Jump to content

Hojåkaren

Club Member
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

Members Information

  • CMC
    8628
  • Region
    Norrbotten
  • City
    Boden
  • Yrke
    Panscho
  • Interests
    Bilar, bilsport och hojar

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Hojåkaren's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Collaborator Rare
  • Dedicated Rare
  • First Post Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done Rare

Recent Badges

0

Reputation

  1. Hej Igen Idag har jag åter gjort en ny framvagnsinställning med nya däck och fälgar, blev endast en marginell förbättring men ett fel hittades. Bakhjulslagren är totalslut vilket ingen sett eller uppmärksammas tidigare, det gick att vicka ordentligt på bakhjulen. Styrningen blev lite bättre faktiskt, mer lättrattad. Nu har jag bestämt att det ska åtgärdas väghållningen samt att jag skall byta dämpare runt om av bättre än standard iallafall. Nu ska jag inte köpa det värsta som finns och montera på en bil som är 25 år. Kollar lite i Grufmans katalog och ser att de är hyfsat dyr på det jag behöver. Jag kollade på Hansen Racing men de hade inte så mycket till en Musse av generation 4, däremot hittade jag på Åbergs VTC Parts AB en hel del till vettiga priser. Jag har handlat där förut då jag hade en Chevrolet Stepside. Fortsättning följer.
  2. Tack för den tabellen, tar med mig den när de ska ställa om framvagnen så får vi se.
  3. Yes hojen var rå och ett härligt sound ur Van Hinespiporna men inget för besiktningen för de förstår inget.. Ja gumman sa när hon såg besvikelsen när jag klagade på väghållningen, hon sa men ska man inte bara crusia med den när hon vet vad jag gillar då hon inte är med. Ja jag ska inte röra den så mycket men väghållningen ska få sig en översyn till det bättre iallafall, intressant med bakaxelutväxling. Det måste jag titta på. Han som justerade framvagnen sist sa att han for ut och testade och upplevde att bakvagnen levde ett eget liv på dålig väg och så är det. Jag har sett dina inlägg på detta forum och upplever att du vet vad du skriver om så jag kanske får återkomma och få lite input framöver. En sak är att det är bytt avgassystem med mer buller iallafall. ska ut en sväng i helgen sen ska den in på framvagnsinställning och sen får den vintervila ett tag i ett varmt garage. Får skaffa på mig dämpare m.m och sen starta projekt väghållning. lev och Må.
  4. Ja allt går nog att lösa och frågan vad man vill kosta på "gammeln". Den är helt i originalskick faktiskt. Ej sönderskruvad men dämpare m.m har nog hängt med ett tag dessutom tror jag inte den har busats med överhuvudtaget av övriga skicket. Jag har skruvat en hel del i bilar, bytt motorer, renoverat, trimmat men aldrig i en V8 och på ålderns höst (70 bast) så har det intresset svalnat lite. men en del skruvar jag gärna med till en viss gräns. Väghållningen är a och o men visst förstår jag att bilens konstruktion är föråldrad. Besiktningsmannen på Opus visade på en del saker eftersom han visade sig ägt en likadan en gång i tiden. krocka inte sa han för de har en väldigt svag konstruktion, lilla minsta smäll gör bilen ramsned sa han och pekade på den klena konstruktionen fram. Jag börjar med framvagnsinställning en gång till samt att se hur bakaxeln står i förhållande till framvagnen. sen får jag se åt vilket håll jag går men någonting blir det till en rimlig kostnad på en gammal bil men ditt tips om styrväxeln ska jag kolla upp mera och gå igenom alla bussningar som jag funderar på om jag ändå inte ska offra några kronor på. Skummar av marknaden på nyare Musse men ser i forumet att många klagar på väghållningen även om jag uppgraderar till 2005-2008. Jag har gärna en cab då jag kört hoj en stor del av livet..där jag faktiskt hade ställbara dämpare bak på sista hojen som var uppskrämd lite samt sänkt bak och lite annan godis.. Bjuder på en bild på den.
