Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_59054

Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..?

comment_59060

Tja kräver mycket av den som gör det för att se det om bara ventilkåpan tas av. Om nu kedjan hoppat ett kugg så blir det nog mycket märkbart men ska du vara säker mäste du nog demontera för att se att alla "prickar" står rätt

Som parentes har jag varit ute för en Volvo motor som hoppat ett steg och

var inte så märkbart mer en att olje nivån ihoppblandat med överskott av bensinen resulterade i konstiga fenomen.

Men som sagt bilen går riktigt skittaskigt om nu det är fallet

Och som parentes den hoppar inte av sig själv ;)

comment_59070

ok... grejen är att den går ganska kasst och varken jag eller föregående ägare vet om den varit "öppnad." Håller på å joxar med insprutningen nu men leder det ingen vart måste man ju börja leta vidare...

comment_59079

Det var jag som startade tråden med TPS:n mm. så du har svaret där ;) Fanns inte tid att koppla upp den förrän nästa vecka, och då började jag fundera på hur man ska gå vidare om vi inte hittar nåt knas.... Har svårt att tro att EGR historien skule göra sån skillnad oxå...

comment_59121
Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..?

Alt. #1 Öppna fördelningen och se att riktmärken på dreven kommer mot varandra.

Alt#2 Om du vet kamvärdena, vet exakt ÖD och har en 360 graders gradskiva, kan du mäta exakt utan att öppna frontkåpan.

Om motorn går dåligt:

Börja med att mäta insugsvakuum, om du har väldigt lågt, pumpande eller annars avvikande värde- skall du leta efter vakuumläckage eller hängande eller brända ventiler. . Om fördelningen hoppat en kugg, måste du ändå öppna fronten innan motorn används.

Motorer av okänt ursprung kan lida av annat knas ockå, givetvis.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.