Jump to content

Fahlgren

Medlemmar
  • Inlägg

    30
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Fahlgren's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Det ska stå på den lilla "metalldekalen" i motorrummet. Ska nog vara 12grader.
  2. Kompressionförhållande är geometriskt, förhållandet mellan största och minsta volymen i förbränningsrummet beroende på kolvens läge är väl en trubbig beskrivning, och kompmätare är naturligtvis uppmätt tryck i cylindern mätt i valfri enhet.
  3. Eftersom det verkar vara fler som är intresserade av motorbyte så kan jag uppdatera lite om vilka problem jag stött på hittills. Återkommer med det elektriska. Blir spännande att se om den nya härvan fungerar. 1. Oljetråget samt pickupen till oljepumpen måste plockas från gamla 2.8an till nya. Tråget ser likadant ut fast bakvänt men passar rakt på. 2. Avgasrören pekar inte på långa vägar rätt så det blir lite snickrande med flexslang osv. Det nya grenröret sitter för brett och tar i batterihyllan så det blir fram med rondell och bubbaklubba. Får se om batteriet behöver omlokaliseras. 3. Bultmönstret är annorlunda på nya vattenpumpens remskiva så fläkten får fästas med adapterplatta. 4. Elektrisk bränslepump med allt vad det innebär. Egentligen bara att ena slangändan är mycket grövre än den befintliga. I övrigt är det inga problem
  4. Tror det du tänker på är painless wiring. Finns en uppsjö av färdiga härvor för bruk i hotrods m.m. så googla dig fram till en säljare som passar dig. (i USA förståss)
  5. Skulle helt klart rekommendera att ta hela blocket då det är skitsaker som misstämmer, typ remskivan för vattenpumpen samt fläkten på densamma. Jag vet inte 100% säkert om topparna & insuget passar rakt på (bara 90% ) men jag skulle kunna ta reda på det om seriöst intresse finns. Om du behåller gamla topparna behöver du inte brottas med grenrören som jag håller på med just nu
  6. Har efter motorbyte ett avgassystem som inte passar riktigt bra vid downpipesen. Har ingen lust att svetsa ett helt nytt och att kapa och svetsa ett gammalt känns som det är dömt att misslyckas. Undrar därför om det är någon som vet om det kan lyckas med hjälp av skarvhylsor och lite våld för att böja till det lilla sista som behövs. Tacksam för svar, det är ju vår nu!
  7. Nu står min egen MII V6a illa till så jag inte kan jämföra men jag tror att den ser annorlunda ut. Försöker klistra in bild av vattenpumpen från 2.8i så kan du jämföra själv.
  8. Mitt luddiga svar är att det blev strängare krav på avgasvärden 88 (tror jag det var) vilket gjorde att det i princip blev lag på katalysator. Tror inte heller att det går att komma runt med import el. dyl. Utrustning brukar bero på landet bilen importeras från men usa var ju tidiga med katalysator så mest troligt är den utrustad med det.
  9. Så hade jag till sist en anpassad härva (förhoppningsvis) och motorn börjar sakta ta form. Har tidigare tagit för givet att det inte ska bli några problem med besiktningen. Tyvärr överskrids ju 20% gränsen vad gäller effektökningen. Däremot har jag sett en -74 som lyckats få in en 302 på regbeviset utan modifiering av bromsar eller annat och den har ju ca 170hk beroende på år m.m. (Nån som vet vad Ford har satt för gränser?) Det går väl visserligen att ljuga ihop nåt om att det sitter kvar gamla lågkomp kolvar men det bli ju en chansning. Det är ju rätt uppenbart att det inte är originalmotor iaf. Nån som kan ge mig nåt lugnande svar?
  10. Kan ge ett oerhört betryggande "i 2.0l pinton blir det inte det iaf..." Hoppas du får ett klokare svar av någon bättre insatt. Så ovanlig motor här att jag nästan skulle råda dig att uppsöka amerikanskt mustangforum.
  11. Ignorerar det mycket lugnt Ren nyfikenhet och som vanligt har man lärt sig lite kuriosa...
  12. Japp, -74 för att vara exakt. Vad ska luftpumpen göra? Vad som än ska göras så görs det inte på min
  13. Av ren nyfikenhet... Är det någon som vet varför det är ett gängat hål på ovansidan av v.grenrör? Är en ca 2dm lång stav som sticker upp ur mitt
  14. Personligen kör jag min med blyersättning men jag vet inte hur nödvändigt det i själva verket är. Olika personer verkar ha olika erfarenheter och åsikter. Om det tickar så är det fortfarande nåt som spökar vid ventilen. Kan väl ev vara sliten kam eller lyftare. Knackar det kan det tyvärr vara nåt lager.
  15. Se tidigare inlägg ang. 2,8. Samma botten.
×
×
  • Create New...