Jump to content

Recommended Posts

Hej på er och god jul

Jag har läst mycket av vad som skrivits om att det inte fungerar någe vidare med automat när man trimmar, har kollat med massor med folk som jobbar med automater o så här e det.

När man ska trimma en nyare musse oavsätt om man bara ska chippa den eller om man monterar kompressor så måste man ställa om datorn och det är då problemen med att automaten inte håller kan dyka upp.

När man skickar in ny data i boxen så finns det olika dataprogrameringar en del ok och en del inte ok, det fungerar så att när man gasar och bilen växlar så finns det en spärr i dataprogramerigen som ser till att bilen sänker effekten vid växlingsögonblicket och då håller automaten, när man programerar om den så ska man se till att den spärren blir kvar annars håller inte automaten och det gäller även om man bara chippar den.

Det som inte håller i automaten är axeln i lådan, förstärkt sådan är på gång snart.

Det finns uppgraderingssattser att köpa i USA, glöm det, det är rena skiten köp någe roligare för pengarna.

När dom nya axlarna kommer snart så kan man byta den och lägga i en extra lammel och byta konvertern sen håller lådan även om man tar bort spärren i programeringen. :idea:

Hej

Eftersom jag har ett intresse i automatlådor så har jag följt rätt noga vad som händer.

Som Magnus nämnt så stämmer det till vis del att ingående drivaxel är klen men den håller mycket bra ändå. Det finns redan axlar att köpa för den som vill

Axel problemet kommer nog först när man kör på strippen med betydande effektökning. skulle tippa runt 500+

Problemen med nya 5R55S lådan är mer än bara drivaxlarna.

Den här lådan är invärtes en liten låda.

Dimensioner på bitarna är klart sämre än tidigare 4-växlade lådan.

Ursprungligen är den dimensionerad för en V6 och inte alls tänkt sitta bakom en V8.

Den är svårskruvad (aldrig rört en sådan själv) och har udda lösningar som gör den till en komplicerad låda för dom som vill trimma.

Tex en udda sak är att mellan turbinen och startkrans sitter ytterliggare en ganska tunn plåt adapter.

Vad jag läst så är den väldigt klen och svår att få centrerad..Kan ju vara fel eftersom det man läser ska man ta med en nypa salt.

Det finns flera firmor som håller på att utveckla lådan och TCI som jag annars hatar har satsat mycket.

I princip har dom blåst ut hela lådan och bytt det mesta och vad jag sett för en gång skull gjort nått seriöst.

Priset börjar på seriösa 50.000kr

För hemfixaren kommer det flera kit och Animal House Level 10 har snabbt varit framme. Verkar seriöst men vet ej hur långt det räcker.

Vad vinner man på att lägga en massa deg på lådan då?

Jo den har en högt växlad 1.a.

Den ligger på 3,25:1 mot tidigare 2,84:1 vilket gör den snabb i startögonblicket.

Men jag tycker nackdelarna är betydligt fler än fördelen.

En av dom är exempelvis att den växlar synkront mellan 2-3

Synkront betyder som man kan gissa att växlingspunkterna går exakt i varandra.

Kan tyckas vara bra men precis tvärt om.

Vad som händer vid fullgas växling är att vid just den här växlingspunkten så missar lådan punkten vid växlingen och det blir

ett intervall där lådan ligger i Neutral.

Då hinner varvtalet öka grymt mycket och när då 3.an går in så är det Godnatt för lamellerna.

Eftersom det dessutom sker vid 2-3 då det är som mest påfrestning så rasar det fort. Men det kanske går att bygga bort.

Samma problem fanns förr på C4 men kan lätt avhjälpas.

Föregångaren 4R70W är i mitt tycke den bästa Ford gjort!

En rejäl pjäs som med mycket enkla medel står pall för 900hk och i olika USA forum är det många som byter till just den.

Många firmor säljer ombyggnads satser

Grufman ovan som har verkstad kanske kan bekräfta vilka som har problem och vad som brukar gå sönder.

God Jul & Gott Nytt År Mustang Freaks :D

Jag åker en -06 Gt med whipple supercharger och automat.

