Jump to content

Helena_80

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Det är väl termostaten som sitter där va? Som syns på min senaste bild?
  2. Tack för svaret! Har lokaliserat vart det läcker, såg en droppe under aluminiumkåpan. Vet dock ej än om det läcker från slangen eller om det är söndervittrat i kåpan på undersidan. Har iallafall dragit åt slangklämman så får vi se om det slutar droppa. Annars får vi kolla den där kåpan då.
  3. ett inlägg i en tråd postade Helena_80 i Mustang 1964½-1973
    Hej! Upptäckte häromdagen att det låg en pöl med kylarvätska vid motorblocket. Vet ej vart det kommer från. Har kollat kylaren och nivån är ok. Slangarna känns torra och hela men det är ju nu när bilen stått någon dag. Bilen har stått på en ladugårds-skulle utan värme två vintrar. Hade kollat glykolen innan och den skulle klara iallafall -20 grader. Men nu är jag ändå nervös att något har gått sönder. Eller kan det vara topplockspackning som inte är tät? Vad gör jag? Vad är steg ett för att ta redan på vart det kommer från? Alla idéer mottages tacksamt!! Är ganska, eller mycket, okunnig själv 😉
  4. Ah okej, så det är även pga av obefintlig bussning som den är svårstartad ibland? Alltså förmodligen inget fel på neutrallägesgivaren?
  5. ett inlägg i en tråd postade Helena_80 i Mustang 1964½-1973
    Hej! Nu behöver jag lite hjälp här...😉 Har haft lite problem att starta vår -67 ibland. Den vill alltså inte kicka igång när P är i. Fick höra att det kunde vara problem med neutrallägesgivaren (neutral start switch). Till saken hör också ett annat problem, som kanske beror på givaren.. I helgen körde jag ut bilen och skjutsade ungarna runt området bara. Under den lilla turen tappade jag drivningen två gånger. Alltså D hoppade ur och hamnade i N. Jag kunde justera detta med växelspaken och den hoppade tillbaka till D. Tog bort damasken och kollade och vi upplever att kuggarna som spaken går över är lite slitna mellan D och N. Kan det helt enkelt vara så att den hoppade in i N pga dåliga kuggar? Eller beror detta problem även det på neutrallägesgivaren? Tycker växelspaken överlag känns lite sådär, känns "glapp". Om vi nu behöver byta den där neutrallägesgivaren så undrar jag om det är mycket jobb/är svårt för såna som oss som inte kan så mycket...? 🙂 Även de där kuggarna vid spaken kanske behöver ses om och bytas? Och vad tusan heter det om man ska leta på nätet? 20220320_112929.mp4
  6. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Ser den bra, även fast jag är lång. Men förstår hur du menar, skulle jag vara lite längre skulle ratten skymma mätaren. Men ja, 15" blir nog ingen stor skillnad, så man kommer nog inte störa sig på det.
  7. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Tack för tipsen! Får kolla närmare på dem i vinter 🙂 Men ratten var snygg iallafall, synd bara att det inte verkar finnas en 14", är sån jag har nu och vill nog helst inte ha större. Men ~3 cm till kanske inte gör så mycket 🙂 Kikat igen på Moto-Lita, och jag var nog blind förut, för det fanns ju fina läderrattar där också.
  8. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Snällt, men har tänkt mig en ratt med metall spokes, samt mustanglogga i mitten. Tack ändå! 😊
  9. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Fin ratt, jag vill dock gärna ha en svart i läder. Såg ingen sån när jag kollade Moto-Litas utbud sist. Men jag kanske missade. Dock bra att dom verkar vara av hög kvalitet!
  10. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Förlåt för supersent svar! Jag har ännu inte bytt ratt. Det blev liksom inte av och annat mer akut kom emellan. Men ny ratt står fortfarande på listan att fixa. Har lite med att göra att jag inte hittat exakt den jag vill ha heller. Men då var alltså din Grant-ratt inte så där superbra då om jag förstod dig rätt?
  11. Jaha, där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt 🙂 Nu är det fixat iallafall, tog inte ens en timme. Stack in armen och pillade lös stången som går upp till handtaget på utsidan, gängade ner det en aning, och lyckades få tillbaka stången igen, jäkla tur då man inte såg ett skit. Behövde inte ta ut allt 🙂 Så nu blir det motstånd när man trycker på knappen på dörrhandtaget och dörren öppnas. Det var nog därför den inte gick att få upp när den var låst. Stången hade blivit för mycket uppgängad och den orkade inte hela vägen att öppna "bear-claw" i låskistan. Precis som beskrevs i videon som jag länkade.
  12. Ush då, får hoppas det går smärtfritt då. Får ta en långtur innan ifall bilen blir ståendes ett tag 😉 Är väl risk för det... Dörrsidan verkade fräsch tyckte vi när vi tog bort den. Kanske att dom bytt själva skivan som sitter innanför vinylen när förra ägaren slipat bilen plåtren och lackat om den. Men fuktspärr? Är det någon särskild sorts skiva som ska sitta där, för du menar i dörrsidan va? För nu tror jag det satt en vanlig masoniteskiva där.
  13. Tack så mycket för svaret Per! Då kanske vi vågar oss på detta i helgen 🙂
  14. Hej. Har en krånglande förardörr på vår -67a. Den har gått i baklås de tre senaste gångerna vi har låst dörren med nyckeln. Har som tur är till slut lyckats låsa upp den. Nu har även själva handtagen både på utsidan och insidan börjat jäklas. Det blir inget motstånd och dörren går inte att öppna. Har tagit bort innerpanelen och stuckit in armen för att kunna fippla med låsmekanismen/låskistan. TROR vi har identifierat felet, som beskrivs i denna video, spola fram till 6 minuter. Frågan är hur vi ska göra för att få ut själva låskistan, behöver vi riva mer eller är det bara att sticka in armen i dörren och ta lös den. Men hur sjutton får vi tillbaka allt rätt sen? Känns ju skitsvårt! Är det någon som har erfarenhet av detta får ni jättegärna komma med tips! s
  15. Helena_80 replied to Helena_80's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Tack för svaret! Jag litar helt på dig, du verkar vara en kunnig typ 🙂 Då låter jag bli att köpa denna ratt och letar nåt bättre!