Jump to content

Jesse

Medlemmar
  • Inlägg

    10
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Jesse's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hej Igen Niklas! Hade samma problem, tyckte att nu vill jag ha bra grejor, trött på original som rasa.. Så jag skaffade Centerforce Dual-friction http://www.centerforce.com/ Den har varit toppen! Klart lättare på vänsterbenet,med ett grymt bra grepp i kopplingen! Jag är toppennöjd, Köpte den av Persåker. bra pris för prestandan! MVH Jesse
  2. Mer info om Olja i 4vxl Toploader: enligt "Haynes" skall det vara: ESW -M2C - 83B Mängd: 1,9 ltr alltså skillnad mot de 2,2 ltr som det står i boken i inlägget ovan (transmission repair book -Ford...) ? Sen har vi info från David Kee Toploaders i Usa: www.4speedtoploaders.com OILING SPECIFICATIONS BREAK IN Fill your Toploader with any quality 75W-90 gear lubricant until the oil level reaches the fill plug opening. It should take approx. 2 quarts. We recommend changing the gear lube for the first time between 500 and 1000 miles to remove the grease used to pack the needle bearings that has dissolved, Permatex, break in metal, glass beads etc. We use several new parts in our transmissions and they will seat in with each other during the break in period. It is not uncommon to see very fine metal on the magnetic drain plug when you drain the oil the first time. MAINTENANCE We recommend changing the gear lube every 20-25,000 miles in normal street driving applications. If you have higher than stock horsepower or drive your car aggressively you should change the gear lube every 10-15,000 miles. For stock type applications 75W-90 should work well in all climates. In heavy duty applications and hot climates 80W-140 will work best. ROAD RACE TRANSMISSIONS Toploaders used in racing applications need a break in period. Put some EASY laps on the transmission at low to mid rpm lightly accelerating and decelerating in each gear. This will give the gears a chance to break in and dissolve the grease in the needle bearings used during assembly. After a few laps, drain the transmission and clean the magnetic drain plug, then fill with 2 quarts of high quality gear lubricant. Once completed, the transmission should be race ready. 80W-140 seems to work best for competition applications. Change the gear lubricant after every race event. SYNTHETIC GEAR LUBE Synthetic oil is very popular in the automotive industry today. The way a Toploader is designed it needs a certain amount of friction for the blocker rings to synchronize shifts. We have had people try synthetics and say it works great and some say it doesn't work at all. Everyone agrees that standard gear lubricant does work. The biggest determining factor as to whether it will work or not is the driver. If you drive your car normally and shift it normally synthetic would be a great choice. If you drive aggressively or want to shift fast then synthetic may not work well. If you try synthetic gear lube and it does not work for your driving style drain the transmission and try standard 80W-140 gear lubricant Jag tror på David Kee, de är ju experter på ämnet..! MVH Jesse
  3. Hej igen niklas W! fick hem en bok igår: "Transmission repair book-Ford 1960 to 2001" (utgiven av "Ellery publications") tjock o saftig,renoverings info om typ "alla" fords lådor. Där står ang. Toploader: Recommended lubricant: ESP - M2C - 33F grade 80w Recommended Capacity: 2.2 litres. Har ej hört mig för hos nån oljefirma än om denna sort. nån som känner igen sorten? De som ger ut boken säger att de renoverat toploader sen 60-talet så de bör ju veta.. MVH Jesse.
  4. Hej niklas! Jag har oxå en 4-vxl toploader och undrar som dig vilken olja som är den rätta? lådan är under renovering. Om du kommer fram till vad det ska vara för sort så hör gärna av dig. Ska försöka forska i saken oxå.. Mvh Jesse 69 Mach1 s-code
  5. Tack Thomas för Info! ska kolla upp kopplingens slaglängd, att den är korrekt och frikopplar helt. hade loss kopplingsarmen för ca. ett år sedan för att komma åt då jag bytte ut styrväxeln till en ny. ställde in slaglängden efter rep.handbok efteråt. men det kan ju ha vibrerat iväg sedan dess... MVH Jesse.
  6. Hej Lars- och tack för tipset! Jag har faktiskt redan gjort den justeringen, det var lite snett,borret gick ej igenom till att börja med, så jag fick lossa två växelförar-armar innan det centrerade bra, sedan drog jag fast. men jag tycker fortfarande att det kändes som mycket spel i armarna,ej så fasta,"exakta" lägen,ska ta en koll igen och se hur slitna armarna är,var lite snabb när jag gjorde justeringen och kollade inte upp skicket så noga... Undrar dock fortfarande vart jag kan hitta lämplig källa för "toleranserna" i lådan för lager,axlar m.m.? finns det någon bra bok,eller källa på Internet kanske?
  7. Ja han kanske var lite sniken.. 390 GT motor istället för 428.. Bilen är nysåld nov. -68 i sthlm enl. vägverkets info och D.S.O:n är tom på VIN plåten, när jag tittade på det så funderade jag på det,trodde att bilen borde fått en siffra på 90´nånting,för en exportbil?
  8. glömde säga att det sitter en B&M Växelspak,som ser ut som Hurst-shifters,med ett sånt T-bar handle. Jo,problemet med lådan nu,är att vid vissa tillfällen när man ska växla ner typ 3:an till 2:an,eller oftare 2:an till 1:an, så "hänger" sig lådan,det går ej att få i nån växel, det enda att göra är att stanna och lägga i backen,då "släpper" det. låter som att synkringarna är kass eller? någon anna som råkat ut för samma problem? ja om 2 veckor får jag se iallafall.. MVH Jesse.
  9. Jag blev lite förvirrad när folk började fråga om jag hade en RUG eller toploader... misstänkte att det var som du sade! är skillnaden mellan lådorna då bara utväxlingar och grovlek(splines) på ingående,utgående axel beroende på vilken motor de är anpassade för? ja,och antal växlar då..(ursäkta mitt ovetande men har ej meckat med lådorna något..) Har en Centerforce Dual-friction koppling som jag tycker funkar toppen,lite mindre slitage på vänsterbenet nu! bilen kom original med W-kod bakaxel(4.30:1 Limited slip,)(som sitter kvar) ,men 1-kod växellåda(3-växlad). undrar om förste beställaren var mest inriktad på acc på strippen? Jo,jag har redan ett renoveringskit hemma som jag köpte från Cobra Automotive(www.cobraautomotive.com). ska plocka ur lådan ur bilen om 2 veckor. intressant att lager m.m i kitet var SKF,svenska prylar verkar tyckas vara bäst?! MVH Jesse.
  10. Hej! Undrar över skillnaden mellan Toploader och "Rug" - 4-växlad låda,och hur man enkelt kan se vilken typ det sitter i bilen om man tittar på lådan underifrån på plats i bilen? lådan sitter i en 69:a,bakom en 390 4v. är lite osäker på vilken typ det är... Undrar oxå var man kan hitta fakta om distanser och toleranser för lådan vid en renovering? Tacksam för svar, MVH Jesse. 69:a S-code sportsroof.
×
×
  • Create New...