Jump to content

vaskinde

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

vaskinde's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Du måste väl dåna ner några jordningspålar för att det skall funka... Det är rätt maligt att hoppa ur bilen vid ICA och sen dåna ner några pålar i asfalten och sedan tvinna runt några kablar... hehehe
  2. Nu så fick jag motorn och gå som jag ville. Det jag gjorde var att indexerade om veven så TDC'n blev exakt. Sen så renoverde jag förgasarn med ett sånt där kit man kan köpa från Hansen Racing. Jag ställde sen in tändningen som ni beskrev. Kanon! Tack för hjälpen!
  3. Ingen skillnad på 2V och 4V toppar??
  4. Jag har mekanisk fördelare utan vakum.
  5. Tada.... Ny upptäckt! Jag upptäckte att min svängningsdämpare bara gradering efter TDC till 12 grader inte innan TDC. Hmmm.... Jag kollade lite i "How to rebuild a Ford small-block" tror jag den hette och där hittade jag en bild på en standard svängningsdämpare och på den fanns en klok gradering, efter TDC till 12 grader och före TDC till 60 grader. Jag försöker rita lite: Sett uppifrån. Min svängningsdämpargradering: 1210 8 6 4 2 TDC =|=|=|=|=|=|=|=|=| Den svängningsdämpare jag såg i boken. 1210 8 6 4 2 T 2 4 6 8 101214 =|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=| osv osv Ni förstår vad jag menar va... Så såg tejpen ut också. Har jag nån konstig svängningsdämpare??? eller?
  6. Jo jag får testa. Jag upptäckte att jag har 289 HiPo toppar också, vad jag har fattat så är det lite bättre flöde i dem. Men det verkar som om jag har standard kam med hydraliska lyftare, HiPo har statiska. Jag ska ha tag i ett 4 ports insug med förgasare eftersom det mesta i motorn är HiPo delar så effekt skillnad bör va märkbar. Men det får bli ett senare projekt , nu ska bilen igång!
  7. Glömde en sak. Om nu tändningen har stått fel så kan det va en orsak?? Det kanske inte är så känsligt att tändningen har stått 12 grader?? Jag vet inte...
  8. Glömde en sak. Om nu tändningen har stått fel så kan det va en orsak?? Det kanske inte är så känsligt att tändningen har stått 12 grader?? Jag vet inte...
  9. Gjorde precis som RTM beskrev. Väntar nu på diverse grejer så jag kan fortsätta. Återkommer med resultat... Ha det gött från gotland..
  10. Nu var det dax för lite mer info om mitt problem. Jag plockte bort topparna och kom fram till att än så länge såg det bra ut ända tills jag vred på veven så att kolven på cyl 1 stod i det "verkliga livet" TDC och sen kikade jag ner på svängningsdämparn och där stod den på 12 grader före TDC?!?!?!? Otroligt mysko! Jag har beställt sån där graderingstejp till svängningsdämparn och jag hoppas att detta kanske kan lösa mitt problem + nyrenoverade förgnasare. Jag återkommer med mer info. Men så länge..... hej
  11. Jo, Det är en liten tapp där nere och efter lite borstade och putsande fick jag fram graderingen också men den är hemskt otydlig. Det får bli lite märk tejp.. Vilket varv ställer man in tändningen på och hur många grader före TDC'n?
  12. Kollade upp nummrena som är ingjutna på blocket. Tyvärr så har den här motorn blivit lite missbrukad iform av att delar saknas som gör motorn unik. Jag har iaf dom kraftigare överfallen till veven. Har du nån idé om vad det kan va för problem som jag har stött på... "jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den. Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite.. "
  13. Sparkar lite liv i tråd'n. Har micklat lite med mitt problem. Jag plockade isär min fördelare och märkte att det var olika fjädrar till centrifugalvikterna. Det var en rejäl skillnad i styrka när jag drog isär dom.. Ska det va så? Jag tycker att de borde vara lika starka/hårda eller hur jag nu ska uttrycka det...
  14. Tjena! Nu är det så att jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den. Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite.. Tips och hjälp..... Jag har kört "fast" kan man säga....
×
×
  • Create New...