larwid March 1, 2009 Report March 1, 2009 HejJag har två olika 14" ford plåtfälgar. En med bredd 6.5" och en som är 7". Den senare är stämplad med M eller möjligen W. Är det någon som vet vilka bilar dessa var orginal till ? Tackar på förhandLasse cmc 1726 Citera
JohnB March 1, 2009 Report March 1, 2009 HejJag har två olika 14" ford plåtfälgar. En med bredd 6.5" och en som är 7". Den senare är stämplad med M eller möjligen W. Är det någon som vet vilka bilar dessa var orginal till ? Tackar på förhandLasse cmc 1726Står det inte lite mer?Bild?M kan betyda Motor Wheel Corp.John Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 1, 2009 Report March 1, 2009 Vanligast är att 5½-6½ 14 sitter på Fords 64-69 från 70 uppär en mix av 6½-7". Det finns även i bland dessa olika plåtfälgbantyper och utseende för olika kapslar och snobbringar. En jungel av fälgar är alltså, kolla noga i centrum intillcentrumhål om det finns fler stansningar, har man turså kan det finnas lapp kvar på fälgbanans insida, intevanligt men med lite tur. Citera
larwid March 1, 2009 Author Report March 1, 2009 På 7" står det bara M vad jag kan se. På 69 och uppåt så kan det tydligen vara 6.5 och 7". Är bredare fälg kopplad till starkare motorer eller bigblock ? Var det också 15" på någon ?Lasse cmc 1726 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 1, 2009 Report March 1, 2009 Hej.Att det fanns 15" att få f.o.m. lansering av Magnum 500 fälgensom användes på BOSS och som också är en plåtfälg är jag säker på, Chinodas arbetare fick också omarbeta hjulhuskantfram just för användandet av 15" och lite sänkning. Men om det fanns s.k. vanlig 15" plåtfälg är jag osäker på när det gäller Mustang, tror att Cougar och några andrai Fordfamiljen använde 15" plåt. Citera
JohnB March 1, 2009 Report March 1, 2009 Hej.Att det fanns 15" att få f.o.m. lansering av Magnum 500 fälgensom användes på BOSS och som också är en plåtfälg är jag säker på, Chinodas arbetare fick också omarbeta hjulhuskantfram just för användandet av 15" och lite sänkning. Men om det fanns s.k. vanlig 15" plåtfälg är jag osäker på när det gäller Mustang, tror att Cougar och några andrai Fordfamiljen använde 15" plåt. 15" fälg fanns faktisk som ett mycket ovanligt tilval redan 1965. Nej, inte verdt bladra i orginala optionslister...Står ej der 1967 fanns 15" stålfelg til Shelby. Om det fanns som tilval til "vanliga" Mustangen...Vet ej John Citera
Leijon CMC 855 April 10, 2009 Report April 10, 2009 Tjenar Boys and girls!Jag lånar tråden lite om jag får...Vi fick nyligen skodda 2 plåtfälgar och nu när vi skulle montera dem på bilen gick endast den ena på Ena fälgen har ett centrumhål på 68mm (som passade på bilen med modifierade skivbroms-nav) medans den andra hade endast 62mm som i sin tur passar på trumbromsarna.Vilket är "rätt"?? vart kommer 68'an ifrån egentligen?? Tacksam för svar:)//Leijon Citera
Recommended Posts