Jump to content

Blillpers

Medlemmar
  • Inlägg

    16
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Fagersta
  • Yrke
    Järnväg

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Blillpers's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

1

Omdömespoäng

  1. Tänkte väl det. Jag tycker att den ser normalhög ut både fram och bak, men som sagt det kan ju ses som ett varningstecken. Jag ska förhöra mig noggrant om bilen i alla fall.
  2. Hej igen. Jag har hållit ögonen på Blocket och då jag nu är klar med flytt etc börjar det förhoppningsvis närma sig. En bil jag läst om ser i stort sett original ut, men har utrustats med "hi-jackers" bak. Så vitt jag känner till innebär detta luftfjädring. Bra/dåligt? Jag kan förstå vitsen på en kombi som lastas tungt, men en lätt bil som Mustang? Mycket jobb att återställa? Är det i princip att sätta dit stötdämpare, eller innebär det att även bladfjädrarna är borttagna? Jag är allmänt skeptiskt till luft då man läst mycket om läckande bälgar mm som ställer till elände...
  3. Bra råd, ja jag ska titta på så många jag kan innan jag bestämmer mig. Tyvärr lite uppbunden just nu pga flytt mm, har annars sett ett par stycken på Blocket jag blivit sugen på.
  4. Absolut så gillar jag att skruva, man ska ju kunna ha glädje av bilen på vintern också! Jag är nästan hopplös på den fronten med mina bilar, det finns alltid någon smågrej att fixa eller förbättra. Med det sagt så vill jag dock, som sagt, inte köpa ett totalt renoveringsobjekt utan bilen ska gå att njuta av i alla fall första sommaren innan det blir dags för förbättringar. Jag tänkte också på det med att ta med någon som är kunnig, hur påläst man än är så är det ju inte samma sak som riktig erfarenhet av bilarna.
  5. Stort tack för ett väldigt bra och informativt inlägg! Jag skruvar gärna själv och har väl gjort det mesta undantaget plåtjobb och lack, så det är inget stort problem. Dock mest 80-tals Volvo jag skruvat på med, men de är ju också tämligen omoderna jämfört med andra bilar från samma tid. Jag utgår ifrån att det finns massor med service- och reparationshandböcker (typ Heynes) att ta hjälp av också. Så för mig är det viktigaste att hitta en bil som är rostfri och i alla fall hyfsad maskinellt sett. Är det några speciella mer oåtkomliga rostställen man ska vara uppmärksam på? Annars är ju golv/balkar osv ganska lätt att undersöka. Elsystemet, jag har förstått att Ford använde järn istället för koppar och det därmed rostar? Hur som helst, tack för hjälpen! Nu känner jag mig en hel del tryggare när det blir dags att börja titta på lite bilar framöver.
  6. Hej! Var ett bra tag sedan jag skrev något här. Funderade för några år sedan på en nyare Mustang men det rann då ut i sanden pga försäkringspriserna (åldern spökade). Men drömmen har levt vidare och jag började kika lite på Blocket igen senaste tiden. Men jag kom snabbt fram till att om jag ska lägga så pass mycket pengar på en bil, då ska jag köpa något jag verkligen vill ha. Och därmed började jag kika på 1:a generationens Mustang. Har alltid haft en förkärlek till dessa bilar även om jag aldrig ens suttit i en. Men har nu börjat fundera över att faktiskt köpa en att glida i till sommaren. Nu har jag aldrig ägt en så gammal bil, eller ens en jänkare, så det är lite av en ny värld för mig. Mina önskemål är egentligen bara V8 och hardtop. Har kikat en del på Blocket och priserna på fina bilar verkar ligga från 200.000 och uppåt. Är det rimligt? Har redan en projektbil stående så renoveringsobjekt är inte intressant. Mycket pengar för mig men å andra sidan torde ju ägandekostnaderna vara tämligen begränsande. Billig försäkring (har kollat upp priser), ingen skatt och värdeminskning kan man väl knappast behöva bekymra sig om, så tröttnar man kan man förhoppningsvis sälja vidare utan att förlora alltför mycket. Kommer inte åka speciellt många mil om året så om den drar 1-1.5 liter gör ju inte det något heller. Hur är dessa bilar att serva och reparara, klarar man det mesta själv som halvhyfsat kompetent hemmamekaniker? Jag har skruvat en hel del med äldre Volvos så helt grön är jag ändå inte. Vad ska man kika efter speciellt? Är det stor risk att till synes fina bilar är sminkade vrak? Mycket frågor känner jag men som sagt, en ny värld för mig och all hjälp uppskattas!
