Jump to content

farbrorjansson

Medlemmar
  • Inlägg

    12
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Stockholm
  • Yrke
    Plåtslagare/smed
  • Intressen
    Gamla grejer

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

farbrorjansson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Så klart att det är så. Det har löpande blivit bättre, men det största felet är sannolikt bladfjädrarna då det näst intill försvunnit när de byttes ut. Konstruktionen är känd för att skapa vibrationer och skakningar när något i den inte är 100. Och bladfjädrarna var, som vanligt, det sista jag bytte. Nja, en automat är inte samma/lika i kraftöverföring i mina ögon. men, det är strunt samma nu, när min är bättre.
  2. Bladfjädrarna!!! gjorde ett provisoriskt järn bultat längs paketen. Det går att plåga fram små små vibrationer precis innan lamellen greppar helt. Men de känns bara lite i pedalen och växelspaken. 99,5% bättre. jag skulle säga att det inte kan bli bättre utan att mäta in allt med precision. tack för alla tankar och idéer.
  3. Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket? Ok. Nya bussningar z-staget, ingen jätteskillnad. Men kanske lite bättre. Nu är det bara nylonbussningarna i pedalen kvar. Sedan panorering med vinkel på staget. och, ev bladfjädrar...
  4. Nu är renoveringssatsen påväg. Montering till veckan. Återkommer med resultatet. // S
  5. Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket? Ah, då är jag med. Ingen sprängkåpa då. Kopplingskåpa. Motorblocket är aldrig borrats el linehonats. får gräva lite till i mustangens lilla värld märker jag.
  6. Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket?
  7. Ja, det är en hel del mustanger med detta problem. Gamla som nya. Motorfästena är Hansen racing standard. 1-2 säsonger gamla. det är en helt original bil. Ingen trimmad sak med mycket hästkrafter. jag har som sagt bara länkage och pedalarrangemanget kvar, så det ska bli spännande och se. Det är redigt glapp i Z-staget, så där får det bli nya bussningar. Får laborera med vinkeln efter det. // Stefan
  8. Vete 17 vad som sitter där nu, då det var en firma som bytte. Antar att det är ”standard” prylar från tex Hansen. utgår från att det är en solfjäder då?
  9. Ja, det kan mycket väl vara glappt där! Upplevde idag att det blir bättre då jag tightar upp slaglängden/spänningen på pedalen. Tvärt emot föregående.. Tack för nya idéer. Får ta tag i det till helgen.
  10. Ska tilläggas att det går att starta mjukt å fint på 2:ans växel.
  11. Hej! Jag hade liknande ljud på min -65:a. Det visade sig vara lite,lite dåligt åtdragna u-bultar vid bladfjäderfästet. Inte ens Bilprovningen hittade glappet. Drog åt ett kvarts var, så var det tyst. Mvh Stefan
  12. Snart blir den till salu.. Eller, nja. Har en -65;a, originalbil med 289:a och 4 växlad manuell som jag haft i snart 20 år. Allt startade vid en växellådsrenovering för ett par år sedan. Då byttes även lamell. Allt såg fint ut och jag monterade ihop den tillsammans med nya knutkors i kardan. Efter detta var den hopplös att starta med. Dragläget gick fint men det sista lilla på kopplingspedalen var ett rent helvete. Hela bilen hoppade. Efter en halv säsong med strul och olust skickade jag den till en bekant som jobbar som bilmeck. Ocentrerad koppling var teorin. Men nej, lite oljefukt från bakre packbox var det enda som hittades. Iom att allt var nere på backen igen byttes packbox, svänghjul till ett i stål, lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Den blev bättre, fungerade när den var kall, men vibrationerna/hoppandet kommer efter lite användande. Huvudet i väggen igen. Så nästa steg blev byte av motorfästen, växellådsfäste, men ingen större skillnad. Nu i vår bytte jag även alla bussningar i bakändan. Järnen i hänkena bak byttes till lite grövre än original. Ingen större skillnad. Har labbat lite med justeringen av kopplingspedalen men det blir värre när jag spänner upp länkaget. Jag blir tokig. Är nästa steg bladfjädrarna, som Oscarsson skrivit tidigare, eller är det något jag missat helt i alla grubblerier? Har ni några tankar? Tack! // Stefan
×
×
  • Create New...