Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

AJ

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Allt skrivet av AJ

  1. Antar att du tittar på en tuner med amerikanska oktan-tal ? Det finns två sätt att mäta oktantal på, Ron och Mon. Hittade medanstående förklaring: Ron= Research Octane Number Mon= Motor Octane Number Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen. Mon blir lägre än Ron, Oktantalet i sverige mäts med RON T ex så är vår 98 oktan, 98 RoN och 88 MoN I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde ( 98+88 )/2=93 Oktan. Du kan lugnt köra på 91 mappen eller om du har en 93 oktan mapp och tanka 98 så blir det bra, några jätteeffektökningar blir det dock inte.
  2. AJ replied to Zolid's topic in Mustang 2005-2014
    Aha, du har en V6:a ? Då är det bara att köpa ett CAI-kit med tuner så går det att fixa !
  3. AJ replied to Zolid's topic in Mustang 2005-2014
    Spärren är väl vid 250, åtminstone är det så på min bil. Med Diablosport kan man sätta på eller stänga av fartspärren, men man måste ha en "egen" dosa som då är låst till bilen
  4. AJ replied to lope's topic in Länkar
    Finns ju 2 nya till salu på blocket + en gammal. Dom nya skulle passa bra på min skafttomtsuppfart på vintern eftersom dom levereras med snöplog därfram :-)
  5. Ditec ! Jag är grymt nöjd, det är det bästa jag gjort på min bil(svart), enkel att tvätta, aldrig vaxad och nu efter 6 år så är den fortfarande väldigt blank i lacken. Kör bara på sommaren och tycker det är roligare att just köra än att gnida på en bil. Nu är den dock nypolerad för att ta bort dom repor man själv lyckas göra så nu har jag en annan behandling(som jag inte kommer ihåg vad den heter)
  6. Hmmm, Kiwi verkar ju spännande, funkar det bra ? Vilken app använder du, såg att det fanns flera. När det gäller tuner skulle jag köpa någon av SCT:s, av den enkla anledningen att det finns fler som kan leverera tunes om man vill ha något extra. Jag har Diablosport själv idag för att den följde med mitt kompressorkit och den funkar bra, det gör den.
  7. AJ replied to volusia's topic in Mustang 2005-2014
    Beroende på kit så brukar det följa med åtminstone 3 tunes för olika oktantal och en "performance" tune som ger bättre gasrespons och om man har automat, snabbare växlingar. Använd tunen med högsta oktantalet och tanka V-power så blir det bra
  8. Precis, bärarm ska det vara.
  9. Hmmm, har just idag bytt en (1) spindelled för det dyra priset. Hoppas den är värd sitt pris i guld annars känner jag mig blåst.....
  10. Har du köpt en begagnad ? I sådanafall kan den vara låst till föregående ägares bil om han inte har läst tillbaks sin orginalmapp. Eller är den köpt med ett CAI ? Då borde det finnas en tune anpassad för det och det borde framgå tydligt vilken tune du ska använda. Vad har du för tunes liggande på SCT:en ?
  11. Syns lite bättre här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2005-2009-Ford-Mustang-GT-LH-Inner-Fender-Splash-Shield-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem56379a8166QQitemZ370300060006QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
  12. Enklast är väl att ta dessa med en container, blir nog billigast och bäst så eftersom dom inte är direkt smidiga att skicka med flyg(stora och svåra att packa). Brukar ju finnas folk som har en container på G som man kan fylla upp. (men det var dåligt med sådana annonser just nu) Men 17 $ måste ju anses snorbilligt.
  13. Fästena sitter lite bökigt till när man har orginaldämparna på plats. Bäst är att lossa på skarven mitt under bilen, då blir det lätt att dra ur/säta dit dämparna bak utan att lossa fästena
  14. Ska man köra sena nätter och rakt fram är det automat som gäller
  15. Spanks alot Jag menar mer, måste jag vara bilmeck eller klarar man det som glad amatör? Skruva på då tänker jag på. det är småpyssligt. Skulle säga att det är en stark 3a på en 5-gradig skala, eller möjligtvis en svag 4a... Jag själv är IT-tekniker och har inte mekat mycket med bilar innan jag köpte Mustangen och lyckades få på ett Vortech kompressorkit på egen hand så jag vill påstå att det inte är alltför svårt. För mig tog det säkert några dagar i arbetstid , det är rätt mycket som ska fixas, spridare, flytta termostat, flytta bromsoljebehållare, ny soppappump osv. Instruktionen som följde med var väldigt lätt att förstå och stegen var bra dokumenterade, så mitt förslag är att kolla installationsinstruktionerna för resp. kompressor och bilda dig en uppfattning om hur "svårt" det kan vara. Sen gäller det att vara nogrann och dra åt t ex jordanslutningar (vilket jag missade)där man varit å pillat annars blir det lustiga fel. Att nu ta bort/sätta på inför besiktning tror jag tar en halvdag ungefär, vilket kommer visa sig till våren.
