-
Avstånd mellan kuggar på startmotor och svänghjul
😄 ja nästan, du skrev 5 10 mm (10 mm är alldeles för långt) Med 5 mm bort på plattan så blir avståndet 3,2 mm
-
Avstånd mellan kuggar på startmotor och svänghjul
Efter en del mätningar och diskussioner med leverantörer så kommer jag ta av 5 mm av monteringsplattan för startmotorn.
-
Avstånd mellan kuggar på startmotor och svänghjul
Tack, har även mailat PowerLite
-
Avstånd mellan kuggar på startmotor och svänghjul
-
Avstånd mellan kuggar på startmotor och svänghjul
Tjenare, Bygger en GT40 med Ford Windsor 302 (stroke 347) och det ska sitta en Audi 01E transmission på denna. Har köpt en adapaterplatta inkl. koppling, svänghjul, startmotor etc och det har varit en del turer men återstår ett problem som jag måste lösa och jag löser det själv. Startmotorns kuggar i vilande läge ligger ca 10 mm från startkransen på svänghjulet. Drar jag ut startmotorns axel manuellt så kan jag mäta upp ett slag på ca 12,6 mm. Dett skulle ge 2,6 mm grepp i startkransen vilket är för lite. Så behöver fräsa ner plattan som startmotorn monteras på (se bilden nedan) Frågan är om vad den samlade expertisen här anser med lämpligt avstånd mellan kuggarna på startmotor och svänghjul bör vara i vilande läge? 2, 3, 4 mm ?
-
Front-sump till en Ford 347
Tack @Per Berglund, alltid bra och utförliga svar med sunda motiveringar🙂 Ska "mocka" ihop det med originalbultar nu och skaffa pinnbultar innan slutmontering/uppstart.
-
Front-sump till en Ford 347
Tack @Per Berglund så det räcker inte med de vanliga bultarna som tråget satt med? Tjockleken kan ju inte skilja speciellt mycket eller? Varför skulle pinnbultar vara bättre? Stålplattor mot tråget borde väl läcka (utan packning/tätningsmedel)? Det är ett bra tag tills det blir uppstart så hinner skaffa grejer som måste skaffas men sen att inte köpa prylar bara för att det är några promille bättre...tror du förstår hur jag tänker 😉
-
Front-sump till en Ford 347
Tjenare Ford V8 gurus 😉 och god fortsättning, Har börjat förbereda för att lyfta i motorn och då först att byta tråget. Då jag är en rookie på V8 och också gärna hellre vill ventilera tankar och undvika problem längre fram så kan det bli dumma frågor/tankar. Kanske inga direkta frågor men ser ni något dumt så vill jag gärna ha sådan feedback 😉 Fick i alla fall tråg och andra prylar från Summit innan jul. + en Fel-Pro 1-piece packning. Har demonterat den gamla(nya) sumpen Har hängt på den nya pick-upen men behöver bredda garage-verktygen med tum-nycklar/hylsor. Tänker att bulten för gamla pickup'ens fäste bara kan vara kvar dom den är (givetvis mothåll när muttern lossades)
-
Front-sump till en Ford 347
Så kan det ju vara - att de ligger för lågt i prisnivå för vad som är lönsamt. Vilka andra bra sajter finns det? Jegs- sajt är jag inte riktigt vän mrf Dahlhems är dyra...Persåker kommer jag nog lägga en order på ARP bultar men lite begränsat sortiment
-
Front-sump till en Ford 347
Samlar ihop en order för Summitracing och pluggen du nämner är med 🙂 Hade hoppats på lite bra deals med Black Friday/Cyber Monday men verkar dött på det jag behöver just nu.
-
Front-sump till en Ford 347
Gänga och bult blir ju bullet proof men känns lite synd att göra åverkan på blocket. Ska i första hand försöka plugga. Chevy verkar ha en del lösningar och denna skulle möjligen kunna funka https://www.summitracing.com/int/parts/nal-14091563/overview/ (3/8", kanske skulle varit liiite större men kan ju vara värt att testa)
-
Front-sump till en Ford 347
Hmm, tänker lite runt... Med tråget ovan så sitter "dip stick" i tråget och behöver således plugga originalhålet i blocket. Läst en del som typ säger "banka i en träplugg" och "täta med silikon" - det bara känns fel 😄 Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nåt...
-
Front-sump till en Ford 347
-
Front-sump till en Ford 347
Finns mer info i min bygglogg: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13712-neoforty/ Bra tips, ska införskaffas. Om ni kommer på namnet på en bra och beprövad spacer så är det välkommet 🙂
-
Front-sump till en Ford 347