Jump to content

Ford Mustang Convertible -68 (Nora) CMC 2185


Recommended Posts

Tjenna!

Startar upp en egen tråd tillägnad Nora med lite information om bilen, framtidsplaner, aktuell status mm.

Nora är en Ford Mustang Convertible -68 som föddes på fabriken i Dearborn den 21 Mars 1968 en dag efter beräknad tillkomst. Hon hade Lime Gold Paint och svart inredning i begynnelsen men har på senare år bytt skrud till röd. Nora har genomgått en motortransplantation någon gång under 2000 talet och det gamla 289-järnet fick ge plats åt en 302:a möjligen från 91/92 men är under utredning. Enligt hennes födelseattest från Kevin Marti så levererades hon med följande options:

Black power top w/ Glass Backlite

Three-Speed Manual Transmission

Electric Clock

Visibility Group

F70X14 Wide Oval Tires

White Sidewall Nylon Tires

AM Radio

Heavy Duty Suspension

Idag står hon besiktigad och körbar i Sverige men kräver en hel del jobb för att komma i det skick hennes ägare vill ha henne. En rullande renovering är således planen till att börja med och det ultimata vore ju om det går att hålla det så också. Hon kommer även att smyckas med en ny lack då den är rätt kass som den är idag och dessutom fel färg enligt mitt tycke… tyvärr är jag inte överens med sambon på den punkten så Nora får vara lite punk dom första åren… 8)

Som en del kanske har sett i andra trådar så har det hänt en hel del bra och dåliga saker sen Nora kom till Sverige men det lämnar vi där.

Planen för våren/sommaren/hösten 2009 är att montera en ny Cab, byte av samtliga gummilister, byta oljepump, tråg och kanske lyftare, montera skivor fram, nya krängningshämmare fram och bak, byte av en massa bussningar, in med en stereo (modern men osynlig naturligtvis.), bälten, montera varvräknare, uppfräschning och målning av detaljer under bilen i mån av tid, mm.

Framtidsdrömmar blir T5-låda(redan inköpt men ska renoveras), Shelby-lysen bak, GT-huv i glasfiber, 16-17 fälgar, kuggstångstyrning och drömmen avslutas naturligtvis med en kanonlack (Lime Gold) och en ny 302 BOSS motor med troligt scenario i kronologisk ordning beroende på ekonomiska och tidsmässiga förutsättningar! :)

Som ni kanske har förstått så blir det ingen originalrenovering men tanken är inte att gå ifrån allt för mycket… det ska fortfarande vara en gammal mustang när man ser den! :)

Har tyvärr bara en rätt dåliga bilder än så länge och en del ligger redan spridda på forumet men här är hon lite lagom dammig:

Spoilern ser nytillverkad ut och scoopet är som sagt från 69/70. Blev lite sugen i somras att koppla in blinkerslamporna i scoopet men planen är som sagt att byta huven helt så det kanske får va...

  • 1 month later...

Har fått hem T5-låda, kopplingshus, mellanplatta, svänghjul, startmotor, kopplingsarm, växellådsfäste, yoke, kardan mm.

T5 TAG:

E6ZR-7003-FB REP-ATI

13-52-169 154734 E2782

Nu går man ju i funderingarna om man ska piffa upp den och hur mycke man ska piffa upp den innan den monteras... kom gärna med tips! :)

  • 1 month later...

Hur går det med monteringen av lådan? Kör även jag med T5 i min, fick just hem min nytillverkade kardanaxel till min så nu kanske man blir av med lite otrevliga vibrationer... Annars lirar det riktigt bra! Går tyvärr fortsatt trögt med frontspoilern, RP ska ta fram en ny form, får bara hoppas dom hinner innan säsongen drar i gång på allvar. Är din av glasfiber? Du kan inte se något fabrikat?

  • 5 months later...

Sommaren har bjudit på en hel del rolig körning och en mängd småfix på bilen, mest uppgraderingar så det är väl positivt! :)

Gällande T5 bytet så samlar jag fortfarande delar... med tanke på att jag använder bilen så vill jag ha allt klart för mig innan bytet. Går dessutom i funderingarna på ifall man ska riva ner lådan ochh uppgradera den lite i vinter men har inte bestämt mig ännu.

Bifogar en bild från Wheels Nationals Älvdalen samt en bild från min provisoriska montering av varvräknare... får se om den blir kvar där... :)

4698_musse4_2.jpg

Sista höstturen! Blandade känslor...

  • 1 year later...

Sådär! Nu har jag haft bilen så pass länge att den andra besiktningen är avklarad. Som vanligt rullade den igenom utan anmärkning. :-- Har bla. bytt lite delar i framvagnen och jag kan bara konstatera att om jag gillade min mustang innan så blev det inte mindre nu! :D Vilken skillnad på bil! Den må vara ”fusklackad” och bärare av en del kända och säkert okända brister men w t f, I love it! 8)

Planen som rullande renoveringsobjekt går vidare och jag längtar till nästa säsong. I och med att jag inte har tillgång till varmgarage så blir det inte så mycket gjort på vinterhalvåret men jag tänkte iaf. se över min Edelbrock 1400 som jag överväger att slänga ut och ersätta med en ny Performer, Thunder eller varför inte en Autolite 4300. Gillar inte uttaget för EGR på 1400:an som naturligvis går bort på den här bilen. Sen blir det till att renovera instrumenthuset och installera nya svarta orginalmätare (km/h), ny klocka mm. Tänkte även försöka slänga ihop ett par nya ”kickpaneler” för att rymma lite annat ljud...

Till sommaren står ny Cab och 68:a stolar med ”deluxpinnarna” på tur… tycker dom ger orginalstolarna ytterligare en dimension...

Blev några mil i sommar men som vanligt inte så många som jag önskar! Lägger upp några bilder…

  • 1 year later...

Hej igen!

Va ett tag sen jag uppdaterade här så jag tänkte i stora drag berätta vad som hände under sommaren 2011 och planerna för 2012

*Ny klädsel samt 68:a stolar monterade.

* Ny CAB vilket blev ett riktigt lyft! :) Numer kör jag hellre med tak men det kanske är nyhetens behag.

*Monterade en Holley 570. Måste finjusteras lite till men i övrigt är jag nöjd!

*Monterade nya Ron Morris motorfästen. http://www.ronmorrisperformance.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=rmp&Product_Code=6110&Category_Code=Eng_Parts

*Monterade nya kullagrade fjädersäten fram

http://www.opentrackerracingproducts.com/rollerperch/

*Bytte även min hjälpstyrarm till en kullagrad från opentracker racing.

http://www.opentrackerracingproducts.com/idlerarm/

Planen för sommaren blir att montera en C4 automat med Hughes streetmaster 24-2600 turbin.. Lägger bytet till min T5:a på is… med blandade känslor. De närmsta åren ser ut att bestå av korta körsträckor och då mest cruising så det får duga så länge! Är helt grön på automatlådor så det lär bli lite frågor på forumet . Sen blir det headers och renovering av styrsnäckan.. Har även lite mindre detaljuppdateringar som att montera dimljus, original belysning i skuff och motorrum… satt original i min bil men tyvärr va de borta så jag har jagat rätt på bättre begagnat som ska monteras. Eventuellt blir det även byte till varvräknare… om jag hinner!

post-3926-14483917559_thumb.jpg

post-3926-1448391756_thumb.jpg

post-3926-144839175608_thumb.jpg

Kändes bättre men då måste jag tillägga att den gamla med bussning va riktigt kass så jag hade inte förväntat mig något annat... :) Vet mao inget om hur denna sköter sig jämfört med orginal.

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...