  16. Svart/Svart alternativt Blå/Svart
  17. Man skruvar bort den eller chansar Då måste jag fråga, som har ett flyttgods, hur svårt är det att "skruva på och av" en komp? Visst, jag har "fel" generation...men wtf =) Ja, man chansar eller skruvar av. Därför är rådet att köpa ett system som man själv monterar för att lätt kunna plocka bort vid behov. Första gången besiktade jag med kompressorn på och det gick bra. Dom hade ett fasligt jobb med att försöka avgöra om det var orginal eller inte men till slut gav dom upp och godkände. Dom vet inte om och hur dom ska avgöra om det är orginal eller inte ! Nu i vår tänkte jag skruva av kompressorn och besikta bara för att se om mina teorier om hur lätt det är att skruva av/på stämmer. Av med kompressor och på med orginal mapp och sen till besiktning. Att det sitter andra spridare och annan soppapump på borde väl inte påverka något
  18. Nja, man kan ju vända på det och ha kul under en längre tid. Gör således så här: Köp en GT orginal, var glad 1:a sommaren, chippa+CAI 2:a sommaren, Utväxling 3:e sommaren, kompressor 4:e sommaren(å bli riktigt glad), GT500 femte sommaren, chippa+CAI sjätte sommaren, kompressorhjul sjunde sommaren etc etc. Här nånstans tror jag du köper en tysk bil ! Oavsett bil vill man ha mer, dvs du tröttnar även om du börjar med en GT500. Å då finns det ju mindre att se fram emot. Själv har jag gjort fyra steg ovan och är jag på mitt andra år med kompressor och är grymt nöjd (den går som en raket) men börjar nu snegla åt GT500 hållet, så vem vet.
  19. en tråd postade AJ i Mustang 2005-2014
    Nu är det bara att börja spara: http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe ... d=8vdeakyg
  20. Mitt första tips är att söka här på forumet, det finns flera trådar om detta. Sen kan du titta under kommersiell annonsering, där finns folk som "hjälper" till och ta hem saker i container. Bra för stora och tunga saker. Själv handlar jag just nu bromsklossar från Mustangsunlimited, det är som att beställa som från vilken nätbutik som helst. Efter beställning kommer en bekräftelse och en fråga, med priser, på önskat fraktsätt. Frågan man ska ställa sig är: blir det billigare ? Nja, tveksamt. När man betalat frakt, tull och moms så är det marginellt men det är ju inga jättepengar som klossarna kostar å andra sidan. Men, dom gånger jag beställt har det gått snabbt och det är i detta fallet anledningen till att jag beställer över nätet. Kan du bära grejerna själv så ta flyget över med någon medhjälpare å fyll väskorna så har du tjänat in både resa och uppehälle + att du fått semester på köpet.
  21. AJ replied to ekeby's topic in Mustang 2005-2014
    Kommer inte ihåg exakt men när jag monterade mina så tror jag bilderna i instruktionen var spegelvända så det blev väldigt konstigt när man monterade grejerna. Nu gick jag inte hela vägen så jag vet inte om resultatet blev som du beskriver. Dessutom hade jag 2 st höger "ballmounts" i min låda, så jag fick en ny. Kollla om bilderna fortfarande är spegelvända så kanske ditt problem löser sig !
  22. Ja, ett stort tack till alla inblandade, det var kul som Roligt med "actionbilder" också ! Ser fram emot nästa år !
  23. Tja, Robban1:s kommentarer kommer ju från Grufmans hemsida och TSB:er finns det ju gott om. Jag ser det mer som att det finns lösningar på alla problem. Min 05:a har ännu inte uppvisat så många av dessa barnsjukdomar, förutom tankningen som ibland kan vara ett äventyr(tankar alltid V-power och Shell är enda macken jag har problem med). Men som sagt, många av problemen är ju åtgärdade på äldre bilar och är problemen är ju inte av någon allvarligare karaktär och det är ju inte så att 05-06 kostar lika mycket som en 07-09. Själv skulle jag inte ha några problem med att köpa en 05-06:a igen, det är ju mer historiken bakom bilen som är viktig.
  24. Buller ? Du har ju tillgång till ett helt hav av ljuddämpare, bara att byta till lite tystare. Nä, kom igen nu ! Annars kan du ju vara funktionär Förresten, vore ju bra om arrangörerna infomerar lite om status, t ex antal anmälda osv.
  25. AJ replied to Lassemålare CMC 2071's topic in Övrigt
    Ja, jag såg dig några gånger, låg strax bakom dig vid ett tillfälle där någon la burnis, men jag undrar om det inte vara en Amazon som burna då. Tyvärr såg jag inga av dina burnisar. Men det burnades friskt på Sveavägen igår och det började tidigt, innan polisen var där. Jag åkte hem vi 19:00 men redan då var det halvkaos ! Kul var det iallafall !

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.