Jump to content

Söker hjälp ang kompressor och automat


Hjalle1

Recommended Posts

Hej har en 06a Musse Gt automat med Vortech kompressor! Detta kit är de i bilen http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=BB32+01

Undra nu om ni här på detta forum kan hjälpa mig med att få växelådan att lira ordentilgt ihop med kompressorn?? Med andra ord vad behöver jag göra med Automatlådan var köper man grejerna kan man göra det själv hur mycket kostar det ungefär?? Bilen växlar hårt på Ladd tryck!! :evil:

Tack på förhand alla MUSTANG tokar!!

MVH Andreas Hjalle Hjalmarsson

Link to comment
Share on other sites

Kul att det finns fler med automat och Vortech kompressor. Vet inte om jag förstår ditt problem, är det att den växlar hårt vi fullgas ? Min växlar som "vanligt" vid normal gas och vid fullgas med automaten i läge D så verkar det som om Vortech lagt in en liten fördröjning, dvs den slår av gasen några tiondelar när den växlar !! Känns märkligt men det sparar kanske lådan lite. Däremot om jag växlar manuellt, dvs sätter växelväljaren i läge 1 så är den dels enormt känslig när man nuddar gasen och den växlarna stenhårt. Detta läge är snudd på oanvändbart förutom vid fullgas.

Dessa inställningar kommer med Diablosport tunen som kommer med kitet, har alltså inte gjort någon annan inställning.

Det finns såna som kan fixa med "växlingstryck" och i övrigt tuna bilen så du kanske ska ta kontakt med en sådan. Har själv funderingar på Rtune, www.vette.se

Link to comment
Share on other sites

Okej då har jag fått lite förklarat! Sen har jag ytiligare en fråga till dig AJ! När du ska backa och rör gasen alldeles så lite har du problem med att den vill spinna då?? Alltså måste backa på tomgång för att de ska bli normalt!!

Link to comment
Share on other sites

Okej då har jag fått lite förklarat! Sen har jag ytiligare en fråga till dig AJ! När du ska backa och rör gasen alldeles så lite har du problem med att den vill spinna då?? Alltså måste backa på tomgång för att de ska bli normalt!!

Nej, det problemet har jag inte. Men, precis så är det när jag växlar manuellt, man kan knappt nudda gasen utan den skuttar iväg ! Har du en Diablosport tuner ? Det finns nya versioner av tunes före Vortech såg jag, kanske läge att lägga på en ny ?

Link to comment
Share on other sites

japp visst har jag diablo tunern!! Är kanske läge att köpa den nya som har kommit då! Såg de om faktan på din bil aj att du hade byt utväxling vilken skillnad gjorde det??

Jo, utväxlingsbytet gjorde stor skillnad. Det var den enskilt största "effekthöjaren" innan kompressorn. Det märktes stor skillnad, framförallt på accellerationen, det blev svårara att komma igång utan hjulspinn :) Idag så är skillnaden ca 250 rpm/växel jämfört med original. Om jag skulle byta idag skulle jag gå på 4.10 istället för 3.73, det finns utrymme för det med tanke på vår "lågt" växlade 5:e växel

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte köpa en helt ny tuner för att fixa ny mjukvara, bara beställa en ny från t.ex bamachips ellerf brenspeed t.ex

Bamachips verkar vara bäst för dom som har automatlådor medan brenspeed ligger på top vad det gäller manuell.

Du får mjukvaran på din dator sen laddar du bara över den till din tuner och kör in i bilen. Väldigt smidigt.

Hoppas jag inte missförstod att du missförstod nu. lycka till med bilen :)

http://bamachips.com/store/index.php?main_page=index

http://www.brenspeed.com/

Link to comment
Share on other sites

japp visst har jag diablo tunern!! Är kanske läge att köpa den nya som har kommit då! Såg de om faktan på din bil aj att du hade byt utväxling vilken skillnad gjorde det??

Nä, du behöver inte köpa en ny tuner, bara ladda ner den senaste mjukvaran. Det behöver iofs inte göra någon skillnad, men har du koll på vilken tune du använder idag ? Verkar som våra bilar har samma kit och tuner men uppför sig helt olika !

