Blackstang February 18, 2009 Report February 18, 2009 Är det någon här som testat avgasvärden utan luftpump på en 5.0 motor. Jag tror att den går igenom besiktningen ändå om allt är schysst. Jag har inget i mina papper som anger att det sitter luftpump monterad.Ni som åker bredbandslambda/luftpump kan väl inte använda luftpumpen eftersom det då inte stämmer? Man vill ju inte vara miljöskurk '' men... det vore rätt skönt att bli av med klumpen. Citera
Peter /Cobra February 19, 2009 Report February 19, 2009 Jag har besiktigat min utan pump o med 2kattar. Inga problem med avgasvärdena.Lambdan (oavsett modell?) bör väl sitta "rätt nära" motorn för att för att hållas vid hög temperatur. Luftpumpen skottar ju in efter bakre kattarna så det ska inte ha någon betydelse så länge lambdan inte monteras längre bak. Citera
Blackstang February 19, 2009 Author Report February 19, 2009 OK det hade jag inte tänkt på. Läste några FAQ på en sida där det stod att luftpumpen skulle kopplas bort men du har ju helt rätt. Citera
mrv8 March 24, 2009 Report March 24, 2009 fast vill du vara miljömedveten så ska du inte koppla bort luft pumpen en mycket bra uppfinning ur miljöhänsyn.läs lite om den och vad det händer för kemiska saker när man tillsäter luft med en pump till avgassystemt hände mer än att bara spä ut dom som mytterna säger. lika spännade som att läsa om den mystiska EGR ventilen som också har en bra anledning till att den finns.Men här i sverige ha vi ju som en Californisk medborjare sa till mig, "har ni någa avgaskrav i det här landet" Man får ju hålla med om att dom är väldigt snällt tilltagna skulle troligen vara fullt möjligt att klara dom utan kat på en riktigt frisk katalysator bil. På en bil med luft pump har jag luckats få lika bra värden på avgaserna som en bil med katalysator på dock var den bilen med sån typ av lufttillförsel som sker presic vid avgasventilen, kommer dock inte ihåg vad lamdat blev på den men CO 0.1 och HC 32 kommer jag ihåg, dom var imponerade över resultatet på SBP.Här i Sverige mätts ju inte Nox vid avgastest på besiktiningen.Så du kommer igenom besiktiningen troligen lättare utan luft pumpen då dom inte behöver börja fundera på varför lamda värdet är så högt.Bara lite trist att så många vill ta bort luft pumpen utan att egentligen veta vad den faktiskt sett gör för skilllnad i effekt förlust kontra miljövinst.Ta en liten läsning om den, gjorde det själv för några år sen och var väldigt spännnade läsning.MvhMrV8 Citera
Blackstang March 24, 2009 Author Report March 24, 2009 Jo jag gjorde ett jobb i skolan en gång i tiden om avgasrening och vet mycket väl att det inte handlar om utspädning av luften som många tror. Den kan ju jämföras med en luftbälg som blåser in i en brasa som håller på att slockna. Dvs oförbrända partiklar brinner upp när man tillsätter extra syre så det är ingen nyhet för mig. Får väl se hur jag gör. Citera
grufman March 24, 2009 Report March 24, 2009 i bilprovningens besiktningshandbok så finns det angivet att mustang 5.0 har luftpump och att lambda på 1.5 är normalt.Varje vår ringer det typ 10 pers till oss och vill köpa nya lambdasensorer för att dom har fått fel avgasvärden på sin mustang. Då brukar vi förklara hur det ligger till. Citera
mrv8 March 25, 2009 Report March 25, 2009 Jo jag gjorde ett jobb i skolan en gång i tiden om avgasrening och vet mycket väl att det inte handlar om utspädning av luften som många tror. Den kan ju jämföras med en luftbälg som blåser in i en brasa som håller på att slockna. Dvs oförbrända partiklar brinner upp när man tillsätter extra syre så det är ingen nyhet för mig. Får väl se hur jag gör.Ahhh Härligt att se en som vet vad den gör!Har själv gett up att förklara vad dne gör eftersom ingen tror på det utan anser den som en grej som spär ut avgaserna. Kul att höra att du var på läst.Men hur mycket effekt tar den egentligen har du provat att ta bort remen till den och se hur bilen känns som den verkar bromsa mycket? Själv har jag svårt att tro att den skulle kunna ta så mycket effekt.Tänk även på att servot och Ac tar mycket effekt oc går att ändra utväxlingen på så dom går långsammare och tar mindre effekt.MvhMrV8 Citera
Blackstang March 25, 2009 Author Report March 25, 2009 Jo jag vet att många tror att man spär ut luften för att lura mätstationerna, men då skulle det behövas betydligt mer luft än så. Effektmässigt så är det nog inte märkbart vad jag har förstått, max 1-2 hästar. Det handlar mer om att få ett renare motorrum. Bli av med lite skrot. Kan oxå användas för att få negativt undertryck i vevhuset om man använder sugdelen till detta och tjäna lite effekt, liknande de system man använder på DR bilar, men det är överkurs . Citera
Recommended Posts