Snart blir den till salu.. Eller, nja.
Har en -65;a, originalbil med 289:a och 4 växlad manuell som jag haft i snart 20 år. Allt startade vid en växellådsrenovering för ett par år sedan. Då byttes även lamell. Allt såg fint ut och jag monterade ihop den tillsammans med nya knutkors i kardan. Efter detta var den hopplös att starta med. Dragläget gick fint men det sista lilla på kopplingspedalen var ett rent helvete. Hela bilen hoppade. Efter en halv säsong med strul och olust skickade jag den till en bekant som jobbar som bilmeck. Ocentrerad koppling var teorin. Men nej, lite oljefukt från bakre packbox var det enda som hittades. Iom att allt var nere på backen igen byttes packbox, svänghjul till ett i stål, lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Den blev bättre, fungerade när den var kall, men vibrationerna/hoppandet kommer efter lite användande. Huvudet i väggen igen. Så nästa steg blev byte av motorfästen, växellådsfäste, men ingen större skillnad. Nu i vår bytte jag även alla bussningar i bakändan. Järnen i hänkena bak byttes till lite grövre än original. Ingen större skillnad.
Har labbat lite med justeringen av kopplingspedalen men det blir värre när jag spänner upp länkaget.
Jag blir tokig.
Är nästa steg bladfjädrarna, som Oscarsson skrivit tidigare, eller är det något jag missat helt i alla grubblerier?
Har ni några tankar?
Tack! // Stefan