Jump to content

Prime Mover

Klubbmedlem
  • Inlägg

    250
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    14

Prime Mover last won the day on 22 juni 2021

Prime Mover had the most liked content!

Medlemsinformation

  • CMC
    6317
  • Region
    Ö.Götaland
  • Stad
    Finspång
  • Yrke
    Ingenjör
  • Intressen
    Mustanger V8 bilar teknik gasturbiner

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Prime Mover's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

46

Omdömespoäng

  1. På en del ställen har de spacklat eller tätat med någonting som sedan är övermålat. Vad jag minns så finns det en del sånt i motorrummet på skärmsidorna som ligger under motorhuven. Se upp så det inte är något sånt även på undersidan huven, så känns blåsan i lacken mer fast så kan de vara dumt att peta hål. På bilderna på den röda huven så ligger blåsorna ovanför plåtvecket och inget nere på den runda kanten så som de är på bilderna från Brembo. Kanten på huven går emot en gummilist och där har jag sätt att det gärna samlas vatten och om det startar korrosion så kan man förvänta sig att det skulle se ut så som på den undre bilden från Brembo. Trist att det startat så tidigt och särskilt när det är aluminium. På stålplåt så borde det ta några år till innan något sånt här händer på en bil som körs året runt som vardagsbil. Det borde inte hända på en Mustang som bara finkörs tycker man. Det är väl en god ide att fråga Om Ford kan ta en koll när du har vägarna förbi.
  2. Framskärmarna tror jag också är av aluminium. Lättast är att ta en liten magnet och känna på plåtdelar och där den inte fastnar så är det aluminium.
  3. När det släpper i stora flagor som på den mörka lacken i bilden ovan så kan man misstänka att det är något i lackprocessen som gått snett. Smuts, fett och dålig bindning mot aluminiumet samt för tunna skikt i lackeringsprocessen är väl vad man kan misstänka. Oxidskiktet på aluminium som gör aluminium korrosionståligt brukar vara svårt att få vanlig lack att fästa mot om man inte har en grundfärg eller behandling som gör att vanlig färg fäster bättre.
  4. Är bilen vinterkörd eller är den bara ute på sommaren? Parkeras den utomhus eller står den i garage eller carport? Om det är kanten på huven där den ligger emot gummilisten i urtaget på skärmen så är det ett ställe där fukt stannar kvar ett tag efter regn och biltvätt så det är inte konstigt om det startar där. Hur ser bubblorna ut, är det som vanlig rost på stålplåt?
  5. Tar Ford bra betalt för att lägga in uppdaterade kartor i den inbyggda navigatorn?
  6. Om kardanaxelservice demonterar kardanaxeln så be att de passar på att kolla axiellt och radiellt kast på styrytor på både växellådan och pinjongen. Det jag har sett är att Ford har haft kvalitetsproblem när "locken" med axeltappar, ok och flänsar friktionssvetsats mot axelrören så att axlarna inte har blivit raka utan mer sett ut som en hockeyklubba (lite överdrivet). Jag har hört om en del bilar med kraftiga vibrationer där pinjongen kastat.
  7. GT500:an hos Brandt Fordstore är gatureggad och till salu, dom antydde inget annat när jag tittade på bilen och dreglade lite och frågade om priset. Den har Euro baklysen från 15 - 17. När jag hörde priset så var jag ganska nöjd med min nyservade GT och åkte hem med ett "storkukslugn" och känslan av att ha sparat hushållskassan drygt en miljon kronor. Om du tittar längre ner i trådarna så finns det en forummedlem som har privatimporterat en GT500 som är gatureggad.
  8. Med lite extra pengar (ca 1,5 MSek) så är det bara att skynda upp till Brandt Ford Store innan bilförsäljningen stänger i eftermiddag och köra hem med en gatureggad kompressorbil. Det andra alternativet med oreggat kompressormontage kan bli mycket dyrare om olyckan är framme.