Vad jag vet så gör Bamachips t ex inga tunes via mail till kompressormatade bilar utan man måste vara på plats ! Blir lite bökigt :)

Link to comment
Share on other sites

Det har jag inte hört något om alls, kan ha fel iofs men jag ska maila och fråga.

Tycker att han borde kunna göra det utan problem, dock att han kanske får dra ner på lite variabler för att göra den "säker" alla bilar är ju lika varandra till en viss gräns, så då borde han kunna fixa det. Men som sagt jag ska kolla.

Link to comment
Share on other sites

Det har jag inte hört något om alls, kan ha fel iofs men jag ska maila och fråga.

Tycker att han borde kunna göra det utan problem, dock att han kanske får dra ner på lite variabler för att göra den "säker" alla bilar är ju lika varandra till en viss gräns, så då borde han kunna fixa det. Men som sagt jag ska kolla.

Nja, jag kanske har fel men när det gäller hans race tune så skriver han:

I can make this tune for most any list of mods except for forced induction, I can make a tune for you guys as well but you would have to come to me for this as I don't do tuning via email for that.

Det är just det där med säker som är nyckelordet. Den tune som kommer från Vortech är nog väldigt konservativ och för automaterna har man dessutom tagit bort möjligheterna att ändra allt som har med växlingar att göra. Dessutom så mäts temperaturen på inluft efter luftfiltret och inte efter kompressorn, där den borde vara rejält mycket varmare, så där luras nog bilens dator en aning. Antagligen har man kompenserat för det i tunen, vilket gör att man har tappat lite effekt. Så är det någon som har koll på hur man flyttar IAT sensorn till efter kompressorn så hör gärna av er !!!

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar från bamachips och du hade rätt angående att man måste vara på plats.

Tråkigt men då vet vi det.

Vad har vi för dyno shops här i Sverige egentligen?

Har egentligen bara koll på 2, Rtune, www.vette.se, som har rototest dyno på plats och jag vet att nofear motorsport brukar flyga in en kille från USA som ska vara bra. Men, ingen av dessa gör tunes till Diablosport eller SCT vad jag vet ! Vad har du för prylar ?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag är ute och cyklar men de finns väll ett företag som heter Turbocenter i Sthlm. Vet att dom är duktiga på Ford Cosworth att mappa dom!! Har för mig att dom har rullande landsväg!! Skada kanske inte att höra om dom klara av 8 cylindra istället för 4!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

No Fear Motorsport kommer i år igen att arrangera en dynodag med mappning av mustanger osv!

Turbocenter m.fl. har tyvärr inte tillräcklig kompetens inom Fords styrsystem, tändning och bränslesystem för att få det riktigt bra!

Läs mer här!

http://www.nofear-motorsport.se/index.p ... goryID=623

Jag kommer fixa ett anmälningsformulär online så snart jag kan!

Om ni vill anmäla er direkt går det bra att maila mig på andreas@nofear-motorsport.se

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar från bamachips och du hade rätt angående att man måste vara på plats.

Tråkigt men då vet vi det.

Vad har vi för dyno shops här i Sverige egentligen?

Har egentligen bara koll på 2, Rtune, www.vette.se, som har rototest dyno på plats och jag vet att nofear motorsport brukar flyga in en kille från USA som ska vara bra. Men, ingen av dessa gör tunes till Diablosport eller SCT vad jag vet ! Vad har du för prylar ?

Jag har ett Steeda CAI med brenspeed 99 oktan mjukvara installerat. på sct x2, samt mgw shortshift. Så inga allvarliga grejer ännu.

Kommer troligen bli en n2o setup på bilen till våren, är alldeles för dyrt att köpa kompressor just nu, och min ekonomi är helt slut efter husköp för ett tag sedan så jag får köra lite billigare alternativ.

Blir iallafall lite annorlunda, inte så många som kör nitrous på sin mustang.

Och angående dyno så känns det inte precis värt 15000 för att mappa bilen, då ska man väl ha ett ganska extremt bygge som verkligen behöver det för att det ska bli värt det.

Ne jag kör med brenspeed, trevligare killar får man leta efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...