fredde_7996 January 24, 2009 Report January 24, 2009 hej fick rejäl bassning från min lokala motorverkstad i veckanjag lämnade in block med märkningen e7te och vev som är en 302 "2m" vev stakar med märkningen c8oea.motorn som delarna kommer ur var en insprutare och jag har köpt en svängningsdämpare till en sådan (finns väl bara 2 balanseringar) 28oz och 50oz?? va väldigt längesedan jag plockade ner grejerna men har skrivit ner allt om motorn och köpte allt så att jag inte skulle behöva fundera när den skulle ihop..nu säger då motorenoveraren att jag i princip har blandat hejvillt med stakar vev och svängningsdämpare.. årsmodell på veven kan jag ju inte svara på då det inte finns någon märkning men stakarna verkar ju vara fel då dem heter c8 (69)?? jag vet att nånting är fel men behöver hjälp att bringa lite ordning och reda i den här djungeln så jag vet att det inte blir fel.. mvh fredrik Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 24, 2009 Report January 24, 2009 Hej.Det borde inte vara några problem, veven är 302 märkning(2M) är just 302, vevstakar kan vara 302 och block är iofs80tal (87)men vad jag känner till är det fullt möjligt att kopplaihop dessa. Bra att veta är att 289 veven är märkt (1M). C8 är 68 men dom C8OAE men om dom är från en 289eller 302 kan jag inte svara på hä och nu, någon annankanske kan. Citera
1096 January 24, 2009 Report January 24, 2009 Är det inte så att när det gäller standardmotorer som 302 och 351 från 80 o 90 talen kanske även längre tillbaka så har det blandats nummer rätt friskt.Gjutnummren är väl just ett nummer för just vilken design det är på grejen i fråga... inte vilket år den är stöpt... detta brukar väl vara de andra siffrorna man ofta får syn på... Kan ta min 351a tex som kommer från en 91a Econoline... Block E9AE - 6015 - AA - 14 (0E15)Stakar D6OE - AAVevstaksöverfall C9OE - AKolvar D9AE - 6110CASom man ser så är det blandat rätt bra med årtalen... Standard 221/260/289 stakar har C3AE märkning, 302 har C8AE så den biten är säkert rätt... de ska även ha 5.088" längd... 50 oz svängdämp på 5.0/5.8 om jag inte minns fel... Citera
fredde_7996 January 24, 2009 Author Report January 24, 2009 skönt o få lite ordning på detta hur mäter man stakarna?? hela stakens längd eller??vilken svängningsdämpare är det jag skall andvända? 28/50 oztrodde att man var tvungen att veta årsmodell på vev och stakar? svängningsdämparen jag köpt är en nyare 50 oz efterssom grejerna kom från en insprutare så köpte jag en likadan svängningsdämpare som satt på.. men blev lite kondfunderad när jag såg att stakarna va från 68 då borde det ju inte fungera.. tack för alla snabba svar.. Citera
1096 January 24, 2009 Report January 24, 2009 Staklängden mäts på så sätt att man mäter upp avstådet mellan centrum på hålen så att säga... Vad du ska ha för svängdämp beror om jag fattat rätt på vad du har för svänghjul/flexplatta... vilken svängdämpare detta är avsett för...o funkade motorn innan med en sån så stämmer det nog... om inte annat märker ju motorrenoveraren detta när han sen balanserar grejerna... Citera
Per Berglund January 24, 2009 Report January 24, 2009 Är det inte även så att 302 veven måste bearbetas om i bakkant för att passa den modernare blockets vevaxeltäting?På 5.0 block är det ju en "one pice" tätning i bakkant mot 302ans delade tätning som är ganska mycket annorlundaHar du en 28oz vev måste både svängningsdämpare och flexplatta vara 28ozDet är lättare hitta 28oz flexplattor i rätt storlek för att passa C4 av tidig model.Om det nu var automat? Citera
fredde_7996 January 25, 2009 Author Report January 25, 2009 ja bilen har c4 automat den senare modellen. kommer från en 75flexplattan är till ovan nämnda302 vev hur ser jag vilken oz jag har på den?stakar med märkningen c8oea veven och stakarna och blocket kommer från samma motor en 5.0 svängningsdämparen köpte jag en likadan som satt på den motorn är det alltså flexplattan som är fel i ekvationen då? trodde inte att det skulle vara några problem då jag plockade vevparti ur samma motor.. sen en sista fråga.. om jag har rätt fabriksbalansering på vev stake och svängningsdämpare "måste" jag då lämna in för balansering på verkstad?? mvh fredrik Citera
Per Berglund January 25, 2009 Report January 25, 2009 Dynamisk balansering av hela vevpartiet ska man alltid göra.Det blir sjukt skön gång i motorn när det är balanserat så det är värt vartenda öre!Japp flexplattan måste också vara 50 OZ 164kugg och rätt bultcirkel för turbinen som du nu har (mät)Lite special men det finns att köpa! Citera
fredde_7996 January 25, 2009 Author Report January 25, 2009 gött mos då fixar jag en ny flexplatta och sen blir det till att skruva tack för svaren allihopa! mvh fredrik Citera
Per Berglund January 25, 2009 Report January 25, 2009 Kontrollräkna alltid kuggar man kan aldrig veta med Ford prylar! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.