Jump to content

Toppfart


pools

Recommended Posts

Nu har vi testat toppfarten på våra hingstar, jag och Kenneth Rosén. Vi åkte upp till Åmselebasen, ett nerlagt militärflygfält där man kan hyra in sig för en repa, eller sex som vi gjorde. 200:- per bil. BILLIGT!!! 260 km/Tim kom vi upp till innan den 2 km. långa banan tog slut. I 260 håller man hårt i ratten!!!😂 Det var skitkul! Hade banan varit en km. längre hade nog kunnat åka mätaren ut.

/P-O

Link to comment
Share on other sites

Kul!
Har gjort samma sak med hoj, dock i Södermanland för rätt många år sedan. En kompis lovade att spöa mig med 100 km/tim.
Han sporthoj, jag glidare. Han misslyckades, gjorde 274 och jag 182. Mätningen gjordes med nollkalibrerad laserpistol.
Hur mätte ni?

Link to comment
Share on other sites

Har någon tagit bort spärren och kollat toppfart?

Enligt forum i USA så ska bilen toppa runt 290 utan spärr.

Om inte det räcker så finns en lösning, "just add a compressor" :

Tyvärr så har inte Ford Performance inte ännu ordnat godkännande för kompressorn i EU. Fixar Ford ett godkännande på att avgaskrav klaras i EU och intyg på att bilen är byggd för att klara en kompressor (vilket den är) så är det bara att skruva på kompressorn, ta med godkännande pappren  och åka och besiktiga och sen fixar besiktningen att kompressor och den nya effekten skrivs in i fordonsinformationen.

Link to comment
Share on other sites

290-295 verkar det ligga på och då träder en ny spärr in som inte är lika lätt att gå förbi, tydligen måste hjulsensorer kopplas bort för att gå förbi den...

Link to comment
Share on other sites

Henessey i Houston måste lyckats koppla förbi hjulsensorerna då de kom upp i 335 km/h, med de labbade en del med varvtalsinställningarna så kompressorbilen hade mer att ge. De körde med bilen i övrigt i originalskick så däcken var nog den svaga länken över 300 km/h.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2020-06-21 at 14:32, Musse18 said:

Kul!
Har gjort samma sak med hoj, dock i Södermanland för rätt många år sedan. En kompis lovade att spöa mig med 100 km/tim.
Han sporthoj, jag glidare. Han misslyckades, gjorde 274 och jag 182. Mätningen gjordes med nollkalibrerad laserpistol.
Hur mätte ni?

Ursäkta sent svar, är inte så ofta på forumet nu längre. Vi mätte inte mer än vad mätaren visade. Och som sagt, nära 260 när banan tog slut. Måste nog testa igen nästa sommar. Då kanske man kan ta i lite mer innan man kommer ut på "raksträckan"

Link to comment
Share on other sites

pools, du har fått fram maxhastigheten som bilen visar på hastighetsmätaren med 250 km/h spärren inkopplad. Med GPS eller laser så hade hastigheten vart några km/h lägre, så mycket som hastighetsmätaren visar fel.

Jag gissar att bilen kändes pigg hela vägen upp ?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...