Jump to content

Featured Replies

comment_14879
Hej.

Nej transmissionskåporna är olika, om du skall byta

till aluminium så måste du ha transmissionskåpa till

aluminiumpump det är alltså två olika bröst. :roll:

Dessa två typer passar på 289,302,351W. :wink:

Nyfiken!

Varför skulle det inte gå att montera en aluminiumpump på just 66 GT frontkåpa?

Läser man på artikelnummret så är det samma nummer från 1963 till 1968.

Egentligen finns det ingen större anledning att köra aluminiumpump om du har en orginalmotor.

Men gjutjärns GT pumpar kanske är svåra att få tag på?

En aluminium är ju bara att hämta på Hansen,Norrlands eller Persåkers etc men dyra

Kan du ta hem själv så får du väll pröjsa ca 1500-2000kr.

edl-8842.jpg

comment_14886

Det var en flytande övergång från aluminiumvattenpump till gjutjärnvattenpump, som skedde någon gång under 1965, om jag minns rätt. Även transmissionskåpan ändrades, som Lars mycket riktigt säger. Gjutjärnspumpen har även en "plåtskiva" mellan pumpen och transmissionskåpan (och packning på vardera sidan om plåten), vilket inte finns på aluminumpumpen.

GT eller ej ska inte spela någon roll, pumpen är samma ändå.

Kort sagt, aluminium- och gjutjärnspumpen kan INTE ersätta varandra rakt av.

comment_14889
Det var en flytande övergång från aluminiumvattenpump till gjutjärnvattenpump, som skedde någon gång under 1965, om jag minns rätt. Även transmissionskåpan ändrades, som Lars mycket riktigt säger. Gjutjärnspumpen har även en "plåtskiva" mellan pumpen och transmissionskåpan (och packning på vardera sidan om plåten), vilket inte finns på aluminumpumpen.

GT eller ej ska inte spela någon roll, pumpen är samma ändå.

Kort sagt, aluminium- och gjutjärnspumpen kan INTE ersätta varandra rakt av.

Ahaa intressant!

Alltså om man då köper en aluminiumvattenpump från exempevist Edelbrock så passar den inte på 289 GT även om man tar bort plåten?

Ingenstans uppger man detta på deras sidor så kan man gå på en mina här?

comment_14891

Exakt! Edelbrock verkar vara lite "vårdslösa" på sin hemsida. Dom gör tydligen vattenpumpar av aluminium både till tidiga ("aluminiumpumpsmotorer") och senare ("gjutjärnspumpsmotorer").

Jämför man bilderna på deras vattenpumpar #8841 och #8842 lite noggrannt så ser man att hålbilden inte är densamma heller: http://www.edelbrock.com/automotive/waterpumps.html

comment_14892
Exakt! Edelbrock verkar vara lite "vårdslösa" på sin hemsida. Dom gör tydligen vattenpumpar av aluminium både till tidiga ("aluminiumpumpsmotorer") och senare ("gjutjärnspumpsmotorer").

Jämför man bilderna på deras vattenpumpar #8841 och #8842 lite noggrannt så ser man att hålbilden inte är densamma heller: http://www.edelbrock.com/automotive/waterpumps.html

Såg först nu att Edelbrock faktiskt informerar om vattenpump till K motorn. :!:

For 1965-67 289 Special (5/8" pilot shaft) ....#8842 Polished #8842 ....#8847 “K” engine code with right-hand inlet with no back plate. Dimension from casting to hub: 5.16". Inlet diameter: 1.78".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...