  9. Fråga Halmstad om de kan montera kompressor och fixa de två pappren som möjliggör besiktning för gatubruk. Om de friskriver sig så är det kört och då är det bara körning på bana som gäller, om man inte har rymligt samvete och monterar av kompressorn inför besiktningen. Ford Performance har angivit att kompressorn inte är för gatubruk inom EU.
  10. GT 500 har kompressor och sidoimportsbilar som den Brandt Fordstore i Båberg har till salu ska vara besiktigad och gatulegal. I grunden så är det samma bil som den vanliga GT som från början är konstruerad för att klara en motor med kompressor. Problemet är att för att besiktiga med en eftermonterad kompressor så måste man ha två intyg från Ford, ett där Ford intygar att bilens konstruktion klarar en kompressormatad motor, det andra intyget ska visa att motorn med monterad kompressor uppfyller EU:s avgaskrav. Intyget från Ford om att bilen konstruktion klarar en kompressormatad motor är mest kritiskt då det är kört om Ford inte skriver intyget. Avgaskravet kan man få testat där man gör avgastester och klarar bilen kraven så skrivs ett intyg, men testet kostar en slant. Konstigt att Ford Performance inte har fixat intygen för hela EU så de kan sälja fler kompressorer. Det kan vara intressant att se hur importbilar som GT500:an har visat att den klarar EU:s avgaskrav. Är det någon som har koll? En fördel med kompressor på en vanlig GT Coyote är att bilen då bättre överensstämmer med den angivna bränsleförbrukningen enligt EU cykeln, som en Mustang utan kompressor har svårt att nå upp till .
  11. Är dom E-märkta så att du slipper byta tillbaka till de gamla vid besiktning?
  12. Vi borde gå samman med andra bilentusiaster och kräva av våra politiker att vi får Bonus när vi gör den ultimata uppoffringen för miljön och ställer av våra bilar en längre tid (nämnt tidigare i tråden). Rimlig bonus borde vara att man får tillbaka minst lika mycket som den bilskatt man betalar under en motsvarande period när bilen är påställd. En avställd bil har inga skadliga utsläpp och är det mest miljövänliga fordon som kan existera. Särskilt idealt är det om man väljer att ha bilen är avställd på vintern så utsläppsintensiva kallstarter undviks, extra bonus på det?
  13. Kolla med Fordstore som gjorde behandlingen om det går att bättra på lokalt. Eller Googla Diamondbrite och se om du hittar något om att fixa repor lokalt. Eller kolla på Diamondbrite om de har en hemsida och se om du kan hitta något där eller skicka en fråga. Får du ett bra svar så skriv det här i tråden. Det borde gå att bättra på kan man tycka. Tar man bort smuts i reporna och att det går att lägga ett tunt lager där reporna fylls och att sedan polera blankt så borde det gå. Diamondbrite är förmodligen en härdande polymerprodukt. Har du tur så kan något vax ha samma brytningsindex som Diamondbrite och då försvinner reporna så länge vaxet sitter kvar.
  14. Det ser ut som om Brandt Fordstore i Trestad har löst problemen med EU legala bakljus på sin direktimporterade GT 500 genom att byta till Europa bakljus modell 2015-2017. Gissningsvis så passar både 2015-2017 och 2018- så att man kan välja vilken som. (För ca 1,5MSek kan du ta med bilen hem)
  15. Är mönstret högre på sidorna än på mitten så har lufttrycket varit för högt, däcket har sett ut som en tunna och mönstret slits mest på mitten. Är det tvärt om med minst slitage på mitten så har lufttrycket varit för lågt, däcket har haft en form som en ätet äpple. Kolla lufttrycket ofta och mät mönsterdjupet på flera stället på däcken en eller ett par gånger per säsong (och efter varje gång du testat Line Lock, kört bana eller driftat ). När bilen ska stå över vintern så bör man pumpa Pirelli P Zero däcken till 3,5 bar och någon eller några gånger i månaden putta bilen en liten bit framåt eller bakåt så den inte står med samma däcksyta mot golvet hela vintern. Glöm inte att justera ner trycket till det normala på våren när bilen ska ut och åka. Bäst för däcken är att ställa bilen på bockar med däcken i luften och då behöver man inte höja lufttrycket.
×
×
  • Create New...