  5. Per Berglund jag håller med dig att riktig nöjd kommer jag aldrig bli. Tävlade i folkrace i 17 år och där lärde man sig en del knep för att få bilarna att ligga bra efter banan med enkla små knep men tror inte det funkar på en 96:as Mustang GT Cab. En kompis som hållit på mycket med jänkare förr sa när jag funderade på köpa bilen jag har just nu att jag kunde lika gärna köpa en Volvo Amazon för det var samma känsla att köra Nåja jag får se vad framvagnsinställningen ger sen får jag ta det därifrån och vem vet kanske jag återgår till hojlivet för där är det bara 2 hjul att hålla reda på Nåja skämt och sido får väl glida omkring i 90km/tim för där går den lugnare efter vägen, men jag ska byta dämpare runt om för bak är de lite sletna och ta det därifrån. Jag gogglade lite om styrväxel också. Några har bett mig montera spacers runt om men jag tror inte det bidrar så mycket då hjullager påfrestas lite mera med dessa och som du skriver Passat 4WD är rena lokomotivet efter landsvägen även vintertid..
  6. Ja tanken att det var däcken som kunde ställa till det men sitter idag Michelindäck, funderade ett tag på om spacers kunde bidra med något men de påverkar ju slitage på hjullager och nav så jag slog det ur tankarna även om det skulle se coolt ut. 245/45/17 är det inte original på bilen som ny? Jag får se vad en ny framvagnsinställning ger då jag upplevde att ratten inte stod rakt vid färd rakt fram. Lustigt kan jag tycka att byter man fälgar och däck så ändras helt plötsligt framvagnsinställningen, men med de gamla fälgarna samt bredare däck bak och med förra framvagnsinställningen var den hyfsat bra inte som nu. Vid 90km/tim går den relativt lugnt men börjar man åka fortare och vägen är spårig är det 100% uppmärksamhet.
  7. Gokväll. Har en Mustang GT Cab -96 som jag upplever har usel väghållning. Enormt känslig för spår i asfalten och då jag bor i Norr så nöter ju dubbdäcken rena dikena i asfalten och där kan den vara rent utav jobbig i farter över 100km/tim. Jag har gjort framvagnsinställning nyligen och balanserat om däcken vid samma tillfälle där det visade sig att 2 fälgar var lite skeva och de jag trodde var obalans kom därifrån. NU har jag nya fälgar och däck men slingrigheten finns kvar. Har nu runt om 245/45/17 mot tidigare 245/40/17 fram och bak 275/4O/17. Visserligen är bakdämparna dåliga och ska byta men det kan inte vara hela problemet. Bilen är nybesiktad felfri, inga anmärkningar på någonting i framvagnen. Har beställt ny framvangsinställning då jag upplever ratten inte står rakt utan en tendens till vänster. Pratat med några som haft denna modell gen4 och upplevt lite av detta problem men det måste finnas någon lösning och Nej jag vill inte sänka den. Jämför man med en Volvo från samma årtal går de ju bättre efter vägen. Har nån samma erfarenhet om Generation 4. Bilen i övrigt är i mycket gott skick, 99% rostfri och välvårdad invändigt samt allt el fungerar men idag åkte jag mellan Luleå och Boden och kom där det var rejält med djupa nernätta diken och höll på åka in i mitträcket, höll väl ungefär 110km/tim men med vår Passat 4WD märker man knappt dessa spår, går mer som på räls.
  8. Ja jag pratade med en Cadillacägare igårkväll och han sa att på en del jänkare sitter innerbelysningen på ljusknappen, och det var så enkelt. Jag måste i ett förvirrat tillstånd vridit den fullt åt vänster Tack för elschemat, kan vara bra att ha.
  9. En lite dum fråga. Innerbelysningen i min Mustang GT Cab -96 ville inte slockna när jag stängde förardörren. Försökte lokalisera brytaren för den sitter väl i anslutning till dörrarna. Jag gav upp och kopplade ur belysningen tillsvidare. Någon som har ett tips?
