets skull...Bifogar några bilder på hur det såg ut en gång för längesen... Citera
Gäst August 7, 2008 Report August 7, 2008 Ok... tack så mycket... blev tyvärr akutbyte av avgassystem på bruksbilen istället då det helt plötsligt gick tvär av Hur ändrar man sånt i datorn? Något man måste göra för att den överhuvudtaget ska ha en chans att gå bra? Är det samma grej som man läser av felkoder med? Snackade med Grufman och dom ville ha ca 3k för ett sånt instrument... Finns det kanske någon söm vill hyra ut sitt? Var mäter du spänningen på TPS:en förresten? Går ju som inte komma åt när den sitter där utan att skala kablarna... Hur mycket ska tändläget flyttas med och utan spout?1000 frågor... förlåt Sen vet jag inte, får väl gå vidare med MAP sensor och lambda givare sen om det inte börjar lösa sig... Citera
1096 August 7, 2008 Report August 7, 2008 Ford EEC-IV är ju brända en gång för alla....för att komma åt och ändra grejer måste man antingen in i serviceporten i datorn eller sätta en grunka mellan dator och kabelhärvan. Jag kör själv med en liten grej som heter TwEECerRT vilken gör det möjligt att öppna upp hela datorn och alla dess parametrar. Denna sätts i serviceporten och har en dosa med en ratt vilken har fyra lägen samt en USB kabel att stoppa i datorn. Du kan alltså ha fyra olika program och växla mellan under gång... Detta kit går lös på ca $550 i USA men då kan Du också ställa om en hel del... Det går givetvis att lösa just egr och allt annat med ett bränt chip för mycket mindre pengar men då är man ju låst sen och det är rätt spännande att kunna ändra allt själv och samtidigt se alla värden... Jag kan inte svara på hur motorn reagerar på EGR utrustning som är bortkopplad men ligger kvar i datorn... Om den räknar med att suga i sig en viss mängd avgaser under normalkörning istället för "ren" luft och på så sätt kommer i otakt... Detta är mycket möjligt. Men jag tror inte det är nåt som påverkar så där himla mycket... En sida jag funnit väldigt användbar till mitt pyssel och som innehåller massor med referenser, manualer och tips är följande... http://www.myo-p.com/Ford-EEC/tweec.htmlDär tror jag du kan finna en hel del matnyttigt även till din 88 motor...Beträffande mätning på kablarna kör jag med en fuling - knappnål in i tråden, sen när jag mätt - dit med en droppe tectyl eller liknande så jag inte får in allt för mycket fukt och skit i kablen... Tändning ligger ju standard på 10 grader före - utan spout, med spout far den ju sen upp och ner då datorn hela tiden ställer om... Orignal ligger runt 40 grader som max... i mitt orginalprogram eller det som är i datorn är högsta förtändning 38 grader vid ganska låg belastning vid vissa förutsättningar, 26 grader på fullgas från 5500rpm och uppåt. Då är dessa 10 grader i grundinställnig inte medräknade så det ger ju tex 36 grader max förställning på fullgas.... Att tänka på som många missar när de håller på och labbar med 5.0HO tändiställning är att spridaröppningarna följer med så att säga... Vrider du upp fördelarn 5 grader öppnar spridarna 5 grader tidigare vilket kan bli väldigt fel om man har en rejält vassare kam än standard... Finns alltså risk att man blåser på bränslet innan avgasventil har stängt.... Men det är alltså på bra mycket vassare kamaxlar än de som sitter i orginal... Blev mycket text igen.... Å frågor är alltid kul att försöka svara på...Men för att återgå till vad tråden började med... Svajjig tomgång och dålig fräs på toppen.... Det bör gå att få den till att gå jämt med fast tändning (spout väck och satt till 10 grader) och ur med kabel till tomgångsmotor... då är motorn så att säga låst och det enda den jobbar med är bränsleblandning som när temp och allt annat är uppe i normal drift är satt till 14.64 i AFR - alltså blandningsförhållandet mellan bränsle och luft... detta kollas ju med lambdasonderna som referens. Men hela "Fuel Table - Stabilized Closed Loop" är satt till 14.64 som standard och det är här motorn jobbar på tomgång och normal drift. Vid start av varm motor har man en fördröjning på 60 sek innan datorn går in i Closed Loop läget... Detta gäller för EEC-IV datorerna som jobbar med strategin A9L. Vet inte vad Du har men det sitter från början en lapp på boxen vilken talar om vilken processor det är och sen kan man se vilken strategi den jobbar mot. Men 88-98 ska ha EEC-IV.....Å fräset på toppen vet jag inte var det är med en standard 5.0 Efter 5000-5500rpm börjar det ju slakna lite... och vid 6250rpm är det stopp i datorn... om du inte har gett dig själv innan dess... Nu blev det ännu mer text.... Citera
Gäst August 10, 2008 Report August 10, 2008 Har varit och joxat en del idag... Ställde tomgången utan spout och tomgångsmotor, och fick den hyfsat lugn och stabil. Tillbaks med sladdarna, och då började den rusa och gå på tok för högt... Stälde tillbaks spjället en aning och då började den pendla fram och tillbaka igen... TPS spänninen var ok. Ruta 1 igen alltså. Letat läckage runt insuget med startgas men det verkar tätt...Vad som däremot slog mig är att det är hela huset för EGR grejerna som är borta, inget som bara är pluggat... det innebär att spjällhuset sitter direkt på insuget och då ändras ju både avstånd och volym... Kollade oxå invärtes läckage därimellan men det såg ok ut. Har för mig att andra som kör utan EGR bara pluggat igen hålen men låter grejensitta kvar? Sen blev jag lite osäker på hur piggen som man ställer tädningen mot egentligen ska se ut? Tror min har legat och släpt mot skivan och blivit trubbig. Ska den se ut som en pil eller ska man justera mot "framkanten" på piggen? Tändningen stod lite för högt så jag backade den till ca 13 grader (om man läser av mot kanten) men då började den gå ännu sämre på toppen Ser era ut som på bilden? Jag skulle påstå att om jag sköt med strob och det ser ut sådär skulle den stå på 18 grader, Nån som håller med? Citera
1096 August 11, 2008 Report August 11, 2008 Märket ser ut så här på min så det är nog helt korrekt där med... och 18 grader borde hamna där nånstans...Vad är då på tok för högt varv? Det ska gå att få ner varvet och få med sig rätt volttal över TPS och få den stabil... Inga vakuumläckor nånstans eller nåt sånt tjafs... Hmm... tänk på att återställa TPS till 0,9-0,95 Volt efter att du justerat spjället... en del kör med ännu lägre volt ner mot 0,5 för att få en bättre gasrespons och lite bredare kurva. Det är möjligt att din motor vill ner på de lite lägre värderna också, för att lugna sig... många gånger får man fila i hålen för att komma ner så långt.. Låter kanske lite drastiskt... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.