Pelle cmc 375 February 10, 2004 Report February 10, 2004 När jag skulle försöka köra i gång mina signalhorn började det ryka efter några sekunder, efter att jag öppnat dom ser jag att det sitter något som jag tyder som ett motstånd och det är där det ryker när dom varit inkopplade en stund. Dom låter som dom ska men det verkar väl lite riskabelt att sättai dom i bilen? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 11, 2004 Report February 11, 2004 Hej.Är det original horn så håll i dom eller sälj dom till migskämt och sido. Det är mycket vanligt att original horn är tysta ellerknorrar lite.Att åtgärda detta brukar gå till på följande sätt på baksidan av hornet finns en justerbar skruv dennamåste först lossas kan vara tjurigt ibland. När den är lossad så att det går att skruva in ellerut så lägger du hornet på bänken i garaget sprutarin en stor mängd rostlösande olja typ 5-56 sedanskall hornet ligga ett dygn. Efter detta dygn så brukar man koppla hornet löst med sladdar från batteriet.Nu kan det vara bra att vara två en som hålleri sladdar och horn och en som skruvar på ställ-skruven.Håll grejorna borta från ansiktet då det brukar stänkaen del skit.Justera skruven tills du tycker att ljudet är rent kan taen stund man bör göra pauser tänk på hörseln. Vid några tillfällen då jag gjort detta så har det kommitrök från hornet men i övrigt har det fungerat som detska.Har fortfarande ett sånt monterat och det fungerar ännu.Att det ryker ur hornet är inte konstigt det är gammaltoch tungjobbat. Ett tips är att montera in ett litet relä på kabeln fråntutknappen efter som det original är draget direkt plus. Ett relä gör att funktionen i tutan blir mer direkt ochatt det inte blir samma belastning på el. Använd samma typ av relä som är till extra ljus ett litetsvart fyrkantigt i plast som går att gömma. :wink: Citera
Pelle cmc 375 February 11, 2004 Author Report February 11, 2004 Jag vet inte om det är original, dom är åtminstone stora som dom ska vara på 64½, märkta fomoco. Justerskruven sitter under plåtkåpan som man får bort genom att böja undan några plåttungor. Det känns lite otäckt när det ryker, man vill ju inte elda upp Mussen.Varför är inlägget flyttat? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 12, 2004 Report February 12, 2004 Hej.Var inskrivet under rubriken DIV SÄLJES, förmodade då att detta var fel. Flyttade ämnet till ÖVRIGT vilket egentligen också var fel då det skulle varit inskrivet under EL. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 12, 2004 Report February 12, 2004 Jag vet inte om det är original, dom är åtminstone stora som dom ska vara på 64½, märkta fomoco. Justerskruven sitter under plåtkåpan som man får bort genom att böja undan några plåttungor. Det känns lite otäckt när det ryker, man vill ju inte elda upp Mussen.Varför är inlägget flyttat?På 64½ sitter det 1st singnalhorn, din beskrivning verkarstämma.Sitter nere på ramen innanför kylaren på vänster sida inte framför kylaren och 2st som på 65an. Det är också så att dessa horn och resten av elen är på64½ är likström. Kanske detta kan vara en annledning till att hornet skadats om det körs med växelström. Detta är bara en tanke från min sida efter som du påståratt det ryker från ett motstånd. Dom horn som jag jobbat med är 65 och uppåt dom somalltid är monterade par framför kylaren och kallas för Hi och Lo. Citera
Pelle cmc 375 February 12, 2004 Author Report February 12, 2004 Jag har kört dom direkt på batteriet som jag tror är tankat med likström:-)Enda skillnaden på elen mellan 64½ och 65 är väl generatorn, eftersom det i växelströmsgeneratorn sitter en likriktare så har vi nog samma ström i alla bilar. Mina signalhorn är oxå märkta med hi/lo, och ser exakt ut som på bilden på sid 11 i "Den svenska boken om Mustang". Där får jag även uppfattningen av att det ska vara två st även på 64½? Citera
fast66 February 13, 2004 Report February 13, 2004 ... en lite kommentar...64½ har också två horn (lika stora trattar, men en mindre och en större snäcka - Hi och Lo) Dessa sitter på varsin sida i motorrummer nere vid rambalken. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 13, 2004 Report February 13, 2004 Hej.Jag ber hundra gånger om tusen för det där medett horn på 64½. Citera
Pelle cmc 375 February 13, 2004 Author Report February 13, 2004 Det bevisar ju bara att ingen är felfri. Den som inga fel gör han gör inget.En trevlig helg, förhoppningsvis utan nya frågor, önskas alla av Pelle Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.