  10. Hej! Jag är en gammal hojåkare som lade hjälmen på hyllan i Juni i år efter en massa år på hoj. Jag började titta på nån cab och fick syn på en Mustang GT 1996 till salu i min hemstad. For och kollade på den och slog till. Nu är det så att saknaden av hojlivet med den gemenskap som finns i de leden och alla turer korta som långa fick jag en tanke. Jag har en hojrunda som uppkallats efter mig "Lelles Runda", en sväng på lite drygt 30 mil. Startar i min hemstad Boden via Vuollerim (Spegeldammen ett givet besök) sen vidare över Porsi-Messauredammen och ett kort stopp på dammen. Den är mäktig. Efter det rullar det på mot Jokkmokk där en bit mat brukar smaka bra innan hemfärd mot Boden. Tänkte då att va tusan det skulle väl passa Mustangägare att köra min runda. Vad säjer ni, finns intresse+ Har haft kontakt med en och han tyckte det var en bra tanke. Jag gillar att cruisa omkring och denna väg är bra med inslag av kurviga avsnitt samt att fruar, sambos, väninnor kan följa med.
  11. Hej! Jag blev ju ägare till en gen 4 Mustang GT 1996 och har ägt den nu i 3 veckor. Fixat lite småfel, luftat ur kylsystemet efter hjälp från detta forum, Nu funderar jag över insuget som vad jag förstår original är helt i komposit. Kollade på min men det verkar bytt till den uppdaterade versionen. Bifogar en bild och mitt liknar det vänstra insuget på bilden så det kan ju vara positivt.
  12. Fyllt på kylarvätska, masserat övre kylarslang. Kört en sväng på 1 timma och se nivån var oförändrad så det måste varit luft. Gasade och kollade, nivån skjönk max 1 cm i expansionskärlet, så fort jag släppte på gasen så återtog den samma nivå. Smakat på kondensvattnet, smakar mest sot så jag hoppas det var bara luft i kylsystemet. Får hålla koll lite extra.
  13. Tack för alla tips och för en lärorik film. Ska kolla igenom nu när midsommarfirandet är över.. Blir lätt nojig när saker inte är som det ska men vet att en 25 år gammal bil kan ha sina brister men byta typ blockpackning nu när man nyss införskaffat Mustangen kändes jobbigt.. Återkopplar i mitt spörsmål.
  14. Hej. Nybliven medlem och även nybliven ägare till en Mustang GT (4,6l) årsm.1996 som rullat ca 14 000 mil och i mycket gott skick, Köpte den i helgen. Bara ett som gnager i mig. Jag öppnade locket på expansionskärlet och det var tomt, fyllde på en halvliter och for en sväng. När jag kom hem var nivån densamma men när motorn fått kallna var behållaren tom. Har sökt läckor, kollat så inte jag har klegg på påfyllningslocket men det är kliniskt rent. Ingen vit rök syns därbak ifall den skulle läka i blockpackningen avgassidan. När man gasra minskar kylarvätskan i kärlet, när jag släpper gasen stiger nivån. Har även kollat insuget som är i komposiplast och inga läckor syns men när kallnat försvinner kylarvätskan ur kärlet. Kollat så inga läkage finns runt värmepaket men nada. Hade hit en som liksom jag skruvat i en hel del motorer men inte i en Mustang och han har själv en Pontiac men han kunde inte förstå vad som felar. Slangen från expansionkärlet sitter ju i botten och går ihop med nedre kylarslangen och så finns en släng från kylaren till kärlet som jag förstår trycker över till kärlet. Det lustiga är att bilen går inte varm, tempmätaren står stadigt på normal under färd, fladdrar inte heller. Pratat med förra ägaren och han har inget märkt och den har aldrig gått varm fast han hade inte kollat nivån i expansionskärlet. är jag dem eller vad är det jag inte förstår. Tacksam för lite hjälp och råd. Kan säja att jag åkt hoj i en massa år men sålde den förra veckan, det var dags att lägga hjälmen på hyllan.
  15. Hej Nybliven medlem boende i Boden. Kommer från hojvärlden och med en massa år på hoj. Sista året har mitt stora bilintresse åter väckts till liv. Vid snart 70-års ålder var det dags för mig att lägga hjälmen på hyllan. HD såldes och en Ford Mustang GT, cab årsm.1996 inskaffades i gott skick och rullat i Norrland. vem vet vi kanske möts efter vägarna.
×
×
  • Create New...