Jump to content

uli

Medlemmar
  • Inlägg

    5
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

uli's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Till en 01:a med knappt 6000 mil på mätaren ska du väl ändå inte behöva köpa en bakaxel att ha i reserv, så pass kvalitet är det väl ändå på bilen...? Jag hör också ett svagt vinande ljud från automatlådan (främst i ännu lägre hastigheter dock), men jag frågade vår lokale USA-bils reparatör och han menade att det var helt normalt. Det är väl så att cabrioleten släpper in mer (miss-)ljud i kupen än vad coupén gör.
  2. Tack zealot för din sakliga information, nu förstår jag varför samma motor har fått ändrad rekommendation på senare årsmodeller. Däremot kan jag inte hitta någon 5W-20 olja på Castrol Sveriges hemsida, kan du ge mig exakt beteckning och pris?
  3. På min GT 02:a rekommenderas en motorolja typ "Motorcraft SAE 5W-20 Super Premium", vet någon ifall den oljan överhuvudtaget finns att köpa i Sverige? Det är vad jag förstår en väldigt tunn syntetolja, och bör vad jag har hört INTE ersättas med någon mer "standardmässig" syntetolja typ 5W-40 eller sådant. Hur gör ni andra som har motsvarande modell?
  4. Jag tror att man ofta överskattar vinsten med att importera själv! Jag var själv i samma läge som du när jag i vintras bestämde mig för att skaffa en mustang. Jag hade ingen erfarenhet av egen import (för övrigt ingen erfarenhet av USA bilar heller), och började friskt med att läsa på www.autotrader.com för att skaffa mig en prisbild på bilarna. Det såg otroligt billigt ut så länge jag bara multiplicerade det begärda priset med den låga dollarkursen, men när jag så började kolla upp frakter, tull, moms och andra och avgifter innan bilen var klar på gatan i Sverige så blev jag mer betänksam. Visserligen kunde jag kanske tjäna 20-40000:- jämfört med de bilar som redan fanns till salu här hemma, men då var det ju samtidigt också lite grann som att köpa grisen i säcken eftersom jag inte själv hade någon möjlighet att titta på/provköra bilen. (Och liksom i Sverige bör man väl alltid vara försiktig med dom a l l r a billigaste bilarna som annonseras ut – vad ligger bakom det låga priset?) Jag skulle vilja se Andrew’s kalkyl när han säger sig tjäna 50-100000:- på att importera själv. (Det måste väl i så fall gälla en dyrare bil än en 01:a GT coupé) Så mitt råd (från ett icke-proffs) är: Alt.1/ Kolla upp de bilar som redan finns till salu här hemma i Sverige och ge ett bud! (Försäljningssäsongen är ju snart över...) Alt. 2/ Anlita en seriös firma som kan ”garantera” bilens skick. Alt. 3/ Försök hitta en kontaktperson i USA som kan hjälpa dig Själv gick jag efter alternativ 1, och har säkert betalat några tusen för mycket(?) Men å andra sidan är bilen i ett ruskigt bra skick, så dom där extra tusenlapparna glömmer man snabbt.
  5. Ursäkta en dum fråga från en nybliven mustangägare, men var köper ni andra slitdelar till era bilar??? När jag kollar på de länkar jag hittar här på sidan så är det mesta fokuserat på äldre mustangmodeller, samt motortrim/fälgar/styling etc. Men om jag bara behöver lite småsaker som säkringar, lampor, oljefilter, bromsbelägg etc. - vart ska jag då vända mig? Den lokala fordhandlaren är väl knappast något alternativ eller...? Jag bor själv i Skellefteå, och där vimlar det inte av specialbutiker precis...
×
×
  • Create New...