Gäst September 24, 2008 Report September 24, 2008 Vad är det för skillnad mellan olika sorts fälg-finnish.Har Bullitfälgar som är "polished" på gång.Ytan påminner om chrome tycker jag men inte lika glansit?Kanske mer lättskött och hållbart än chrome?Och är det alu?ChromePolishedPaintedFler... Citera
Gäst September 24, 2008 Report September 24, 2008 Dom polerade jag kollade på var chromefälgar dom polerat bort chromet på, det skulle bli dyrare än chrome så det går bort.Men svara gärna och kom med tekniska detaljer om dom olika fälgarna. Citera
Chili September 24, 2008 Report September 24, 2008 Oftast är det aluminiumfälgar som har olika ytskikt (givetvis finns det ju kromade och målade stålfälgar också men det tror jag inte du är ute efter???)En alufälg som benäms Chrome har ett kromlager som ytskikt, ganska lätt att under hålla då man bara behöver tvätta och vaxa, problem är givetvis saltet som tar hårt på kromet och den börjar flagna. Den är också känslig för skador som gör hål på kromskiktet och det börjar oxidera.En painted är vad det låter som dvs en målad aluminumfälg som även brukar ha en klarlack ovanpå färgen för att stå emot salt och skador bättre, samma där tvätta och vax och se till att man inte skadar ytskiktet.Polished eller polerad fälg är en ren alufälg som fått ytan uppolerad. Den kräver lite omvårdnad då aluminumet oxiderar i kontakt med luft. Jag brukar med jämna mellanrum polera upp fälgarna med autosol, därefter tvätta dom med Yes för att få bort all slagg och autosolrester, efter dom torkat så börjar arbetet med att bygga vaxskikt gärna då med ett fälgvax som tål höga temperaturer bättre. Fördelen med en polerad fälg är att man inte får kromsläpp eller lacksläpp om man råkar skada fälgen eller köra på saltvägar. Jag har själv hållt liv i polerade fälgar över en hel vintersäsong men ska erkännas att det vaxades varje vecka och var nog en polering i månaden minst. Om man köper polerade fälgar så är det viktigt att man tvättar och vaxar fälgarna och ser till att få på 4-5 lager vax innan man börjar använda dom. Ytan kan kännas "fet" men det brukar inte vara så hållbart vax eller vad dom har haft på för ngtPersonligen gillar jag polerade fälgar bäst då dom är "lagom" blanka och att om man sköter dom så håller dom sig fina länge (krävs att man gillar att polera). Hmmm har ju lackerade fälgar på min Mustang nu......än så längeExempel på polerade: Citera
Gäst September 25, 2008 Report September 25, 2008 Kommer aldrig ha tid att polera... Blir nog chrome eller painted då men håller med, polished är SNYGGT!!!!Tack Citera
Per Berglund September 25, 2008 Report September 25, 2008 Stor nackdel med kromade aluminium fälgar är att de är mycket känsliga.Kromytan är hård och aluminiumet under mjuktFår du minsta slag på fälgen så blir det en spricka i kromet och fukt tar sig in.Därefter börjar oxiden krypa under kromlagret och stora bitar av krom kan hoppa bort och det går inte fixaDessutom har materialen olika expansionsegenskaper. Aluminium rör sig väldigt mycket medan krom är ett ganska stumt materialNu har det blivit bättre än för några år sedan men materialskillnaden kvarstår ändå.Håller man sig till kvalitetsmärken är det nog inga problem.På polerade fälgar är det mycket enkelt att fixa skadorEn burk "Mothers" och poler boll på borrmaskinen och sedan är det enkelt att polera upp till en kanonyta.Ett grymt medel som slår Autosol lång väg Citera
Chili September 25, 2008 Report September 25, 2008 På polerade fälgar är det mycket enkelt att fixa skadorEn burk "Mothers" och poler boll på borrmaskinen och sedan är det enkelt att polera upp till en kanonyta.Ett grymt medel som slår Autosol lång väg Kalas det måste jag prova (min 1kg Autosolburk börjar ta slut så då ska jag passa på att testa)Är det Hansen Racing som säljer "Mothers"? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.