  7. Nu har jag pratat med Länsförsäkringar. De kunde inte ge en prisuppgift på importerad bil eftersom jag inte har min hemförsäkring hos dem. Så jag ringde istället till Folksam där jag via facket har min hemförsäkring. Inga fantasipriser kanske, men dyrt som bara den. 6500 skulle de ha för trafik, 13500 för halv och 27500 för hel. Så det ser väl inte bättre ut än att jag får vänta några år med Mustangen, efter 25 bör det väl förhoppningsvis börja bli billigare.
  8. Aha, det kanske är där skon klämmer. Jag ska höra med dem.
  9. Alla priser jag fick upp låg på mellan 70 och 90 tusen för helår, helförsäkring. Endast trafikförsäkring som billigast 10K, men det känns ju inget vidare på en så pass fin bil. Sökt på Compricer och Insplanet. Har mina två nuvarande bilar försäkrade hos Länsförsäkringar och de kunde inte ens lämna en uppgift på webben. Fått liknande besked när jag kollat direkt hos andra försäkringsbolag också. Nu är jag iofs under 25 om det kan göra så stor skillnad. Rätt surt med tanke på att jag är helt skadefri sen jag tog körkort.
  10. Jättebra svar, stort tack alla som skrivit här. En sak jag inte riktigt hade tänkt på är vad det hade kostat i försäkring. Jag satt nu och jämförde försäkringsbolagen och blev ganska chockad över priserna. Mellan 6 och 8 tusen i månaden. Alltså i princip en tiodubbling mot vad jag betalar nu. Visst hade jag räknat med att det skulle bli dyrare, men långt ifrån så dyrt. Så det är med Mustang verkar ju bara vara att glömma.
  11. Nytt inlägg då det inte gick att redigera förra, Den här har jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/73883147.htm Är det rimligt prissatt? Det hade verkligen underlättat med en prisguide för olika årsmodeller och varianter för en som är ny på Mustanger. Sen dök även denna upp, dock lite skruvad med trimchip och nya rör. Priset gör mig dessutom lite nervös med tanke på att det är en -12a med 4500 mil. Iofs är det väl den nya V6an, men känns lite väl billigt? https://www.blocket.se/vasternorrland/Ford_Mustang_3_7___357Hk__Manuell__73444661.htm?ca=6&w=3
  12. Den här har jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/73883147.htm Sen dök även denna upp, dock lite skruvad med trimchip och nya rör. Priset gör mig dessutom lite nervös med tanke på att det är en -12a med 4500 mil. Känns lite lurt?? Eller skulle ni anse priset vara för högt på den första?http://www.blocket.se/vi/73444661.htm
  13. Tack för tipset, handlaren erbjöd gratis Carfax. Men jag ska se till att göra ordentliga efterforskningar.
  14. Tack för utförligt svar! Kör för närvarande en bil från -90 och det vore ju skönt att bli av med de konstanta felen. Känns ju som man skruvar mer än man kör. -06 är ju nytt i jämförelse. För närvarande klarar jag mig på ca 0.8 landsväg, men då är det ungefär en tredjedel av hästkrafterna också. Bränsleförbrukningen är egentligen inte så viktig för mig då jag har det mesta inom gångavstånd och 4 av 5 bilresor är i jobbet = bilersättning. Även om skatt och försäkring blir aningen dyrare vågar jag tro att månadskostnaden kan gå ner eller i alla fall inte öka. Oavsett blir det mer valuta för pengarna! :D Hittat en riktigt fin -06 GT hos en, vad det verkar, pålitlig och bra bilhandlare. 8700 mil, en ägare. Tror nästan jag ska åka och titta...
×
×
  • Create New...