När jag köpte bilen så var kompressor kittet ej monterat.

Jag montera den på vintern 07-08

Skickade PCM boxen till Whipple Ford Racing

Köpte en mindre remskiva för 10 PSI har kört år 2008 ca 800 mil

Jag trodde att den skulle växla hårdare när boxen var i USA

Jag körde ju 07 utan kompressor och år 2008 tycker jag att automaten är mycket SLÖ

Även problem med remen till kompresorn.

Har haft problem bland annat att motorn har gått över till nödläge

När det har varit RIKTIGT varmt.

Jag har en Hyperpac så att jag kan nollställa den igen.

Jag undra om det är någon som har problem med att remen kvittrar.

SES --- :boss

Hej och god fortsättning på er!

Grattis Ingvar den bilen var grymt snygg, det värkar som du har fåt någe trubbel med programeringen om du har kvar dosan med programeringen så kan du prova att programera den igen annars har du kanske fåt fel programvara.

Är det någon som vet om det fungerar att montera 4R70W lådan i en GT -06, så att det fungerar med databoxen.

MVH Magnus

Jag trodde att den skulle växla hårdare när boxen var i USA

Jag körde ju 07 utan kompressor och år 2008 tycker jag att automaten är mycket SLÖ

Är det inte precis vad Magnus Motala skriver om i första inlägget ? "så finns det en spärr i dataprogramerigen som ser till att bilen sänker effekten vid växlingsögonblicket och då håller automaten"

Så har jag åtminstone upplevt det, att den växlade mycket hårdare när jag körde utan kompressor men med en steeda tune. Nu med kompressor och anpassad tune så är det som om det är någon tändförställning(heter det så) så att bilen "dör" när den växlar å sen blir det full skaft igen. Denna "död" är säkert bara några tiondelar av en sekund men det märks stor skillnad. Så lädan kanske håller längre om man inte micklar något med växlingarna.

  • 2 weeks later...
God Jul & Gott Nytt År Mustang Freaks :D

Jag åker en -06 Gt med whipple supercharger och automat.

När jag köpte bilen så var kompressor kittet ej monterat.

Jag montera den på vintern 07-08

Skickade PCM boxen till Whipple Ford Racing

Köpte en mindre remskiva för 10 PSI har kört år 2008 ca 800 mil

Jag trodde att den skulle växla hårdare när boxen var i USA

Jag körde ju 07 utan kompressor och år 2008 tycker jag att automaten är mycket SLÖ

Även problem med remen till kompresorn.

Har haft problem bland annat att motorn har gått över till nödläge

När det har varit RIKTIGT varmt.

Jag har en Hyperpac så att jag kan nollställa den igen.

Jag undra om det är någon som har problem med att remen kvittrar.

SES --- :boss

Tjena Sella, jag har samma problem som dig att remmen kvittrar, när jag snackade med en firma i USA som håller på mkt med att trimma Mustanger sa dom till mig att det är mkt troligt att det är remmspännaren som börjar bli dålig, har även läst på andra amerikanska forum folk som har haft samma problem som oss som har bytt remmspännaren, så jag beställde hem en remspännare som kommer ifrån en Rousch P51-A som ska stå pall för rätt mkt. har ej bytt den än, det får bli i vår.

Angående att Motorn blir varm är väl för att kompressorn blir så varm, finns uppgraderingskit till kompressorn som gör att det kyler mkt bättre. Kanske kan va en lösning på ditt problem.

  • 3 weeks later...

hej har kollat lite mer på remskivorna och upptäckt att en remskiva på vänster sida är blank på ena sidan . förmodligen är den i obalans ska åka till usa i februari tar med mej remskivan dit och pratar med nån ford specialist ,då denna skiva jag har inte är orginal den kom med kittet från whipple, har även tänkt köpa en ny remspännare ska även köpa en ny grill lik en shelby 67 , och försänkta huvlås , nya motorfästen som sänker motorn , även då jag har lite problem med värmen byter jag till ett nytt större kyl , ska även byta till magnaflow racekattar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...