Köpte min Mustang GT -16 i Juli -18 hade då gått ca 1600 mil, en bekant hämtade bilen i Göteborg och körde hem den till Östersund.
Det första jag gjorde med bilen var att kolla oljan och det fanns ingen på stickan?? Tidigare ägaren hade sänt med en dunk olja med ca 3.5l i så jag fyllde på det och nu nådde oljan precis upp till nedre strecket. Bilen blårykte dessutom kraftigt vid start så jag misstänkte genast hög oljeförbrukning.
Första service var gjort vid ca 900 mil och nu vid 2a service 1700 mil får man förmoda att tidigare ägaren fyllt de 1.5l olja som saknades i den 5l dunk som medföljde. Alltså har bilen dragit 5l på 800 mil vilket får anses som väl mycket 😉
Nu börjar även motorlampan lysa rätt snart efter jag fått bilen, lampan släcks på firma och visar på motorstörning cyl 5. Nu hägrar semester och det blir ca 200 mil innan bilen nu börjar låta illa, smäller och skjuter i avgasröret. Kontakt tas med den lokala Ford handlaren igen Bilbolaget i Östersund, tid bokas för kontroll. När tiden för verkstad kommer går bilen endast på 7 cylindrar.
Har även tagit kontakt med Ford Sverige och Verkstaden och Ford Sverige kommunicerar med varandra, det tar några veckor men nu är vi inne i oktober så bilen skall ändå inte användas. Verkstaden upptäcker genast att stiftet på cyl 5 är helt igensatt av olja, man gör ytterligare några kontroller men efter konsultation med Ford Sverige beslutas att byta Motorn. Tid för detta bokas och i Feb byts motorn, ett Longblock. Nu är bilen hemma och man kan äntligen börja putsa och Tuna.
Firman gjorde även en rekond av bilen vilket uppskattas. Bara kört bilen hem ett par km men det är givetvis ett helt annat ljud i bilen.
Framtiden får väl visa vad som sker men jag måste säga att Bilbolaget är i Östersund verkligen gjort ett bra jobb, hade väl hoppats på ny motor men inte förväntat mig det. Trodde väl att man kanske skulle göra någon reparation. Idag är jag väldigt glad att jag köpte en Svensksåld bil.
Försöker bif en film på ljudet på bilen.
20180919_165149.mp4