Gäst August 14, 2008 Report August 14, 2008 Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..? Citera
Janne Holm CMC1740 August 14, 2008 Report August 14, 2008 Tja kräver mycket av den som gör det för att se det om bara ventilkåpan tas av. Om nu kedjan hoppat ett kugg så blir det nog mycket märkbart men ska du vara säker mäste du nog demontera för att se att alla "prickar" står rättSom parentes har jag varit ute för en Volvo motor som hoppat ett steg och var inte så märkbart mer en att olje nivån ihoppblandat med överskott av bensinen resulterade i konstiga fenomen.Men som sagt bilen går riktigt skittaskigt om nu det är falletOch som parentes den hoppar inte av sig själv Citera
Gäst August 14, 2008 Report August 14, 2008 ok... grejen är att den går ganska kasst och varken jag eller föregående ägare vet om den varit "öppnad." Håller på å joxar med insprutningen nu men leder det ingen vart måste man ju börja leta vidare... Citera
Gäst August 14, 2008 Report August 14, 2008 Det var jag som startade tråden med TPS:n mm. så du har svaret där Fanns inte tid att koppla upp den förrän nästa vecka, och då började jag fundera på hur man ska gå vidare om vi inte hittar nåt knas.... Har svårt att tro att EGR historien skule göra sån skillnad oxå... Citera
1096 August 14, 2008 Report August 14, 2008 Ja just det... sorry - minnet, namn och sånt... Så det är inga förändringar hittils då? Fortfarande samma kassa gång? Citera
ThomasFB August 15, 2008 Report August 15, 2008 Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..?Alt. #1 Öppna fördelningen och se att riktmärken på dreven kommer mot varandra.Alt#2 Om du vet kamvärdena, vet exakt ÖD och har en 360 graders gradskiva, kan du mäta exakt utan att öppna frontkåpan.Om motorn går dåligt:Börja med att mäta insugsvakuum, om du har väldigt lågt, pumpande eller annars avvikande värde- skall du leta efter vakuumläckage eller hängande eller brända ventiler. . Om fördelningen hoppat en kugg, måste du ändå öppna fronten innan motorn används.Motorer av okänt ursprung kan lida av annat knas ockå, givetvis. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.